zondag 12 december 2010

vangstberichten: zondag 12 december 2010

Vandaag staat de 12e (en laatste) competitiewedstrijd van "de Eurovissers"op het programma. Een spannende wedstrijd voor mij. Virtueel (schijnbaar) sta ik op een 7e plaats (na aftrek van de laatste schrapper). 10% kans geef ik mezelf om me te plaatsen bij de laatste 5 van de B competitie en te promoveren naar de A competitie, 20 plaatsen zou ik hoger moeten eindigen als Janet Verlinde en daarbij m'n 3 medestanders Kevin v\d Toorn, 7 plaatsen achter me moeten houden, Martin Blokland 3 plaatsen en Johan v\d Hoogen 2 plaatsen. Op zich heb ik m'n doelstelling wel behaald om bij de eerste 10 te eindigen in de B competitie, dus daar ben ik wel tevreden mee.

Een "piep" klein kansje dus. Ik ben een beetje aan de late kant en besluit gelijk door te rijden naar het Calandkanaal, daar aangekomen blijkt de wedstrijdleiding nog op de parkeerplaats te staan van "de Veerheuvel" druk bezig met de steknummers, gelukkig belt Rob Slingerland even op en moppelt eerst iets over nummer 17 en even later krijg ik steknummer 14 toegewezen met de mededeling dat ik mag meten. Normaal gesproken doet nummer 15 dat, Rob dus, maar na de slopende wedstrijden van gisteren in Zeeland (de Top competitie) en het uitlopen van de steknummers zit ie er een beetje doorheen en dan moet je elkaar helpen.

Er staat een n wind van zo'n 5 bft, temperatuur 5 °C, regen, zon, hw HvH 06:49 uur, lw 12:15 uur. Als aas heb ik zeepieren en slikken en omstreeks 08:10 uur kunnen we beginnen. Ik start met de 5 meter stok gevlochtenlijn 10\100 mm, onderlijn wapperlijntjes, haakje f31\6 reserve onderlijn f314\8, gevuld met een piertje\slikje, tommy lood 175 gram ongeankerd. Al redelijk snel krijg ik een paar mooie tikken op de gevlochten lijn maar bij het binnedraaien tikt de vis tegen een richel of steen aan, nog 2 x een ruk en weg vis. Dit herhaalt zich nog 2x en ik baal, 3 vissen verspeeld en m'n buuren draaien ze wel binnen, waarom nu, bij deze wedstrijd. Ik schakel over op de 4,5 meter Hiro met een soepelere top en nylon 20\100 mm met een tapse voorslag en om 08:45 uur draai ik een steenbolkje naarboven. Hierna verspeel ik nog een vis maar om 08:56 uur volgt steenbolkje nummer 2, om 09:10 uur steenbolkje nummer 3. Toch heb ik al een flinke achterstand opgelopen.

Om 09:20 uur een steenbolk met een wijtingkje, 09:48 uur doublet steenbolk en 09:55 uur een mooie maatse wijting met een steenbolkje.

De wijting is net iets groter dan 34 cm een nieuw pr-tje voor mij.

In het 3e uur vallen de aanbeten bij de meeste een beetje weg. Om 10:29 uur komt er weer een steenbolk bij, 10:55 uur een wijtinkje en om 11:07 uur een doublet wijtinkjes.

Hierna komt er weer een wijting aan maar m'n lijn ligt tussen de stenen en de vis nog aan de kant in het water, voordat ik beneden ben zwemt ie weer weg, pech! 11:23 uur een scharretje en in de laatste draai om 12:10 uur een wijting.

Totaal 15 vissen, te weinig om goed te kunnen scoren maar na de slechte start toch enigzins hersteld. 1e wordt Arjan van Drunen 32 vissen (701 cm), 2e Arjan Geelhoed 23 vissen (590 cm) en 3e John de Vries 21 vissen 499 cm. De kanjerpot voor de grootste vis gaat naar Arjan Geelhoed met een gul van 51 cm en Gilles Traas valt in de prijzen met een zeebaars van 45 cm. Mannen gefeliciteerd!

Zelf ben ik geeindigd op de 25e plaats van de 42. Volgend jaar een nieuwe ronde met nieuwe kansen! Dan wordt m'n nieuwe doelstelling te eindigen bij de eerste 5 van de B competitie ;-)
Van Jan Groenewegen en Arvy Schonherr krijg ik nog een flinke portie aas mee, waarvoor nogmaals dank!

De uitslag in exel: http://willemgaatvissen.web-log.nl/files/wedstrijd-12-van-2010.xls
De uitslag in pdf: http://willemgaatvissen.web-log.nl/files/wedstrijd-12-van-2010.pdf