dinsdag 16 oktober 2012

vangstberichten: maandag 15 oktober 2012



Hallo vis vrienden,

Met nog een restant zagertjes probeer ik het weer op het strand van Kijkduin, weer een andere stek om het parcours een beetje te leren kennen. Er staat een zw-wind van 5 bft met stoten naar 6 bft, temperatuur 12 °C, hw Sch. 15:40 uur (127 cm), lw 23:44 uur (-61 cm), (± 188 cm), nieuwe maan 14:02 uur, droog met een waterig zonnetje.

Om 15:15 uur gaat de eerste hengel erin, de 5 meter stok, hoofdlijn 25\100 mm met een nylon tapse voorslag, onderlijnwapperlijntjes, haakje ls5013f\6, gevuld met een zager er staat een behoorlijke stroming en ik moet met 170 gram geankerd vissen. Na 20 minuten volgt de 4,5 meter stok, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, dito onderlijn, etc, etc. Veel gebeurd er niet, ik kan nog net een klein stukje opkomend water meepakken, maar het grootste gedeelte vis ik met afgaand, meestal niet het beste tij naar mijn ervaring maar proberen kan geen kwaad. Rond 15:30 uur komt er langzaam een visserboot vanaf Scheveningen langs de kust "een sleep" doen (de armen zijn naar beneden). Die gasten weten als geen ander waar de vis zit, dus op zich een goed teken.



16:13 uur zie ik toch wat andere tikken als die van het tij op de nylon en draai ik een maatse baars het strand op.



17:22 uur het water zakt en er komt vuil op de lijnen. 17:40 uur een zeebaarsje



18:08 uur ben ik verrast door een doublet van wijting, waaronder een 30+er.



De andere net ondermaatse gaat weer terug en ondanks het rustig terug plaatsen in de zee komt ie even later weer aanspoelen, nog een keer dan maar en langzaam komt ie op krachten om even later toch tegen de stroming de zee weer in te zwemmen. 18:21 uur een klein zeebaarsje van 13 cm die de haak volledig heeft ingeslikt hij heeft wat stippels op de bovenkant zitten en ik moet gelijk denken aan een gestippelde zeebaars, het soort wat in franse wateren rond zwemt, maar het zal wel niet. Het binnen draaien gaat nu zwaarder en zwaarder, het wordt steeds erger met het vuil.



18:58 uur een zeebaarsje. Om 19:15 uur ruim ik op bij het binnendraaien van de eerste hengel is het meter voor meter binnen draaien er zit een groot plakkaat vuil aan de lijn, als ik hem uiteindelijk binnen heb gesleept zit er ook nog een wijtingkje en een gulletje aan, net op tijd want bij het schoonmaken van de lijn breekt ie spontaan 1 meter boven de voorslagknoop.



En op de ander hengel zit er nog een net maatse wijting aan.



Totaal vang ik deze sessie 9 vissen, 4 zeebaarsjes waarvan 1 maats, 4 wijtingkjes waarvan 2 maats en 1 gulletje. Toch verrassend voor mij, de wintervis is overdag te vangen vanaf het strand. Dat kunnen weleens interessante wedstrijden worden, de federatie en het nk. Welke onderlijn ga ik gebruiken? M'n zeebaars, bot, wijting of gullen onderlijn ?

Vis greetz,

Willem

6 opmerkingen:

  1. Leuke visserij Willem
    Ik zie dat blauwe bord toch angstig richting Zoetermeer verdwijnen !!
    Ik ga morgen , Hans gaat misschien ook mee .Mail maar even of je er al uit bent welke lijnen .
    Je hoort hoe het geweest is .

    Gr Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Jan,

    Het viel me niet tegen. Ach, er zijn zoveel betere visser dan mij, aan de andere kant als het geluk aan je zijde meewerkt kan alles ;-). Heb al een idee wat lijnen betreft, maar heb nog wat sessie's nodig. Succes voor jullie morgen en je weet het mocht je toevallig nog aas over hebben kom ik het wel even halen ;-)Prima.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Laat ik even weten Willem als ik aas over hebben !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die 'stippelzeebaars' lijkt verdomd veel op een fint Willem.

    Mvgr. André

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi André,

      Nee een fint is het niet, ik heb voor de zekerheid nog wat andere foto's genomen en hij heeft een zeebaars stekel op z'n rug zitten. Maar bedankt voor het meedenken.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen