zaterdag 11 augustus 2012

vangstberichten: zaterdag 11 augustus 2012



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik weer op stap met 2 leden van het Westland Team, Captain Jan Groenewegen en Ed van Zanten we vissen dit keer in de Oude Maas op een plek waar ik nog niet eerder heb gevist. Rond 09:00 uur kom ik aanrijden en ze zijn net bezig om hun hengels op te tuigen. Het weer is schitterend, een brandende zon oplopend naar 19 °C, met een ozo-wind van 3 bft. Hw Vlaardingen 10:46 uur, lw 17:37 uur.

Ik start met de 5 meter stok hoofdlijn 10\100 mm gevlochten, 2 afhouders op 1 onderlijn, haakje ls5013f\6 gevuld met een zager, geankerd lood 170 gram, al gauw blijkt dit niet genoeg en verhoog ik naar 190 gram. Na 20 minuten zet ik m'n 2e hengel erbij de 4,5 meter stok hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, dito onderlijn etc, etc.. De stroming is behoorlijk en de lijnen lopen langzaam weg. Tot 2x toe heb ik aanbeet maar er zit een vervelend richel voor de kant waar ik op vast loop met vis, soms lukt het me wel en zo scoor ik om 10:05 uur m'n eerste maatse tong. M'n nylon lijn heb ik kapot gedraaid bij het in draaien en ik vis verder met 1 hengel. 10:56 uur volgt de 2e maatse tong.



Maar wat gaat het zwaar, het is jaren geleden dat ik in de volle stroming heb gevist, het strand, noordzeekanaal of tussen de strekers in de waterweg gaat stukken lichter. En als ik dan uiteindelijk zo'n tong tegen de stroming heb binnen gedraaid sta ik te hijgen als een oude man. Ik ben het gewoon niet meer gewend.

Ed scoort ook een maatse tong en Jan vangt er ook een. En dan krijgt Ed een goed idee, een loodlifter gebruiken! Als ik deze eraan zet komt de vis beduidend sneller naar boven en is de richel omzeilen een fluitje van een cent. 11:38 uur de 3e maatse tong, Ed vangt nog een mooie bot van 40 cm en een doublet maatse tongen. 12:14 uur de 4e maatse tong.



12:32 uur de 5e tong maar jammergenoeg net onder de maat.



En hierna houd het op met aanbeten, om 13:30 uur ruimen Ed en Jan op en gaan nog even buurten bij Arjan Geelhoed "Eurovisser#1174. Eurovisser#1054 Ruud van Noord flits ook nog even voorbij in z'n auto, op weg naar een betere stek? Uiteindelijk heeft Jan 1 maatse tong gescoord, Ed 4 maatse tongen en 3 ondermaatse en 1 bot. Van Ed en Jan krijg ik nog het overgebleven aas mee waarvoor nogmaals dank en van 2 andere gasten die er mee ophouden ook, jongens nogmaals bedankt! Van Jan krijg ik nog een mooie jas, een grote paraplu en zakjes met kralen uit Thailand. Jan, bedankt! Het lijkt sinterklaas wel ;-).

Om 14:10 uur is de stroming wat minder en zet ik m'n 2e hengel er weer bij, maar het is gewoon uren lang niks meer bij mij. En dan neemt de stroming weer toe. Ik ga nog even buurten bij Arjan die me nog wat tips geeft hoe je hier moet vissen, bij zo'n ontiegelijke stroming is het schuin tegen de stroming inwerpen, onder een hoek van 45 graden (alleen als je geen naaste buuren hebt), volle bak (dus voluit) lijn geven, behoorlijk veel, is de lijn meegenomen door de stroming dan nog een stukje lijn geven en wala je lijn is geankerd en het aas ligt plat op de bodem.

Ik moet zeggen deze hele procedure is nog een hele kunst om dit goed uit tevoeren maar toch lukt het me.
En bij het binnen draaien om 16:46 uur scoor ik nog een tongetje, door het lijn geven is alleen een gedeelte tussen de stenen gespoeld en uiteindelijk komt de bovenste afhouder net op het droge en de onderste afhouder waar de tong aan zit in het water achter de stenen. Na een afdaling over de stenen weet ik hem uiteindelijk dan toch uit het water te trekken. Alleen jammer dat het een ondermaatse is.



Het gaat niet altijd goed en wat later kom ik weer vast te zitten, ik vis weer verder met 1 hengel gooi nog even een pruik in m'n spoel met gevlochten lijn en verlies tot 2x toe een onderlijn met verzwaarde afhouders met vis bij het indraaien door vast zitten. Om 18:15 uur heb ik het wel weer gehad. Leuk zo'n nieuwe stek, maar een moeilijke, er zijn mooie vissen te vangen dat is zeker, de prijs kan echter hoog zijn qwa materiaal maar voor een eerste keer beschouw ik het maar als lesgeld. Uiteindelijk zo'n 5 onderlijnen verspeeld + 2 verzwaarde driehoeksonderlijnen en 3 spoeltjes met een stuk minder lijn.

Arjan bedankt voor de les! De theorie begrijp ik, nu de praktijk nog ;-).

Vis greetz,

Willem

9 opmerkingen:

  1. Ha willen, mooi verslag weer. Ik ben ook in die buurt gewest, maar dan aan de andere kant. Is wat minder ver rijden. Wat me opviel is dat er veel vuil in het water was, dat maakte het indraaien helemaal een drama. Maar met mijn nieuwe PENN molentje gaat dat prima.

    Gr ed

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ed,

      Bedankt. Had je nog wat gevangen? Welke had je ook alweer gekocht van Penn? Zit er zelf ook aan te denken, De shimano super ultegra's xs-a beginnen wat stroever te lopen, ondanks de onderhoudsbeurt. Tijd voor iets nieuws denk ik.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
    2. Hoi Willem, ik heb de penn blaster gekocht, en ga er nog 1 bijkopen denk ik. Volgens de reviews de beste penn molen voor de waterweg etc. Na 2 keer vissen bevalt de molen prima en niet te duur.

      Verwijderen
    3. Oh ja, 2 tongen een bot en een wijtingkje.

      Verwijderen
    4. Hoi Ed,

      Zit net te kijken de blaster heeft 2 kogellagers minder en een rvs beugel en as en bij de affinity een titanium beugel en as, hierdoor zou de blaster meer kracht kunnen ontwikkelen. Waarschijnlijk de affinity weer meer snelheid dan.
      Mooi, in iedergeval vis.
      Als je nog een keer naar de pier gaat, geef ff een seintje.

      Vis greetz,

      Willem

      Willem

      Verwijderen
  2. Hey Willem,
    Kwam alleen even voorbij "flitsen" en heb niet gevist. Was op stap geweest met mijn dochter, en kon het niet laten om ff te gaan kijken.

    Gr. Ruud

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Ruud,

      Ik dacht al de Rancar boys zijn gestopt met vissen of ondergronds gegaan via facebook. Hoop binnen kort weer een verhaal te lezen op de rancar site ;-).

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  3. Hey Willem,

    Laat er maar een paar doorzwemmen tot in m'n achtertuin haha.
    Toch leuk vis gevangen; jammer van het materiaalverlies. Het is idd weer wennen om op volle stroming te vissen en dan ook nog op een onbekende stek.
    Hier stikt het thuis van de paling momenteel en af en toe zelfs een botje.
    Ga van de week nog een keer op het zoute proberen met de kids.

    Greetz, Leo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Leo,

      Ja ze zwemmen steeds verder de rivieren in. Het lijkt erop dat hebt paling beleidt z'n vruchten gaat afwerpen. Succes en veel plezier met het vissen.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen