zaterdag 13 november 2010

vangstberichten: zaterdag 13 november 2010

Vandaag vis ik weer een wedstrijdje van HSV Vlissingen op het strand van Zoutelande tot Domburg, er wordt gevist in 3 vakken, zowel trio vissen als individueel is mogelijk. Ik heb wel weer zin in een wedstrijdje je leert er altijd van, dus doe ik mee in de categorie individueel. Na  een krappe 2 uurtjes rijden ben ik om 07:45 uur op de parkeerplaats bij de overgang Hoge Hilt (gelukkig in 1 keer gevonden ;-) Op de parkeer plaats zie ik een auto staan met een bekende naam, Leo (een regelmatige bezoeker van m'n web-log) zit al binnen in strandpaviljoen "de Branding".

Nadat ik 12,50 euri betaald heb krijg ik m'n wedstrijdkaart met steknummer B32, mooi te lopen vanaf overgang Hoge Hilt. Ik bestel een koffie en niet veel later meld Leo zich, we zitten wat te kletsen en opeens voel ik een hand op m'n schouder het is Kiske met z'n strijdkreet (draai ze eruit!), niet veel later komt Peter (dacht ik) en nog iemand van de Slufter. Regelmatig bezoeken ze m'n site en die van Rancar. Ik moet nog even ophelderen wie nou eigenlijk "de Scharrejager" is en dan is het alweer tijd om de spullen te pakken en naar de stek te lopen. Leuk om jullie eens ontmoet te hebben jongens!

Er staat een zw-wind van zo'n 4 bft, temperatuur 10°C, 1 klein kort miezerbuitje, hw Vlissingen 06:36 uur, lw 13:05 uur. Om 10:00 uur wordt het signaal gegeven en kunnen we beginnen, 130 onderlijntjes vliegen het water in. Ik begin met de shimano 5 meterstok, hoofdlijn 20,5 mm nylon met een tapse voorslag (vrij dun dus met de bedoeling wat verder te komen), tommy lood 175 gram ongeankerd, onderlijn wapperlijntjes haakje 8\6 en een onderlijn met amnesia rood (dit speciaal voor de schar) Aas piertje\slikje.

Na 5 minuten zie ik m'n buurman links al binnedraaien, 3 volle haken, wijtingen en schar. Ik denk die is duidelijk op de hoogte en begin ook gelijk te draaien maar bij mij zit er niets aan. Nu gooit m'n buurman wat verder dus doe ik dat ook en nu zit er 1 scharretje aan. M'n buurman rechts 2 plaatsen verderop draait m'n onderlijn mee en ik kom vast te zitten, knap zegt de lijn bij het binnen draaien en de voorslag bij het dunste gedeelte blijkt door te zijn, m'n voorslag knoop is in iedergeval goed ;-) Ik pak de 4,5 meter Hiro (die ik veel te ver naar achteren op het strand heb staan en dat kost weer tijd) en vis weer verder. Afwisselend met de amnesia onderlijn en fluorcarbon lijn levert me om 10:56 uur nog een scharretje op.

Toch kom ik met de 5 meter stok verder en verwissel m'n spoeltje nu van 22\100 mm nylon naar de andere molen. Maar ik doe iets fout, bij de andere in het vak komen er steeds doubletten en tripletten vis naar boven. Niet te geloven hoeveel vis er zit en dat overdag. Zouden de pieren niet het goede aas zijn? Lusten ze alleen zeeuwse pieren? piertje\slikje vangt wel maar niet denderend. Ik besluit m'n lood terug te brengen naar 150 gram (zodat ik weer wat verder kan werpen) ongeankerd en dat blijft keurig liggen. De rode amnesia lijn gooi ik eruit na 4 a 5 keer het hiermee geprobeerd te hebben, met steeds niets eraan lijkt me dit niet de juiste onderlijn en ik pak een tweede met fluorcarbon.

M'n buurman links een sympathieke zeeuw, die op 10 minuten afstand van het strand woont vertelt me dat er al de hele week is voorgevist. Even later geeft ie me een verse franse tap en zegt probeer het hiermee maar eens kleine stukjes ertussen zetten, ik zeg ik heb diepvries tappen, maar hij schud z'n hoofd (hmm een verse tap) Tof, bedankt! En nu zie ik duidelijk het voordeel van het voorvissen, een strand waar ik niet veel kom per jaar en de voorvissers die exact weten welk aas te gebruiken en welke onderlijn. 11:09 uur een schar, 11:43 uur weer een schar, 11:54 uur een schar en een wijtinkje. Mooi de schar zit vooraan en de wijting wat verder.

12:03 uur doubletje schar, 12:13 uur schar, ik schakel over op zagers de kleine in z'n geheel op de haak en de grote halveer ik soms met franse tap en soms zonder en dat blijkt veel beter te gaan dan mijn pieren. 12:26 uur een triplet schar en wijting. Ik knal nog een keer m'n onderlijn doormidden en doordat ik de 2e nog moet aanazen kost me dat weer 5 minuten. Volgende keer dus 2 beaasde onderlijnen klaar zetten (weer wat geleerd).

13:09 uur doublet schar. 13:24 uur wijting en schar. Het laaste half uur neemt de stroming toe en moet ik m'n lood verhogen naar 175 gram ongeankerd. 13:40 uur triplet, wijting en schar.

13:51 uur schar en bij de laatste draai om 14:00 uur triplet wijting en schar.

Totaal 23 vissen, dat lijkt best veel, maar als er veel vis zit is dat op wedstrijdniveau veels te weinig. Om het leuk te doen zou ik gemiddeld gezien 10 vissen of meer per uur moeten vangen. Alleen het laatste uur had ik er 11 en deed ik de juiste dingen. Toch weer wat geleerd, gezellige mensen ontmoet en vis gevangen. Nadat ik m'n spullen heb opgeruimd rij ik gelijk door naar huis, want het is nog een stukkie.

De uitslag in pdf:
vak A: http:// willemgaatvissen .web-log.nl/files/uitslag-grote-wedstrijd-hv-vlissingen-vak-a.pdf
vak B: http:// willemgaatvissen .web-log.nl/files/uitslag-grote-wedstrijd-hv-vlissingen-vak-b.pdf
vak C: http:// willemgaatvissen .web-log.nl/files/uitslag-grote-wedstrijd-hv-vlissingen-vak-c.pdf

De winnaar Jackie Minderhoud had 17.98 cm vis, (71 vissen). Iedereen die in de prijzen is gevallen, Gefeliciteerd!