zaterdag 18 oktober 2008

vangstberichten: vrijdag 17 oktober 2008

Vandaag ga ik het na lange tijd weer eens proberen op het strand van Ter Heijde. Er staat een nw wind van 3 bft. bij een temperatuur van 9 °C, hoogwater Ter Heijde omstreeks 17:45 uur. Als aas heb ik steekzagers, zeepieren en diepvries mesheften meegenomen. Ik begin vanaf het strand te vissen met 1 hengel om 21:15 uur, na een uurtje zo gevist te hebben, zonder een aanbeet te hebben waargenomen, verplaats ik de boel en ga vanaf de streker vissen.

Ik gebruik als onderlijn een dubbele jojopaternoster "twisted" met haak 4 en op de andere hengel 3 afhoudertjes met haakje 6. Ik zit me nog af te vragen of ik de aanbeten wel kan zien, omdat de stroming behoorlijk sterk is en m'n hengel toppen steeds staan te jojo en als het lood door de stroming wordt opgetild. Om 22:45 uur zie ik toch een duidelijke waarneembare aanbeet en ik draai een zeebaars naar binnen van 37 cm. Gevangen aan de afhoudertjes met haakje 6, in combinatie met een cocktail van mesheft, zeepier en zager.

Om 23:05 uur staat m'n andere hengel te zwiepen en gaat door z'n slip heen, het binnen draaien gaat zwaar, erg zwaar. Er zit een bot aan van 25 cm en m'n andere haaklijn is verdwenen. Jammer, maar in ieder geval toch 1 vis binnen. Om 23:55 uur is het weer raak, een gul van 43 cm, ook weer aan haakje 6.

Daarna wordt het steeds moeilijker vissen, er zitten nu constant grote schelpenklonten op m'n lijn. Ondertussen begint het te mot regenen. Ik krijg weer een aanbeet maar bij het binnen draaien zitten er zulke grote schelpen klonten op m'n lijn dat de lijn vast komt te zitten bij m'n top oog. Als ik alles heb verwijderd heeft de vis zich vast gezwommen en moet ik m'n lijn kapot trekken.

Om 01:30 uur begin ik 1 hengel op te ruimen, de schelpen massa's op m'n lijn worden steeds erger en ook deze lijn raak ik kwijt. Een kwartiertje later ruim ik de tweede op, ook met bonken schelpen, waar de lijn doorheen zit in 1 grote klit. Ik probeer de boel te ontwarren, maar het duurt me te lang, ik kijk er thuis wel naar. Om 02:00 uur verlaat ik het strand op weg naar huis.