zondag 12 oktober 2008

vangstberichten: vrijdag 10 oktober 2008

Vrijdagavond na het werk ga ik nog even lekker ontspannen aan de waterweg. Het is vandaag de bedoeling om met 1 hengel op platvis te vissen, en met de andere op gul. Er staat een z-zw wind in Maasluis van zo'n 4 bft. een temperatuur van 13°C en hoogwater maasluis om 01:30 uur op zaterdag 11-10-2008. Om 21:30 uur gooi ik de eerste hengel erin beaasd met zeepieren en mesheften met 1 haak voor de gul. Ik kijk het even aan, maar er gebeurd niet veel. Om 22:00 uur zet ik m'n 2-e hengel erbij, beaasd met zeepieren en zagers. Om 22:40 uur krijg ik m'n eerste aanbeet, en de eerste gul is een feit.

Tien minuten later op m'n platvis lijntje met haakje 6 volgt de tweede. En om 23:10 uur krijg ik een fikse doorbuiger op m'n platvis hengel. Ik hoop op een tong, maar het is weer een gul, wel een lekkere dikke en tevens mijn persoonlijke record tot nu toe, 46 cm. Hier ben ik ook blij mee, en het valt me mee dat ik hem binnengekregen heb met haakje 6.

Regelmatig krijg ik nu aanbeten, om de 10 `a 15 minuten. Tot 4 keer toe heb ik op m'n zwarte gevlochten lijn van 15\100 mm een "mooie" vis zitten, die vlak voor de kant ervandoor gaat omdat m'n lijn breekt. Het lijkt erop dat deze lijn een stuk zwakker is, als m'n andere groene gevlochten lijn van 17\100 mm waar ik geen problemen mee heb. Hij is wel 2\100 mm dikker, maar dat verschil is te groot naar mijn idee. Tijdens het inwerpen met 15\100 mm breekt ie al een keer spontaan af, maar een paar uur later vang ik met m'n andere hengel m'n onderlijn plus lood weer terug.

Om 24:00 uur haal ik m'n platvis hengel er weer uit, omdat ie in de klit zit met m'n gul lijn, ik vis verder met 1 hengel. Om 01:00 uur draai ik weer een gulletje naar binnen, omdat het tegen hoogwater aanzit komt m'n lijn regelmatig onder het "vuil" te zitten. Even voordat ik naar huis ga om 01:30 uur krijg ik nog een flinke klapper, maar de vis loopt vast tussen de stenen. Volgende keer maar weer eens overdag proberen.