zaterdag 8 november 2008

vangstberichten: vrijdag 07 november 2008



Hallo vis vrienden,

Vandaag een paar uurtjes eerder vrij genomen om te gaan vissen, ik ben eigenlijk wel benieuwd of er overdag ook wijting te vangen is aan het strand van Ter Heijde. Er staat een z-wind varieerend van 4 a 5 bft., met af en toe een fikse regenbui. Minimum tempertuur 6°C, Max. 12°C, hw Ter Heijde 22:15 uur.
Om 15:45 uur begin ik te vissen vanaf de streker met zeepieren en zagers.

Ik verwacht er zelf nog niet veel van want het is nog daglicht. Om 16:25 uur is het toch raak, kleine veneinige tikjes, ik draai m'n eerste wijting naar binnen. Een paar minuten later is m'n ander hengel aan de beurt, ik denk in eerste instantie dat ik een bot binnen draai, maar ik vind hem wat licht van kleur, ik draai de vis om en zie duidelijk een lichtere plek, het begint me te dagen. Ik draai hem weer om, en ga met m'n hand over de vis heen van achter naar voren, net schuurpapier. Ik ben blij met m'n eerste schar van 26 cm.



Het is niet echt "wild" bij daglicht, maar ik vang in iedergeval vis. Als het om 17:30 uur enigzins schemerig begint te worden, vang ik m'n 2-e en 3-e wijting.



Rond 18:30 uur begint de streker onder te stromen, en ga ik verder vissen op het strand. Om 18:40 uur vang ik m'n eerste meun, zo weet je niet welke vis het is en zo vang ik er 6 deze sessie. Het is duidelijk een 5 dradige meun.



Om 19:40 uur is het weer raak, een triplet botjes, waarvan 2 maatse en 1 die weer mag zwemmen. Een ondermaatse zeebaars van 30 cm en weer een meuntje, ook die mogen weer zwemmen.



Rond 21:30 uur begint het redelijk te lopen (niet zo'n gekke huis als de vorige keer, maar toch), regelmatig aanbeten. Wat weer een doublet oplevert van bot en wijting. Gevolgd door een doublet wijting.




Tussendoor weer een doublet wijting en meun, gevolgd door een doublet wijting en wijting. Opgevolgd door een doublet wijting en een zeebaars van 35 cm, net 1 cm onder de wettelijke minimum maat. Toch een "mooi" gezicht als zo'n baarsje weer krachtig door de branding gaat.



Dan vang ik een, voor mij weer "nieuwe" vissoort. Een visje met een erg mooie tekening, het heeft iets weg van een zeeschildpad. Ik vermoed dat het een zeedonderpad is van zo'n 15 cm.



Ik vang weer een triplet wijting en leg per vergissing m'n onderlijnen door elkaar. Dan is het alweer 01:00 uur en ik besluit gelijk van het moment gebruik te maken om m'n boeltje te pakken.



Het uiteindelijke resultaat: 36 vissen, waarvan 22 wijtingen, waarvan 16 maatse. 4 botten waarvan 3 maatse. 2 zeebaarzen, allebei onder de maat. 1 schar (geen wettelijke maat), 6 meunen (geen wetteijke maat, maar ik heb ze toch maar laten zwemmen, je vangt er 1 en dan denk je dat is net een hapje om je holle kies mee te vullen) en 1 zeedonderpad? (denk ik.)

Als ik weer wakker word, schiet het gelijk in m'n hoofd dat ik m'n strandhengel steun heb laten staan op het strand van Ter Heijde. Raar toch, op het moment zelf heb je het niet in de gaten, en ergens sla je het toch op in je hersenen. Alleen jammer dat het dan te laat is.

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten