maandag 16 juli 2012

vangstberichten: zondag 15 juli 2012



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik een gedeelte van het overgebleven aas opmaken op de maasvlakte 2, ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat de schemering \ nacht oplevert, meer vis of niet? Als ik aan kom zijn er een stuk of 7 vissers bezig, er staat een matige branding, niet echt eentje waarvan je zegt zeebaarzen weer. De wind is w 3 a 4 bft later oplopend naar 5 bft,  temperatuur 15 °C, lw HvH 19:15 uur, hw 01:56 uur op 16-07-2012. Om 21:00 uur gaat de 1e hengel erin, de 5 meter stok, hoofdlijn gevlochtenlijn 12\100 mm met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje ls5013f\6 gevuld met een zager, geankerd lood 150 gram, later 170 gram. Na 20 minuten gaat de 2e hengel erbij de 4,5 meter stok, hoofdlijn nylon 22\100 mm, met een nylon tapse voorslag, wapperonderlijntjes haakje ls5013f\4, dito aas, etc, etc.

Nadat een tweetal vissers rechts van me hebben opgeruimd besluit ik een honderd meter naar rechts op te schuiven, ik heb daar een mooie mui gezien die eindigt in een korte maar zeer diepe zwin, een goede kans dat met opkomend water de vis daar in zwemt, dacht ik zo. M'n spullen zet ik alvast wat hoger op, want het water komt snel. Als ik zo op m'n viskist zit m'n hengels van een afstandje in de gaten te houden, zie ik plotsklaps de 5 meter stok een aantal maal opgetild worden uit de standaard. Snel ren ik er naar toe, mooi een felle vechter, een zeebaars van 40,5 cm om 22:31 uur.



22:54 uur een kleintje op de nylon met haakje 4, gevolgd om 23:20 uur door nog een zeebaarsje op de nylon.



23:37 uur een doublet van een net ondermaats zeebaarsje (35,5 cm) samen met een bot. Ze mogen weer zwemmen.



23:53 uur komt er nog een dikke bot bij.



En ik denk het gaat lekker zo, het water komt nog steeds op, het wordt donkerder dus de vis komt naar de kant. Mooi niet dus, door de stroming moet ik verhogen naar 170 gram geankerd, inmiddels is de wind toegenomen en de branding ook. Een aantal maal probeer ik het in de diepe zwin, maar dit levert geen aanbeten op.

Iets verder maar weer, als ik dan weer indraai zit ik muur en muur vast, m'n gevlochten lijn knapt af, nieuwe voorslag erop en onderlijn en gaan maar weer. Bij het binnen draaien van de andere hengel met nylon precies hetzelfde, ook die knapt af. En dan weet ik het al, door de sterke stroming bij de mui en het losse zand is de onderlijn in een mum van tijd onder het zand bedolven en krijg je hem er niet meer uitgetrokken. Goed, nieuwe voorslag erop, onderlijn met lood, werp ik in breekt m'n onderlijn bij het inwerpen op de ton wartel, op het dikke stuk, het tonnetje, precies door de helft. Metaal moeheid?

Weer alles kwijt, ik kijk het nog aan tot 03:00 uur maar geen enkel aanbeet meer te bespeuren en ik besluit op te ruimen. Eigenlijk was de schemer periode met het begin van opkomend water het beste. In de nacht zelf had ik er meer van verwacht, maar helaas het was niet zo. Een groot gedeelte van het overgebleven aas slikken en mooie zwarte wedstrijd piertjes, hang ik in een zakje aan de vuilnisbak links als je het strand opkomt bij de laatste trap opgang. Zo hebben andere vissers er misschien nog wat aan, het is daar zo druk met vissers dus het zal wel redelijk snel weggehaald worden.

Vis greetz,

Willem 

8 opmerkingen:

  1. Hey Willem, toch een leuk visje gevangen, al waren ze niet groot. Ik vis daar niet zo dun als jij, sowieso vis ik alleen met nylon als ik met branding op het strand sta, en dan eerder 0.28. Heb dat probleem daar nog noet gehad, maar misschien kom ik daar niet vaak genoeg ;-)

    Heb je misschien met slappe lijn gevist? Dan heb je dat ook wat sneller.

    Leuk weer je vangstbericht te lezen.

    Groet, Arnold

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Arnold,

    Ja, in iedergeval vis ;-)

    Nee niet met slappe lijn. Heb hetzelfde meegemaakt op Kijkduin bij een mui, door een toenemende stroming is in een hele korte tijd je lijn met lood onder het zand bedolven, zeker als het van dat nieuwe opgespoten zand is, dat ligt nog vrij los. Op andere plekken heb ik daar nog geen last van gehad, alleen bij de werking van de mui.

    Graag gedaan.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Willem, waarom probeer je niet ankerloos in de mui te vissen, lig je lekker strak erin met zand erop en trek je zo los.

      Jan

      Verwijderen
    2. Ha Jan,

      Zal het eens proberen, maar ben alleen bang dat het lood dan gelijk wegstroomt.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  3. Herbert vd Vlugt18 juli 2012 om 19:10

    Ja dat zal um worden Willem ankerloos vissen. Waar ga je de aankomende zaterdag vissen?

    Groetjes Herbert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Herbert,

    Ik ga het proberen. Waarschijnlijk "de Zandmotor" of strand Kijkduin.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Willem,

    Mooi om te zien dat je toch weer een paar baarsjes hebt gevangen!
    Afgelopen weekend bij de Papagaaienbek gezeten.. weinig soeps.
    Volgende week maar weer eens op de zandmotor proberen!

    groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Valentijn,

    Ja, had gelukkig een toenemende branding daar. Het lijkt wel of het overal matigjes is. Behalve als je in het Hartelkanaal gaat vissen op de botjes en de grondels. Succes op "de zandmotor".

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen