maandag 25 januari 2010

vangstberichten: zondag 24 januari 2010



Hallo vis vrienden,

Vandaag doe ik mee met het Slufter Beach Caster Championship, het is een jaarlijkse wedstrijd op het Caland kanaal, en de bedoeling is om maatse vis te vangen want alleen die tellen. Dus gul 35 cm, zeebaars 36 cm, steenbolk 20 cm, platvis 20 cm en wijting 27 cm. Inschrijf geld bedraagt 15 euri en er wordt gevist in 5 vakken. Elk vak heeft een specimenprijs van 250 euri voor de grootste vis, en voor het hoogst aantal gevangen cm van de aangegeven maatse vissoorten per vak 450 euri.

Aangekomen op het Calandkanaal staat er een o-wind van 3 bft, temperatuur 1°C, afentoe mist, hw HvH om 08:36 uur, lw 14:14 uur. Als aas heb ik zeepieren en gezoute pieren. Van de vissers die hier voorgevist hebben heb ik te horen gekregen dat er weinig maatse vis te vangen is, dus ik ga maar voor het botje langs de kant, het wordt meer een kwestie van een beetje mazzel hebben dat je er een maatse uittrekt. Ik zie het meer als een leer moment en besluit niet scherp te vissen maar relaxed, zo maak ik geen 2e hengel klaar en geen beaasde reserve onderlijnen.

Bij Profish Zegge heb ik wat wedstrijd afhoudertjes besteld, die ik in de winkel niet kon vinden, na een week even gebeld blijkt de bestelling niet doorgekomen te zijn, na 3x excuses krijg ik 1 dag later alsnog alle spullen binnen met nog een excuus mailtje en een excuus brief en een gratis muts als goed maakertje, nette zaak moet ik zeggen. Zoiets kan tenslotte wel eens gebeuren. Van dat materiaal maak ik de avond van te voren nog even gauw 1 enkel experimenteel onderlijntje klaar met ultra korte afhouders en korte wapperlijntjes van 20 cm amnesia.

Tijd om er meer te maken heb ik niet, dus ik probeer het er maar mee. Om 09:00 uur starten we met 207 vissers, ik vis met nylon 20/100 mm en m'n expirementele onderlijn. M'n buurman maakt nog even een foto van me, juist als ik m'n ogen dicht heb, maar het geeft goed weer hoe ik me voel na 3 uurtjes slaap, een soort snapshot als het ware. Om 09:27 uur is het raak een steenbolk, jammergenoeg te klein.



Om 10:21 uur heb ik meer geluk en komt er een schar van 26 cm boven water een teller dus. Nu heb ik wat "dip" op m'n aas gesmeert onder het motto baat het niet dan schaad het niet. Van te voren wel even aan de wedstrijdleiding gevaagd of het mocht, maar lokmiddelen zijn toegestaan (is niet bij elke wedstrijd zo). Om 12:09 uur weer een visje een wijting, maar ook te klein.



Ondertussen neemt m'n buurman een keer of 4 m'n lijn mee bij het binnen draaien en verlies ik 2 onderlijnen met lood, dag expirimentele onderlijn. Maar ja zoiets kan gebeuren bij wedstrijdvissen zo vlak naast mekaar. Ik schakel nog over op 18\100 mm want daar zit al een voorslag op en ik krijg op m'n andere lijn deze niet 1,2,3, goed als ik hem maak trek ik hem steeds weer kapot, misschien dat de draad teveel aan de stenen heeft geschuurd.

 Maar ook deze sneuvelt, dus het laatste half uur schakel ik over op gevlochten lijn, ik zie nog wel wat aanbeten maar het is waarschijnlijk krab geweest, die ik beide buurmannen ook heb zien vangen.
Om 13:00 uur klinkt het toeter signaal en is het weer afgelopen. Na afloop bij de prijsuitrijking blijk ik het niet eens zo slecht te hebben gedaan van de 207 vissers zijn er zo'n 95 met maatse vis.

Individueel krijgen de eerste 43 een prijs, maar daar zit ik niet bij. De wedstrijd was goed georganiseerd en strak geregeld met controleurs. En voor het Caland kanaal, heb ik weer hoop in de toekomst om een visje te scoren.

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten