zaterdag 21 maart 2009

vangstberichten: vrijdag 20 maart 2009

Vandaag ga ik vissen met "De Eurovissers" en doe ik mee met het evenement ankervissen met de Sirius het gaat er dit keer om de grootste schar te vangen, degene die dit doet gaat weer door naar de "titanenstrijd" in December, ook is er weer een kanjerpot (niet verplicht) waarbij je een euri in legt en degene die de grootste andere vis vangt gaat er met het geld vandoor.

De wekker op 03:30 uur gezet, even douchen, broodje eten en koffie drinken, spullen inladen en om 04:30 uur rij ik de straat uit. Na een uurtje rijden ben ik al in de omgeving van Stellendam, in eerste instantie kom ik in de buitenhaven terecht waar ook een aantal schepen liggen die klaar staan om te vissen, na 2 keer doorverwezen te zijn vind ik iemand die weet waar de Sirius ligt en als ik eemaal in de binnenhaven beland ben zie ik de boot zo liggen. Om 05:45 uur staat er al 1 auto te wachten en kom ik als 2-e aan. Als iedereen aan boord is vertrekken we om 06:45 uur richting de sluis, waar we om 07:00 uur "geschut" worden om de noorzee op te gaan.

Er staat nog een koud windje, maar het beloofd een mooie dag te worden. Er staat een o-wind van zo'n 3bft en de temperatuur loopt langzaam op naar zo'n 10 a 11 °C. Als aas heb ik zoute pieren zoute mesheften, zagers gewone pieren, gewone mesheften en makreel mee. Na 1,5 uur varen kunnen we beginnen en start ik met m'n ugly stick boot hengel en een molentje met 30\100 mm nylon met een weegschaaltje met 2 dwarrellijntjes haakje 4 gevuld met zoute mesheften en zoute pieren. Bij mij gebeurd er nog niet veel, af en toe een tikje maar daar houd het ook mee op.

Willem "De Scharrejager" is ook aan boord en vangt al gauw een mooie schar van tegen de 30 cm. Ook krijg ik van hem een maatlat van RVS (Hij heeft een eigen bedrijfje ICS Spiral Freezers) waar ik erg blij mee ben (erg handig om zo een foto te maken ipv met een rolmaat die steeds omvalt). Willem nogmaals bedankt!

Bij mij gebeurd er nog niet veel, door de sterke stroming liggen de lijnen allemaal naast elkaar aan de zijkant en worden regelmatig meegenomen als een andere visser binnendraaid, maar er zijn geen boze gezichten want het is een gezellig evenement. Ik krijg nog als tip van m'n buurman om over de lijnen heen te gooien zodat ik niet meer onder de boot vis maar een stukje ervanaf, hij heeft toch de ervaring dat door de trillingen van de diesel motor de vis "enigzins" verjaagd wordt onder de boot. En inderdaad ik krijg weer beet, maar wat ik ook doe het zit niet mee. Ik probeer het nog met gevlochten lijn en verschillende  aas combinatie's maar ook dat werkt vandaag niet bij mij.

Om 12:00 uur schuiven we 7 plaatsen op en vis ik op het achterdek (ik denk dat is mooi, zit ik met niemand in de knoop en kan m'n lijn een beetje laten gaan, om zodoende een groter stuk af te vissen) Inmiddels heb ik een standaard paternoster met 3 afhouders haakje 6 gemonteerd en krijg afentoe wat aanbeten.

Toch wordt er "leuk" gevangen op de boot 'De Scharrejager" heeft een flink aantal scharren, en wijting en er zijn meerder vissers met dik over de 10 vissen. De kanjerpot gaat naar m'n buurman die een bot van 47 cm vangt. En de grootste schar die uiteindelijk gevangen wordt is geloof ik 34 cm.
Om 15:30 uur vertrekken we weer naar de kade, maar na een kwartiertje varen stoppen we het blijkt dat de machine kamer onder de olie zit en moeten we wachten op een "sleepboot".

Vrij snel komt er een boot van de KNRM aan die ons op sleep touw neemt en ons uiteindelijk "lost" in de buitenhaven. Nadat alle spullen van boord zijn "sjokken" we richting binnenhaven waar de auto's staan (Geeft me toch weer wat te denken om minder spullen in m'n koffer te douwen (maar ja wat heb je "minimaal" nodig?) Ondanks dat ik niets gevangen heb, was het toch een "gezellige" dag en bedank ik hierbij de "evenementen commissie"