dinsdag 19 juni 2012

vangstberichten: maandag 18 juni 2012



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik een poging doen om een deel van het overgebleven aas op te maken op "de Zandmotor". Er staat een w-wind van 4 bft, temperatuur 15 °C, hw Sch 15:45 uur, lw 23:55 uur, wat dreigende regenwolken die niet doorbreken en afentoe een lekker zonnetje ertussen door.

Rond 17:15 uur gaat de eerst hengel erin, de 5 meter stok, hoofdlijn gevlochtenlijn  12\100 mm met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje ls5013f\6, gevuld met een zager en een enkele keer 2 piertjes, geankerd lood 150 gram. Een kwartier later volgt de 4,5 meter stok, hoofdlijn nylon 22\100 mm met een nylon tapse voorslag, dito onderlijn, dito lood, etc, etc. Links van me, zie ik grote groepen meeuwen en visjesdieven rondcirkelen zo'n kilometer uit de kustlijn. Voor zover het oog rijkt tot aan richting Hoek van Holland. Maar bij m'n hengeltoppen gebeurd er weinig, 18:20 uur ben ik enigzins verbaasd met de vangst van een ondermaats tongetje bij daglicht. 18:58 uur volgt er nog een bot.



De grote groepen vogels verdwijnen uit het gezichtsveld om even later weer talrijker te worden. Drie vissersboten vanuit richting Scheveningen varen linksom "de Zandmotor" heen de grootste groep vogels achterna. Makreel\ Zeebaars? Dan komen er nog 2 vissers, vader en zoon, die 100 meter rechts van me komen zitten. Het is een kalm zeetje voor de rest en er gebeurd niet veel. 19:26 uur volgt er een garnaal en 20:48 uur spoelt er een stoffer voor m'n voeten aan. (Volgende keer hoop ik op een nieuwe Shimano stok ;-). Wel makkelijk om je visspullen van zand te ontdoen voordat je ze in de auto legt.



Bij  de buuren rechts zie ik ook niets naar boven komen en ik besluit een andere stek te zoeken. Het is tenslotte geen wedstrijdvissen waarbij je gebonden bent aan een bepaalde plek, en "de zee" lezen is ook een proces waar je je in kan bekwamen. Een stuk terug zit er iets meer branding in het water en ik besluit het daar maar te proberen. Blijkbaar goed gelezen want als ik met m'n andere hengel bezig ben blijkt om 21:43 uur m'n 5 meter stok horizontaal in de steun te hangen, mooi zeebaars!



Ondanks de lengte van 45 cm een felle vechter. 22:24 een doubletje van een botje en een scholletje (bovenkant glad). 22:32 uur een botje.



22:39 uur de 5 meter stok gaat heftig te keer, lekker nog meer zeebaars. Voorzichtig draai ik binnen, een behoorlijke weerstand. Zal dit dan toch die 70+ er worden? In de branding is het een gespetter van vis, zijn het 3 baarzen? M'n top oog loopt dicht en ik kan niet meer verder draaien, ik hou de lijn strak en loop achteruit het strand op. Gaaf weer een zeebaars van 45 cm samen met 2 makrelen. Makrelen op "de Zandmotor"? Volgende keer een geep erbij?



Dat die makrelen echte rovers zijn blijkt wel uit de maaginhoud, voornamelijk kleine vis, er zitten er zelfs nog 2 voorin z'n bek die nog niet eens zijn doorgeslikt en dan nog een zagertje pakken, of is het dat glimmende kraaltje wat op de lijn zit, dat kan natuurlijk ook ;-).



Even over 23:00 uur begin ik op te ruimen, bij het binnen draaien van de laatste hengel zit er nog een bot samen met een zeebaarsje aan.



Wat een mindere sessie qwa vangst leek te worden is uiteindelijk geslaagd (voor mij) door het kiezen van een andere stek. Totaal vang ik deze sessie 11 vissen, 4 botten\botjes, 1 scholletje, 1 tongetje, 2 makrelen en 3 zeebaarzen\zeebaarsjes. Op de terugweg zoek ik de smalste doorgang van de mui, het water is nu laag en er staat weinig stroming, ik kan doorwaden tot even boven knie hoogte. Dat scheelt me zeker weer 20 minuten extra die ik kwijt zou zijn als ik om het meer heen zou lopen. Bij hoger water is het af te raden.

Vis greetz,

Willem

8 opmerkingen:

  1. Mooi maaltje vis en de kans om je auto weer eens aan te vegen wat wens je nog meer na een avondje vissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Herman#1306,

    Je bent er weer snel bij ;-)Ja, leuke sessie zo, dat is met plezier vissen ;-)Mooi de grootste bot gevangen bij de evenementen las ik. Gefeliciteerd!

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Willem
    Weer een leuke sessie gehad zie ik !
    Volgens de foto's zit je tegenwoordig ook veel op geel !! Zal Ed wel leuk vinden .
    Ik ga vandaag met Ed op de tong in de buurt van de Euro mast.
    Ik treed niet in details maar je hoort wel waar en of het wat was !!
    O ja, we trekken ons Zeevissen shirt maar aan om bekeuringen te ontlopen .( ha , ha ) !!

    Groetjes Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Jan,

    Bedankt voor je reacktie! Ja, de zogenaamde Ed's lijntjes vangen prima ;-)Ok, succes, ben benieuwd. Altijd makkelijk als je een streepje voor hebt ;-)

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Willem
      Zoals beloofd vangst was matig met 3 man 5 palingen waaronder 3 slangen
      2 kleintjes en 2 botjes dus nog geen tong maar heerlijk gestaan 4 palingen aan
      ......... lijnen je weet wel welke kleur . Vanavond met de organisatie bij Ed het verloop
      en toekomst Penn korpsen competitie bespreken .

      Groetjes Jan

      Verwijderen
  5. Hallo Jan,

    Jammer, geen tong, maar het had gekund. Toch vis gevangen en lekker gestaan. Ok, vergader ze!

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi Willem,
    Ouwe geheimschrijver,waarom wist ik niks van die gele ondelijnen Hahah,lekker gevist en je hebt voor de rest van je leven "bezemafhouders",jij geluksvogel.

    Groetjes, Maup.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Maup,

    Tja, 1 foto zegt meer als duizend worden. Je brengt me wel op een idee ;-) Hmm, bezemafhouders, hahah.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen