zondag 30 november 2008

vangstberichten: zaterdag 29 november 2008



Hallo vis vrienden,

Omdat ik nog een pakje pieren over heb van vrijdag, ga ik vandaag weer vissen. Als locatie heb ik gekozen voor het strand van Ter Heijde. Er staat een zw wind draaiend naar zo van 3 bft., een temperatuur van 2 °C daalend naar -2 °C, hw Ter Heijde om 16:00 uur. Om 19:20 uur werp ik m'n eerste hengel in, ik begin vanaf het strand te vissen omdat de strekers nog onderwater staan. Ik vis met gevlochten lijn met daaraan een paternoster van 3 afhouders met haakje 4. Ik hoef niet lang te wachten todat ik de eerste felle tikjes van wijting aanbeten zie. Gelukkig ze zitten er nog! En ik draai al gauw m'n eerste maatse wijting binnen.



Tot 3 keer toe krijg ik een aanbeet die bij het binnen draaien eraf floept, en ik besluit om van spoel te wisselen, ik zet er nylon op, zodat het binnen draaien minder schokkerig verloopt, zodat ik meer kans heb dat de vis aan de haak blijft zitten. Om 20:00 uur vang ik een maats botje. En nog 2 wijtinkjes.



Om 21:00 uur zet ik m'n 2-e hengel erbij, omdat het erg lang duurt voordat de streker begaanbaar is. De wijting aanbeten verdwijnen, en ik begin botjes te vangen, waarvan de grootste 28 cm is.




Ik vang nog een wijtinkje en een zeebaarsje van 27 cm, die weer mogen zwemmen.



Om 23:00 uur is de streker redelijk toegangkelijk en verplaats ik m'n hengels naar daar. Het is net als de vorige keer, het water heeft zich terug getrokken en de wijting is iets verder de zee ingegaan, vanaf de streker begin ik nu weer wijting te vangen. Jammer dat ik voor m'n andere hengel geen 2-e spoeltje met nylon heb, ik heb deze sessie eens staan tellen, maar ik heb met gevlochten lijn een stuk of 15 aanbeten gehad waarvan de vist zich "lost" tijdens het binnen draaien, toch maar eens gaan kijken naar een 2-e spoeltje.

Als ik van de strekker het strand weer oploop, zie ik 2 groene lichtjes, eerst denk ik nog, liggen daar een paar breekstaafjes. Maar nee, ze bewegen en kijken me koelbloedig aan, een plaatselijke "schoone" reinaert genaamd heeft 5 van de 9 maatse vissen die op het strand lagen schoon opgevreten. (En natuurlijk heeft ie de grootste genomen, voor minder doet ie het niet) Ik zeg een "woord" wat ik hier niet zal herhalen. Schijn met m'n lamp op hem en hij verdwijnt in de duinen.



Ik ga weer verder vissen, en vang nog 2x een doublet wijting. Bij de laatste denk ik dat er een gul aan zit, zo zwaar gaat het binnen draaien, maar behalve dat het haakje in z'n bek zit, zit een gedeelte van een wapperlijn om z'n staart gewikkeld. Veels te snel komt het water alweer opzetten en verhuis ik weer naar het strand, waar ik reinaert weer tegen kom, die zit te loeren of er nog vis voor hem is, als ik m'n lamp aanmaak verdwijnt ie weer.

Om 01:30 uur begin ik op te ruimen. Totaal vang ik 19 vissen, waarvan 5 maatse botten, waarvan 3 voor reinaert, 1 ondermaatse zeebaars en 13 wijtingen, waarvan 9 maatse, waarvan er 2 naar reinaert zijn gegaan. Omdat er weinig wind stond was het goed te doen met de kou, af en toe werd het mistig maar dat verdween weer snel. Lekker gevist!

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten