dinsdag 6 januari 2015

vangstberichten: maandag 05 januari 2015

Vandaag ga ik vissen op "de Zandmotor", eigenlijk was ik van plan dit gisteren al te doen na de prijsuitreiking van "de Eurovissers". Maar omdat het wel gezellig was bleef ik hangen en werd het later en later, en van uitstel komt afstel zodat het vandaag werd. Overigens ben ik voor het tweede jaar in de A-competitie als 7e geëindigd, dus er zit nog steeds progressie in. Het leverde me een medaille op en als 13e mocht ik wat uitzoeken op de prijzentafel, het werd een koeltas die je op de kist kan binden, goed te gebruiken, alleen nog even kijken of het aas niet geplet wordt door de snelbinder.

Omdat ik dit jaar de grootste zeebaars heb gevangen tijdens een wedstrijd (41cm) ben ik "gekroond" tot zeebaarskeizer 2014, dit levert me een bekertje op samen met een ticket voor "de titanenstrijd" op de Grevelingen. Altijd leuk zo'n boottochtje.

Met de tombola win ik nog een hengelstandaard van Cormoran.

Daarna heb ik me tegoed gedaan aan de patat met frikadellen, heerlijke kipsaté, appelmoes en salade. Waarvoor ik het bestuur van "de Eurovissers" weer wil bedanken en ook voor hun tomeloze inzet om alles draaiende te houden, ondanks alle kritiek die er soms is. Het blijft toch liefde werk oud papier, petje af!

En vandaar dat ik nu op "de Zandmotor" sta en niet gisteren, er staat een zw-wind van 4 bft met stoten naar 5 bft, temperatuur 4°C, droog, hw HvH 14:55 uur (+132 cm), lw 23:00 uur (-42 cm), (± 174 cm). 15:40 uur start ik met de 4,60 meter NBS Tornado stok, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje f314\8 gevuld met een pier\slik\zager of een combinatie hiervan, tommy lood 150 gram. Na een kwartiertje volgt de 4,50 meter Tubertini feeder, hoofdlijn 25\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje f31\8, dito aaskeuze, steellood 150 gram.

16:07 uur draai ik het eerste visje binnen een wijtingkje, 16:47 uur nog een wijtingkje.

16:58 uur een mooi schar aan de feeder, 17:25 uur een wijtingkje.

17:42 uur een doublet op de feeder van een wijtingkje met een griet denk ik, in eerste instantie zat ik te denken aan een tarbotje, maar deze is toch wat ronder waardoor ik hem als griet classificeer.

17:58 uur een doublet wijtingkjes, 18:15 uur een wijtingkje.

18:35 uur een wijtingkje, 18:47 uur een wijting, af en toe zit er dus een maatse bij.

19:00 uur een doublet van een wijtingkje met een botje, 19:14 uur een wijtingkje.

19:26 uur een doublet wijtingkjes, 20:05 uur een doublet van een wijtinkje met een gulletje.

De stroming gaat eruit en het is bijna gedaan met de aanbeten, om 21:10 uur ruim ik op en zit er op 1 stok nog een wijtingkje.

Totaal vang ik deze sessie 19 vissen, 15 wijtingen\kjes, 1 botje, 1 schar, 1 gulletje en 1 vermoedelijke griet. Lekker relaxed gevist.

1. Tarbotje Willem . Leuke visserij daar . Mooie prijzen , lekker gegeten heb je ook nog gedanst ??

Groet Jan

1. Ok Jan, ja het begint weer te komen met de wintervissen daar. Ja lekker gegeten, ook al was het georganiseerd in double feet (danscentrum) niet gedanst. Om maar met zappa te spreken: I'm a dancing fool ;-).

2. Hallo Willem,
    Ik lees je berichten altijd, altijd leuk.
    Ik wil ook eens een keer ( ik denk a.s Dinsdag 20-1) op de zandmotor gaan vissen, zou je mij kunnen vertellen waar ik dan het beste kan staan ( ik kom uit De Lier en ga bij monster het strand op) Ik ben er een keertje wezen kijken maar ik heb geen idee hoever ik moet lopen om bij diep water te komen.
    Groeten Andres.

1. Ha Anders,

Bedankt! Is altijd moeilijk te zeggen, de ene dag is de andere niet. En de ene stek is de andere niet. Ik heb het meegemaakt dat ik daar niets ving en vervolgens een paar hinder meter ben opgeschoven en daarna wel vis begon te vangen. De laatste tijd sta ik net iets voor bij de Argus mast. Je kunt beter je auto in de berm van het schelpenpad parkeren (google is your frend), dat is iets korter lopen. Succes!

2. Hallo Willem,
      Bedankt voor de tips,ik ga het morgenmiddag en avond proberen.
      Ik laat wel weten of het wat was.
      Groeten Andres

3. Hoi Willem,
    Zoals beloofd het verslag van gister (20 Januari),Ik heb om ongeveer kwart voor vier de auto geparkeerd bij het schelpenpad om aan de tocht naar het water te beginnen. Ik heb recht achter de Argus mast gestaan. Toch ook nog wel een aardig stukje lopen maar korter als vanaf Monster zoals je al zei.Rond half vijf de hengels in orde en ingegooid, Om Half tien ben ik gaan opruimen. De vangst 7 Wijting(kjes),1 mooie grote Bot,1 maatse Schar en ook 1 Tarbotje( die had ik nog niet op mijn vangstlijstje staan.
    Leuke stek. Nogmaals bedankt voor de tips en misschien komen we elkaar daar nog eens tegen?
    Groeten en succes Andres.

1. Ha Andres,

Lekker gevangen en naar je zin gehad zo te lezen. Mooi man. Ja, ongetwijfeld want ik vis er regelmatig. Tot ziens en bedankt voor je bericht.