maandag 25 augustus 2014

vangstberichten: zondag 24 augustus 2014

Vandaag ga ik vissen op "de Zandmotor", er staat een wnw wind draaiend naar w van 4 bft en langzaam afnemend, temperatuur 16 °C, zonnig en droog. Hw Sch 15:56 uur (+110 cm), lw 00:06 uur (-72 cm) op 25-08-2014, (± 182 cm),  Rond 13:00 uur ben ik op "de Zandmotor", ik beuk met een rubberen hamer 1 aluminium staander in het zand, zet m'n hengel in elkaar en monteer het molentje. Als ik dan in de tas m'n onderlijnen map wil pakken loop ik te balen, gadverdamme vergeten. Er zit niets anders op dan alles weer in te pakken weer 40 minuten terug te lopen en naar huis rijden om m'n onderlijnen map op te halen. Zo gedacht, zo gedaan.

Om 15:30 uur ben ik weer terug op "de Zandmotor" en om 15:45 uur gaat de 4,60 meter NBS Tornado erin, hoofdlijn 25\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje f31\8, gevuld met 1 of 2 zagers, tommy lood 180 gram. Jammer genoeg zijn de zagers sterk achteruit gegaan, ondanks dat ze elke dag "verschoond" zijn in een nieuwe krant, leven doen ze niet meer, stinken des te meer. Maar goed proberen kan geen kwaad.

Na een kwartier volgt de 4,50 meter Hiro Dream Surf, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, etc etc. Al snel blijkt dat het "barst" van de aaseters, in een mum van tijd zijn de haken kaal, ook zit er behoorlijk wat "apenhaar". Naarmate het water zakt wordt het minder en blijft ook het aas er wat langer aanzitten.

Maar wat ik ook probeer vandaag wil het niet lukken, geen zeebaars, geen bot. Alleen de krabbetjes willen bijten.

Om 20:00 uur ruim ik op en vertrek naar huis. Niets gevangen, wel lekker in het zonnetje staan vissen en gekletst met de wandelaars\sters.

1. Hallo Willem

Had je toch beter aan het NZK kunnen staan maar dan wel met onderlijnen.
    Dat verhaal met die zagers had ik dus gisteren ook , s middags leken ze goed , sta ik s avonds aan het NZK is het allemaal dood.
    Super weer gehad nadat de wind was gaan liggen , geen krab maar geregeld een steenbolk. De tong liep redelijk al had ik niet mijn beste dag.
    Wellicht zie ik je deze week wel in Velsen ga nog wel een keer.

Herman#1306

1. Ha Herman,

Ja, ;-) had wel zin in het strand. Stuur even een mailtje van te voren als je wilt gaan als het uitkomt ga ik mee, met z'n tweeën is het altijd gezelliger dan alleen. A.s. woensdag niet dan ga ik met Ed en Jan
      vissen.

2. Hoi willem,

Ben afgelopen donderdag het ook maar eens gaan proberen daar.
      Speciaal wat extra lange wapperlijnen geknoopt en dikke steekzagers bestelt.(bestelzeeaas.nl) mooie trouwens.
      Maar omdat ik de wind pal tegen had moest ik zo hard gooien zodat de helft ermaar aan bleef zitten.
      En mijn bindelastiek had ik helaas thuis gelaten.
      Na een half uurtje vissen begon het apehaar probleem op de lijnen.
      Waarna ik maar heb opgeruimd want dat lijnplukken daar wordt ik gek van.
      Ik lees je blog elke week en zodoende reageer ik ook maar eens.
      Je bent een echte "Die Hard" petje af.
      Donderdag ga ik naar Velsen voor een meer relaxte sessie.

MVG

Gerard Bajor

3. Hoi Gerard,

Soms kun je het aas een beetje vastzetten doos een stugger stukje aas, zoals inktvis dan vliegt het er niet gelijk af. Ja was vervelend dat apenhaar gelijk zit het er niet altijd. Leuk en bedankt, vissen is voor mij spanning en ontspanning tegelijk. Spannend als je beet hebt en denkt wat zal er nu weer aanzitten? En ontspannend als je lekker over het water zit te turen, zo kom je geestelijk tot rust. Succes donderdag en vang ze.

2. Ha Willem,

Over een paar uur ga ik weer naar de zandmotor. Zo te lezen hengel jij er ook geen scheepsladingen zeebaars binnen. Je resultaten zijn natuurlijk nog steeds veel beter dan de mijne en daarom is het juist wel leuk voor mij om te lezen dat jij ook wel eens een hele dag de krabben loopt te voeren. De laatste keer dat ik er was, zo'n twee weken terug, heb ik er een hele vrije dag doorgebracht zonder 1 vis te zien maar toch ga ik er weer naartoe omdat een paar eetbare baarzen of platvissen dat helemaal goed zou maken.
    Als ik iets heb gevangen laat ik het weten.
    Ps. ik vind je blog niet alleen handig als database van viscondities op verschillende locaties en tijden maar ook om uit de duidelijke context te proberen te herleiden wat wapperlijnen, tapse voorslagen, tommyloden, etc. zijn.
    Keep up the good work en Wat een doorzettingsvermogen om die map met onderlijnen te gaan halen! :D

Groeten, Eric

1. Ha Eric,

Nee het is nog niet veel met de zeebaars daar, maar dat komt wel weer. Succes in iedergeval. Als ik voorgenomen heb om te vissen dan wil ik ook vissen, stom om m'n onderlijnen map te vergeten maar ja wie z'n hersens niet gebruikt moet z'n benen gebruiken ;-). Hoor wel of je wat gevangen hebt.

3. Hahaha Willem,

Mooi spreekwoord :)
    Gister ben ik er weer gaan staan van 17:00 tot 23:15. Hw +/- 21:15, wr NO-O, aas: 2 ons zagers, buit: 1 zwemkrab :'O
    Blijkbaar stond ik weer eens niet op de juiste plaats op de juiste tijd. Het zou kunnen dat ik op te ondiepe plaatsen uitwierp omdat ik nergens een duidelijke mui kon vinden.

Groeten, Eric

4. Ha Eric,

Met een o-wind is het meestal niet zo veel, in ieder geval weer geprobeerd want je weet maar nooit. Succes voor de volgende keer.