maandag 23 juli 2012

vangstberichten: zaterdag 21 juli 2012

Vandaag maar weer eens een poging wagen op "de Zandmotor". Met 50 piertjes, 2 ons zagers en nog een dikke 2 ons zagers van een week geleden ga ik op weg. Er staat een n-wind van 3 bft dalend naar 2 bft, temperatuur 16 °C, met een lekker zonnetje, hw Sch 17:45 uur, lw 01:36 uur.  Als ik aankom op "de Zandmotor" ben ik enigzins verbaasd, met de afnemende wind had ik een vlak zeetje verwacht, maar het tegendeel is waar er staat een zeebaarswaardige branding. Mooi, nu nog kijken of ze er zitten.

Om 17:00 uur start ik met de 5 meter stok, hoofdlijn gevlochtenlijn 12\100 mm, met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje ls5013f\6, gevuld met een zager en een enkele keer wat piertjes, geankerd lood 150 gram. Na 20 minuten zet ik m'n 2e hengel erbij de 4,5 meter stok, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, dito onderlijn, italiaans lood 175 gram. Al gauw blijkt er een stevige stroming te staan en moet ik verhogen naar 170 gram geankerd, een enkele keer stroomt ook dit van z'n ankers.

17:36 uur de eerste aanbeet en er komt een klein zeebaarsje van 23,5 cm het strand op, leuk om binnen te draaien door de branding.

Zo rond hoogwater verwacht ik er eigenlijk nog wel meer, maar het blijft bij deze enkele. Om 19:30 uur vaart er heel langzaam een bootje langs "de Zandmotor", dit keer vaart ie een flink stuk er voorbij, richting Ter Heijde, om vervolgens weer langzaam terug te varen.

Om 20:00 uur zie ik vlak bij me in de buurt een rode balon wapperen op het strand, op de een of andere manier zit ik gelijk een balonnen wedstrijd te denken. En inderdaad, ik krijg luchtpost uit England, Glouchester. Op het kaartje staat Year 6 leavers balloon. Let us now how far the balloon has travelled, met een e-mail adres erbij. Jolly good!

21:02 uur net nadat ik door de zwin gebaad ben en vanaf een zandbank aan het vissen ben, krijg ik een heftige aanbeet op de gevlochtenlijn. Hevig weerstand biedend en met z'n kop schudden trek ik hem de zandbank op, afentoe komt er nog een vloed golf water de zandbank over en de vis dreigt de zwin in te zemmen en begint weer met z'n kop te schudden om los te komen. Om dit te voorkomen pas ik weer de kieuwgreep toe en loop ik met hengel en vis het strand weer op. Het is een mooie dikke van 52,5 cm.

21:17 uur op de nylon, een voor mij heel bijzonder visje. Een kleine pieterman van 14,4 cm en het zou zomaar eens een nieuw alltime "Eurovissers" record kunnen zijn ;-). Alleen al zo'n apart visje (voor mij dan) vangen maakt dit tot een bijzonder geslaagde sessie. (Wel voorzichtig zijn bij het onthaken want de zwarte vin is giftig ;-(.

22:06 uur spoelt er een klein levendig zilverkleurig visje (3,5 cm) aan op de zandbank en zo te zien aan de groene gloed op z'n rug vermoed ik dat het een klein makreeltje is.

22:14 uur een mooie dikke bot en 22:59 uur een doublet botten.

23:50 uur weer wat tikken op de hengeltop met nylon een maatse zeebaars van 37,5 cm, de haak diep geslikt en hevig bloedend.

Om 00:30 uur begin ik op te ruimen, vanuit m'n oog hoeken zie ik de hengel met nylon weer wat tikjes geven. Als deze aan de beurt is, blijkt er tot m'n verassing nog een leuke baars van 43 cm aan te zitten een beetje mazzel heb ik wel want hij is erg "licht" gehaakt.

Toch weer een leuke sessie zo gehad aan "de Zandmotor", zo zie je maar het hoeft niet altijd aan de net vissers te liggen. Al vermoed ik wel dat een net gezet wordt voor hoogwater zodat de vis er met de vloed stroom inzwemt en pas weg gehaald wordt na hoogwater zodat de vis die zich aan de strand kant bevind er met de ebstroom nog eens in kan zwemmen zo heb je dubbel kans. Zo, nu eens kijken of ik een record kan claimen ;-).

1. Hoi oude baarzen mepper .
    Ik zit midden in de verhuizing maar moest toch even je site bekijken .
    Weer een leuke visserij gehad toch !!

Groetjes Jan

1. Ha Jan,

Leuk dat je nog even de moeite doet om een berichtje achter te laten. Ja het was lekker weer om op het strand te vissen en ik heb er weer van genoten. Succes met het opknappen van de woning en de verhuizing. Hopelijk kunnen we binnekort weer eens gezamenlijk vissen.

2. Hoi Willem,

Mooie mixed bag! Dat kleine visje is volgens mij een Kleine Koornaarvis.

Groetjes,
    Andres

3. Hoi Andres,

Thx! Ok, is mogelijk. Alleen als ik bij sportvisserij nederland kijk. http://www.sportvisserijnederland.nl/vis_en_water/vissoorten/default.asp?t=2&vissoort=koornaarvis

mis ik de groene gloed. Het blijft in iedergeval apart, nog niet eerder zo'n visje gezien. Bedankt voor je berichtje.

4. Hallo Willem

Van "gewone" visser specimen hunter geworden ?
    Toch apart dat je deze vangt op de zandmotor.
    Wellicht de grootste en nieuwe soort op je eigen lijst en bij de vereniging.

Succes

Herman#1306

1. Hallo Herman,

Ja ;-), een nieuwe soort of een verbetering van een eigen p.r. is altijd welkom. Ik heb hem inmiddels aangemeld, volgens mij een nieuw alltime record bij "de Eurovissers".
      Bedankt!

Verwijderen
  5. leuke bak vis, Willem! ;)Blijft toch een goede stek.
    Sieb

1. Hoi Sieb,

Het is een stuk lopen maar je staat er heerlijk rustig. Het blijft een verassing wat je daar vangt ;-)

Wilem

Verwijderen
  6. Hoi Willem kom net op je site terecht via google (paul silvester) zie dat je met hem ook wel bent gaan vissen.
    Heb paul een paar jaar geleden op de maasvlakte ontmoet en de laaste keer voor hem in 2010 naar noorwegen gegaan.
    Kom uit het zuiden van het land en het is voor ons altijd een gok om jullie kant uit te komen.
    Met paul had ik daar een goede vriend die ik kon bellen als ik wou gaan vissen. hij ging altijd mee als hij geen wedstrijd had en die had die nog al eens Haha.

Het lijkt me leuk om met jou ook eens te gaan vissen
    Helaas niet meer met paul.
    Ga zometeen naar de dsm eens proberen.

Hoor het wel als je eens tijd hebt.

Vis groeten
    Erik Supheert

7. Hoi Erik,

Wat toevallig. Prima, ik ga straks weer naar de Zandmotor maar waarschijnlijk sta je dan al bij DSM. Succes in iedergeval.

8. Hoi Willem

Krab,krab,krab en nog eens krab.
    Ging lekker gister.Zo gauw hij er in lag zag je de krabben er op duiken.
    Zometeen naar het noordzeekanaal rest van het aas opmaken.
    Hoop dat het bij jou beter is gegaan.

Groet

Erik

9. Hoi Erik,

Niet echt, er werd erg veel staandwand uitgezet. En er zat ook aardig wat krab. Succes op het Noordzeekanaal.