dinsdag 2 februari 2010

vangstberichten: dinsdag 02 februari 2010 Titanenstrijd 2009

Vandaag ga ik strijden in de uitgestelde Titanenstrijd van 2009, hierbij komen alle winnaars van een evenement samen en degene die er de grootste wijting uittrekt mag zich Titaan 2009 noemen. De "strijd" speelt zich af op de Grevelingen en het schip waar we mee varen is de Hendrik II. Om 01:45 uur duik ik m'n nest in (ben nu eenmaal een avond\nacht mens) Om 04:15 uur sta ik op douchen, eten, koffie drinken en spullen inladen. 05:15 uur rij ik van huis weg en om 06:30 uur ben ik de eerste op de "Middelplaat" waar de Hendrik II ligt (zal me toch niet nog een keer overkomen dat ik te laat kom voor de Hendrik II ;-) 10 minuten later komt er nog een titaan aanrijden Koos Hubbers van de Record Commissie.
Als de schipper is gearriveerd laden we onze spullen gelijk op het achterdek, hebben we te minste de ruimte en wie het eerst komt die het eerst maalt! Als aas heb ik 100 zeepieren, nog wat zagers en zoute pieren bij me. Er staat een koude zw wind van zo'n 5 bft met uitschieters naar 6 met tussendoor veel regen, temperatuur 3 °C. Rond 08:30 uur vertrekken we na het welkoms praatje van de Evenementen commissie (Theo of Johan van den Hoogen, als 1 van die 2 nu eens een keer z'n, snor afscheert dan zijn die 2 wat makkelijker uit elkaar te houden ;-)

We beginnen bij de eerste "put" maar er komt weinig naar boven, dus verkassen maar naar de 2e put op zo'n 35 meter diepte. Hier komen wat leuke vissen naar boven wijtingen en steenbolk, maar super groot zijn ze nog niet. Zelf vang ik nog een klein gulletje, ik bewaar hem in de hoop kans te maken op de "kanjerpot" maar zal je zien 1 van de gebroeders van den Hoogen sleept er een bot uit van 36 cm.(een van de weinige platvissen die gevangen zijn volgens mij).

Wat me opvalt is dat ik een hoop missers krijg afentoe wat tikjes en dan niets meer. Ik probeer nog een andere onderlijn met f314 haken die wat krommer zijn in de hoop wat meer visvlees te kunnen pakken. Maar wat Koos en ik ook doen de hoofmoot blijft "bolken" op het achterdek (nooit geweten dat er op de Grevelingen zoveel bolken zaten). Als de beet eruit gaat verkassen we weer naar "put 3", maar daar is het nog minder.

Na het een tijdje geprobeerd te hebben gaan we weer naar "put 2" Winston Ravestein staat lange tijd op kop met een wijting van 28 cm. De laatste 3 kwartier bij "put 2" begint het enigzins te lopen, er komen mooie maatse wijtingen naar boven.
Koos vangt nog een mooie 30 cm en een beetje wijting en de grootste bij mij blijft steken op 28 cm. Uiteindelijk krijg ik door hoe ik het "beste" kan vissen na een aanbeet de hengel in de hand nemen en op een gegeven moment voel je de vis weer trekken aan de nylondraad, daarna sla je aan en draai je hem langzaam naar boven.

Tussen door krijgen we van Tom Brasser nog een "lekkere" kom erwtensoep aangeboden, die er met dit weer goed ingaat. Tom nogmaals bedankt!, het heeft gesmaakt! Uiteindelijk vang ik 19 vissen. Tegen 15:45 uur varen we weer naar de aanlegsteiger. Beneden deks wordt de uitslag bekent gemaakt, de "kanjerpot" gaat naar de vanger van de bot van 36 cm (1 van de gebroeders van den Hoogen) en de grootste wijting die gevangen is meet 31 cm. En de Titaan 2009 is geworden..........................

Joop Geschiere! (ook een A-competitie visser) Gefeliciteerd Joop! Joop wint hiermee een hengel en een wisselbeker (die gedeeltelijk van glas was, en vanochtend dus gesneuveld, maar niet getreurd Joop er is een nieuwe beloofd!) Rest mij nog om "de Evenementen Commissie" te bedanken voor hun inzet en de gezellige dag die ik heb beleefd, ik ga m'n best doen om weer een ticket te halen bij een evenement, want ook ik wil eens een Titaan zijn!