zaterdag 29 november 2008

vangstberichten: vrijdag 28 november 2008

Hallo visvrienden,

Vandaag een paar uurtjes eerder vrij genomen om te gaan vissen. Als aas neem ik zeepieren en nog wat stukjes mesheften mee uit de vriezer. Ik koop gelijk een paar neopreen handschoenen en een paar thermo sokken en beluit om weer te gaan vissen in Maasluis, alleen dit keer op een andere stek, waar ik nog niet eerder gestaan heb (een van de favorieten van fishguppy, misschien dat dat geluk brengt (in iedergeval, slechter dan de laatste 2 sessies kan het niet worden).

Er staat een zw-wind van 3 a 4 bft., temperatuur 3 °C, en hw maasluis om 16:00 uur. Ik begin om 17:00 uur met 1 hengel, omdat er een behoorlijke stroming staat, eigenlijk ben ik te laat en had ik er voor hoogwater moeten zijn, maarja het is niet anders. Ik vis met een wapperlijn met 3x haakje 4 gevuld met zeepieren. Na een kwartiertje krijg ik de eerste wijting aanbeten, ik draai binnen en ruim voor de kant kom ik al vast te zitten, shit! Lijn weg, lood weg en vis weg. Na nog een kwartiertje lukt het me om de eerste wijting binnen te draaien. Jammer het is een ondermaatse, hij kan weer terug.

Dan krijg ik weer wijting tikjes, maar tot 2 keer toe zit ik vast en verspeel ik lijn, lood en vis. Ik besluit om'n boeltje te pakken en 100 meter naar rechts te verschuiven. Als ik dat gedaan heb krijg ik om 18:45 uur een mooie gul aanbeet, die ik met veel moeite weet te verzilveren, het is er een van 40 cm. Er zijn lange periode's dat er niets gebeurd afgewisseld met af en toe 1 a 2 tikken van gul aanbeten. Ik besluit om m'n lijn te verwisselen voor een jojo gul onderlijn met 1 haak. En zal je altijd zien, dan gebeurt er lange tijd niets meer.

Om 21:45 uur besluit ik om eens te gaan expirimenteren, ik heb nog een setje van 3 afhouders met haakje 4, doe daar 1 pier op en tot m'n stomme verbazing draai ik een kwartier later een ondermaats wijtingkje en een gul van 39 cm naar boven. Ik jetser ze over de stenen heen en met een klap komen ze neer, wijtingkje kassie wijlen (dus die kan ik niet meer terug zetten) en de gul is even later ook kassie wijlen, maar dan voor de pan.

Om 22:00 uur is de ergste stroming voorbij en zet ik m'n 2-e hengel erbij. Ik vang nog een botje van 27 cm, maar er zijn lange periode's dat er geen aanbeet te zien is.Om 24:00 uur ruim ik op, net als ik m'n hengel met de gul onderlijn wil binnen draaien krijg ik er 2 flinke klappen op en sleep op de valreep m'n 3-e maatse gul van 41 cm naar binnen.

Al met al ben ik niet ontevreden t.o.v. de vorige 2 sessies, 6 vissen gevangen waarvan 3 maatse gullen, 1 maatse bot en 2 ondermaatse wijtinkjes.