zondag 25 november 2012

vangstberichten: zaterdag 24 november 2012

Vandaag vis ik de 1e wedstrijden van de topcompetitie, de eerste 30 van de NK (Nederlands Kampioenschappen) plus de 20 vissers van "de Nationale Selectie", totaal dus zo'n 50 vissers verdeeld over 2 vakken. Aangekomen in Hotel, Cafe Slijterij in de Buitenlust in Cadzand-Dorp krijgen we na een kort welkomstwoord van "Sportvisserij Nederland" de kaarten uitgedeeld. We rijden naar een parkeerplaats in de buurt van de "blanken top" en sjokken het strand op.

Ik mag de 1e wedstrijd van 2 uur beginnen op stek B36, er staat bijna geen wind 2 bft, zo, temperatuur 8 °C, lw Cadzand 04:56 uur (- 124 cm), hw 10:36 uur (164 cm), (± 288 cm) en s'middag's lw Cadzand 17:26 uur (-166 cm), hw 23:09 uur (184 cm), (± 350 cm), mist en in de laatste wedstrijd regen. Om 08:30 uur mogen we beginnen en ik start met de 5 meter stok hoofdlijn 12\00 mm gevlochten lijn van daiwa, een gladde gevlochtenlijn met een nylon tapse voorslag om wat verder te komen met werpen, wapperlijntjes, tommylood 180 gram. Maar er gebeurd niet veel een enkeling trekt er een visje uit, Rob Punselie links van me twee en niet eens van ver, Tom vd Pol rechts van me en ik blijven deze wedstrijd op 0 staan.

Hierna verplaatsen we ons naar rechts en mag ik de 2e wedstrijd vissen op stek B29 om 11:30 uur mogen we weer beginnen, maar ondanks de gladde lijn waar ik toch wat verder mee werp lukt het me niet om een vis binnen te halen, de stroming is inmiddels toegenomen en ik ben overgeschakeld op 170 gram geankerd, afentoe zie ik wat kleine tikjes van vermoedelijk krab. En ik heb nog een zware draai waarbij m'n hengel aardig krom staat, maar bij een rand aangekomen valt "het" eraf, krab of vis ? Tom rechts van me gaat lekker en vangt regelmatig een wijting 1x denk ik ook te scoren en zit er een meuntje aan, maar het blijkt dat ik tom z'n lijn heb meegenomen, Tom vist ook met gele sneuen dus het is nog een zoeken aan welke haak die zit, het blijkt Tom z'n haak te zijn, pech voor mij. 13:25 uur weer een zware draai, eindelijk vis dan? maar nee een krab.

Voor mij weer een 0 en Tom wint waarschijnlijk z´n vak met een stuk of 7, 8 vissen.

Op naar de 3e wedstrijd ik mag naar stek A7 een flink stuk lopen naar links, en nu begin ik het te voelen, m´n zware paraplu had ik beter in de auto kunnen laten en ook de koel box om m´n eventuele vissen te bewaren is niet handig, slimmer en lichter was een opvouwbare emmer geweest, maar goed aldoende leert men. Gelukkig zit er 1,5 uur tussen dus ik ben ruim op tijd, Rob Slingerland staat 2 plaatsen links van me en werpt in zonder aas om te kijken of z´n lood blijft liggen. Bij het binnendraaien zit er een tarbot aan, lachen dus.

Dit keer vis ik weer met 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag omdat de gevlochten lijn teveel een lus vormt en de plaatsen krap 10 meter uit elkaar staan. Het vervelende is dat je regelmatig bij het binnen draaien in een rand vast komt te zitten, zo verlies ik 1x een onderlijn met lood en 1x een haaklijn en heb ik 1x een kromme haak, erg vervelend als er net vis aan zit. En ook deze wedstrijd vis ik een 0, als een van de laatste zo niet de laatste, sjok ik het strand af en begin ik weer aan een ritje van 2,5 uur richting Zoetermeer met een ervaring rijker ;-).

1. hoi willem,
    Geen geluk deze maal,jammer! Ik had vanmorgen johan setoe al gesproken en gevraagd hoe het ging,die baalde ook als en stekker hij zei ik heb er precies 1 achter me kunnen laten!! laat dat nou precies jou persoon zijn geweest pffff balen man!
    NOu kop op je heb nog een wedstrijd,verstand op nul en gaan!!!! gr arjan

2. Hoi Arjan,

Een moeilijke stek voor mij waar je over het algemeen echt ver moet kunnen werpen om aan vis te komen.(130~140, meter beaasd denk ik). Slechts een enkel visje zit daar dichtbij. Wel leuk om een keer mee te maken en de volgende wedstrijd hoop ik een plaatsje te kunnen stijgen. Bedankt voor je reaktie!

3. Dag Willem, je hebt van die dagen dat het gewoon niet wil. Ik had dat op het NK. 15 december gewoon vlammen!!
    Groeten uut Playa del Bru,
    Dennis

4. Hoi Dennis,

Bedankt voor je reaktie. Ja volgende keer hopelijk beter op Groote Keeten.

5. Willem
    Je heb je best gedaan , ik denk dat je een hulpje miste al hoewel dat ook niet altijd werkt !!
    Volgende keer beter . Zaterdag en zondag gaan we weer gezellig vissen >

Gr Jan

6. Ha Jan,

Zo is dat. Morgemiddag maar eens het aas opmaken op Ter Heijde. N's kijken hoe het daar staat met de visserij.

7. Willem keep your head up! altijd weer bedankt voor jou mooie berichten.vang ze vrg Alex.

1. Hoi Alex,

Doe ik ;-) Graag gedaan en bedankt voor je reaktie!

Verwijderen
  8. Hoi Willem,

Even een hart onder de riem steken. Zakken kun je niet maar stijgen des te meer. Op Groote Keten ga je hoge ogen gooien. Nog 1 dag de schouders eronder en deze ervaring nemen ze je niet meer af!

Groetjes Herbert

1. Hoi Herbert,

Thx! Ik ga m'n best weer doen. Groote Keeten komt in iedergeval meer in de buurt van mijn visserij. Bedankt voor je reaktie!

Verwijderen
  9. Hoi Willem,...je ontmaagding zit er op. Zeeuwse strand is blijkbaar ver gooien. Ik heb er ook weer van geleerd.
    15 december ga je proberen om me in te halen,...en ik ga proberen om je voor te blijven.!

Tot dan, Arno

10. Hoi Arno,

;-) Prima, 21 vakpunten om gelijk te komen, gaat een hele klus worden, maar wie weet?