maandag 7 november 2022

Open Nationaal Kampioenschap Kustvissen 2022, te Noordwijk zaterdag 5 November 2022

Hallo vis vrienden,

Samen met korpsmaat Paul van Boheemen vissen we na de voorselectie het Nationaal Kampioenschap Kustvissen te Noordwijk. Aangekomen bij het clubgebouw HSV de Sportvisser scoren we eerst een bakkie koffie met koek en een dikke 1,5 uur voor de wedstrijd begint krijgen we de lotinglijst toe gemaild. Paul mag het proberen op steknummer B7 en ik op C23, we besluiten te lopen naar onze steknummers goed om de spieren los te krijgen, op de terugweg wel me de kar de tegenwind is me net iets te veel. Er staat een wzw-wind van 5 bft, droog, temperatuur 13 °C. Om 10:00 uur, gaat de toeter en  werp ik in met de 4,60 meter NBS Tornado met een gevlochten lijn van 08\100 mm met een nylon tapse voorslag, korte wapperlijnen haak ls5013f\6 gevuld met een zeepier, kweekzager, (100 zeepieren gestoken door Paul en 1,5 ons kweekzagers van Hengelsport Westland) of een combinatie hiervan, Italiaans lood, tommy lood 160 ~ 180 gram, later als de stroming erin komt verhoog ik dit naar 200 gram piramidelood. Lw Noordwijk 09:06 uur (-036 cm), hw 13:03 uur (+170 cm), (±206 cm).

Links van me staat Remi Lindhout en naast Remi staat Klaas Winter, aan mijn  rechterkant staat niemand, ik ben de laatste in het vak. De zwin voor me is te diep om te doorwaden, maar ik kan nog net over de bank gooien.

Het levert me alleen een flinke dot vuil op, uit m'n ooghoeken zie ik de eerste zeebaarsjes bij Klaas binnen komen, maar ook de tweede worp levert me alleen vuil op. Ik besluit het in de zwin te proberen scheelt een hoop gepluk en een kortere indraai tijd. Aan de rechterkant staan er wat baders tot hun middel in het water, diep genoeg om er een paar vissen uit te slepen dacht ik ook zo.

Als snel zie ik een klein tikje, maar is het vis of is het krab? 10:35 uur komt het eerste botje het strand op, niet erg groot, maar de eerste centimeters kunnen op de kaart bijgeschreven worden. De worp daarna levert me een klein zeebaarsje op.


Toch zit ik even te twijfelen of dit de juiste tactiek is, Klaas verderop links van me pakt op een grotere afstand grotere zeebaarsjes, als ik uit de zwin alleen maar kleine visjes weet te scoren dan ga ik het niet redden. Dus nog maar een keer op afstand vissen, helaas blijft het bij vuil en geen vis. De zwin is voor mij het enige alternatief.

Als ik om 11:35 uur er een triplet botten uit sleep, weet ik dat ik goed zit, dit zijn "vette" centimeters op de kaart. 11:51 uur komt er een doublet achteraan.


11:59 uur een bot, 12:22 uur een bot.


Ook Remi links van me vangt zijn vissen.


Hoofdcontroleur Heidi Leeuwis, maakt nog even een foto van me, bedankt Heidi!  

12:42 uur een bot, 12:52 uur een doublet botten.


Als ik even bij Remi ga buurten blijkt hij er qua aantal net een paar meer te hebben. Dat wordt nog een spannend laatste uurtje. 13:03 uur een doublet zeebaarsjes. 13:35 uur een bot.


13:45 uur een doublet botten, 13:56 uur een bot. Om 14:00 uur is het afgelopen en gaat de toeter met het sein binnen draaien, dat levert me nog een bot op.



Spontaan komt Remi me feliciteren dat ik qua aantal hem voorbij ben gegaan, sympathieke gast.
Nu maar afwachten wat de rest heeft gedaan, op de platte kar wordt al druk gespeculeerd en ik blijk het in ieder geval erg goed gedaan te hebben.

Ook Albert Leeuwis op steknummer C19 heeft goed gevist met 18 vissen en Klaas Winter op C21 met 23 vissen wordt Nationaal Kampioen Kustvissen bij de "jongeren" onder de 55-. Uiteindelijk word ik Nationaal Kampioen Kustvissen bij de "ouderen" 55+ met 19 vissen, goed voor 510 cm.

Leuk dat ik dit nog mag meemaken in m'n leven, nog steeds zo trots als een pauw en een smile van oor tot oor. En nu maar wachten op het Topsportgala waar de eerste tien gehuldigd gaan worden.

Vis greetz,

Willem





 

4 opmerkingen: