zaterdag 18 april 2009

vangstberichten: vrijdag 17 april 2009

Vandaag maar eens een dagje vrij genomen om m'n nieuwe "stok" de hiro dream surf 450 uit te proberen, tevens met m'n nieuwe ontworpen onderlijntjes. Ik heb aardig wat aas besteld, gelijk voor de wedstrijd morgen met 'De Eurovissers'. Dit keer vis ik met 'witjes' dat zijn zagers met een witte onderkant die lekker kronkelen. Er staat een no-wind, volgens het KNMI  5 a 6 bft. aan de kust, maar het valt erg mee, ik denk eerder 4 bft. een temperatuur van 10 °C en hw HvH om 20:54 uur.

Om 16:30 uur werp ik in met m'n nieuwe hengel, ik gebruik nu een zelfgemaakt onderlijntje van 0.34 mm trilene fluorcarbon met 3 hiro kraaltjes als afhouder met een kort plastic buisje. Voor de haaklijn gebruik ik 0.24 mm trilene fluorcarbon van berkley met daarop gamakatsu haakje 8 (F36). De stroming en branding zijn behoorlijk krachting en ik zet er 150 gram lood aan zonder anker.
Na nog geen kwartiertje gevist te hebben zie ik m'n top behoorlijk rammelen en ja ik draai 2 gulletjes tegelijk naar binnen. Dat begint lekker! De 3e volgt om 17:00 uur en de 4e om 17:15 uur.

Eigenlijk had ik kleine zeebaarsjes verwacht met die heftige branding, maar goed vis is vis, jammer dat ze onder de maat zijn, ze mogen weer zwemmen. Wat me opvalt is dat ze met m'n nieuwe haken van gamakatsu F36 allemaal keurig voor in de bek gehaakt zijn, ik heb niet eens een tangetje nodig om ze te verwijderen.

Rond 17:15 uur begint de strekdam onder te stromen en verhuis ik met m'n spullen naar het strand. Daar zijn de aanbeten een stuk minder, inmiddels is er ook een grote groep surfers bezig op de golfen, sommige blijven lekker in het water peddellen, alleen snap ik niet goed waarom dat nou precies tegenover de plek moet zijn waar ik vis! Ik snap wel dat ik het alleen recht op de zee niet heb, maar als er een bonk lood op iemands hoofd terecht komt, of een pak scheurt open door een haakje lijkt me dat ook bepaald niet prettig. Gelukkig dan maar, dat ik (nog) niet zo ver kan werpen!

Om even over 18:00 uur komt het 5-e ondermaatse gulletje het strand op. Ze zijn zo'n beetje rond de 28 cm. Inmiddels komt er zoveel schuim het strand op dat ik om 19:30 uur verhuis richting strekdam 13. Maar als ik ingooi trekt m'n lood gelijk naar links, ik probeer het nog met 200 gram geankerd maar ook dat loopt weg. Als ik tot m'n knieen met m'n waadpak in het water sta voel ik hoe sterk de onderstroom is, ik kan nauwelijks op m'n benen blijven staan zo sterk is de stroming.

Om 21:00 uur hou ik ermee op, m'n nieuwe hengel werpt soepel en ik kom er weer iets verder mee (naar mijn idee). De onderlijntjes deden het goed, 1 onderlijn met lood verspeelt toen de lijn door de stroming tegen de strekdam vast kwam te zitten. Geen regen gehad, en lekker gevist!