woensdag 13 augustus 2014

vangstberichten: woensdag 13 augustus 2014



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik vissen op het strand, het zal een korte sessie worden want in de avond heb ik fysiotherapie. Het is deze week precies een jaar geleden dat ik een dubbele hernia heb opgelopen en bijna niet meer kon lopen. Gelukkig is met fysiotherapie de boel weer prima hersteld, maar om geen terug val te krijgen heb ik nog steeds op vrijwillige basis 1 uur in de week fysiotraining, want mobiliteit is alles. Er staat een zw-wind van 4 bft, temperatuur 20 °C, zonnig, lw Sch. 13:26 uur (-48 cm), hw 17:56 uur (+120 cm), (± 168 cm).

Om 13:30 uur gaat de 4,60 meter NBS Tornado hengel erin, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje f314\8, gevuld met 1 of 2 kweekzagers, tommylood 140 gram ~ 160 gram. Na een kwartiertje volgt de Hiro Dream Surf met versneden top, hoofdlijn 25\100 mm nylon, etc etc. Dit keer heb ik 2 aluminium standaards die je in het zand moet steken, een stuk lichter met lopen, alleen willen ze nog weleens omklappen als het water teveel opkomt, misschien dat een rubberen hamer uitkomst bied.

Even verderop staat nog een visser die al snel komt kennis maken. Het blijkt Erik te zijn die sinds een week verknocht is aan het zeevissen. Hij komt wat tips vragen en die geef ik dan ook. Hij bedankt me voor de tips en voor m'n blog omdat hij als beginnend zeevissers er veel van heeft opgestoken. Leuk om te horen. Ik zie een tik op de top en draai om 14:39 uur een zeebaarsje binnen, net onder de maat dus die mag weer zwemmen.



15:24 uur een aantal maal een mooie doorbuiger, een leuke van 46,5 cm. Erik komt ook weer kijken en ik geef nog wat werpinstructies en we kletsen wat.



15:49 uur zie ik dat m'n lijn slap valt, en draai een zeebaars van 38 cm binnen die naar Erik gaat samen met een zelfde onderlijn als waar ik ze mee vang en Erik is er blij mee want hij is "gek" op zeevis.



16:30 uur begin ik op te ruimen, inmiddels is door het opkomende water de lijnen sterk naar rechts gelopen en ik zie al een meeuw cirkelen op een ondiep stuk water, er blijkt nog een baarsje aan te zitten. Pech voor de meeuw ik weet hem nog op tijd binnen te draaien.



Toch een leuke sessie zo voor die paar uurtjes. Morgen met Jan op de tong, ook leuk!

Vis greetz,

Willem


5 opmerkingen:

  1. Beste Willem,

    Leuk om te zien dat ik nu ook onderdeel uitmaak van je blog. Ik maak snelle vorderingen tijdens de beginfase van mijn hengelhobby, al zeg ik het zelf :)

    Na de bewonderenswaardige onderlijn grondig bestudeerd te hebben wist ik er gister nog 3 zeebaarzen mee te vangen. Het waren kleintjes dus ik heb mijn gretigheid onderdrukt en ze weer in zee gezet. De zeebaars die je me hebt meegegeven was gelukkig uitstekend (troostvoer).

    Ik vind het erg leuk dat ik je tegenkwam en bijzonder hartelijk dat je een beginnend visser zo op gang helpt met materiaal, advies en zelfs een zeebaars!

    Hopelijk tot ziens,

    Eric

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Eric,

      Graag gedaan en leuk dat je er wat bij gevangen hebt. Nu volhouden ook als je een keer niets vangt. En veel plezier met je nieuwe hobby we komen elkaar vast wel weer tegen daar. Bedankt voor je bericht.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  2. Hoi Willem,

    eindellijk weer wat baarzen kunnen verwelkomen op het strand.

    Leuk om een beginnend visser te ontmoeten, en wat praktijkervaring te delen.

    En succes samen met Jan, de gezelligheid heb je alvast binnen.


    En Eric,

    blijven volhouden want er komen zeker ook mindere dagen/avonden.


    Groet John.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha John,

      Ja was weer eens leuk om op het strand te staan, had niet verwacht er 4 te vangen. Het was weer leuk.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
    2. Hallo John,

      Bedankt voor je aanmoediging. Ik probeer momenteel Willems onderlijn na te maken dus ik ben tot op heden nog nuttig bezig.

      Groeten

      Verwijderen