zondag 29 maart 2009

vangstberichten: zaterdag 28 maart 2009

Vandaag ga ik vissen op het strand van Ter Heijde er staat een nw-wind van 4 a 5 bft, een temperatuur van 6 °C, af en toe een klein regenbuitje en hw HvH om 15:55 uur. Als aas heb ik zoute pieren, diepvriesmesheften en gewone zeepieren bij me. Ik begin om 16:30 uur met 1 hengel een 5 meter stok van k2 team ldc xtream beachmaster, een molentje van grauvell de xf3500 smart met berkley gevlochten lijn van 10/100 mm wiphlash pro, een standaard wapper onderlijn met 3x haakje 6, 1 haak gevuld met een zoute pier, 1 met een stukje mesheft en een met een verse zeepier.

Als lood gebruik ik 125 gram lood zonder ankers. Ik stap de zee in met m'n neopreen waadpak van van dam blijkt er ergens een lekje te zitten want m'n rechter laars loopt lanzaam vol met zee water. Na 10 minuten zie ik een aanbeet en draai m'n eerste bot naar binnen op een gewone zeepier.

De 2-e komt om even over 17:00 uur en om 18:20 uur draait het lekker zwaar, een mooie gul van 43 cm. Ik moet gelijk denken aan fishguppy dat er overdag ook goed vis te vangen is. Regelmatig krijg ik een aanbeet en besluit om een 2-e hengel erbij te zetten.

Even later krijg ik een diepe doorbuiger op de hengel van m'n strandpin, hij klapt er zowat uit. Het binnendraaien gaat weer lekker zwaar, maar de vist lost zich halverwege. Om 19:00 uur een doublet van een botje met een gulletje en om 19:15 uur een doublet botjes. En om even voor 20:00 uur een ondermaats gulletje.

Regelmatig krijg ik een aanbeet, wat minder is dat er een knallende hoofdpijn komt opzetten (waarschijnlijk omdat m'n rechterbeen door het zee water onderkoeld is), maar ik besluit om toch nog even door te vissen omdat het zo lekker gaat. Om 20:45 uur volgt er weer een doublet botjes en om even over 21:00 uur een ondermaats gulletje.

Ik ga opzoek naar de strekker, maar die staat nog steeds onderwater en ik denk er is iets vreemds aan de hand met het water, normaal gesproken had ik daar allang op kunnen vissen. Om 21:35 uur volgt er nog een botje.

Om even over 22:00 uur vang ik weer een doublet van bot en gul en om 22:40 nog een botje, hierna begin ik op te ruimen. Op de zoute pieren deden ze vandaag niet veel, misschien omdat het nu een soort zwarte boetseerklei is geworden, op een gewone pier met of zonder stukje mesheft deden ze het prima.

Totaal vang ik 17 vissen, waarvan 5 gulletjes (1 maats) en 12 botten (waarvan 9 maats), thuis aangekomen kijk ik nog even op de getijden tabel en het blijkt dat er een sterretje bij staat, wat betekend dat het doodtij of springvloed wordt, echt dood zag het er niet uit, dus is het een waarschuwing voor springvloed.

Nu zit ik me af te vragen bijten de vissen altijd beter voor springvloed omdat het water hoger staat vanaf het strand ? In iedergeval lekker gevist, de 5 meter stok is ook goed bevallen en daar ga ik zeker toch wat meer mee vissen.