maandag 27 oktober 2014

vangstberichten: zaterdag 25 oktober 2014



Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik de 3e NFB (Nederlandse Federatie van Branding watersportverenigingen) wedstrijd op het strand van Egmond aan Zee samen met het 1e korps Ter Heijde aan Zee, bestaande uit Ed van Zanten, Paul van Boheemen, Rob de Blois, Han v\d Lek en Willem Louman. Er staat een wnw-wind van 3 bft, temperatuur 14 °C, droog met een licht zonnetje, Hw Egmond aan Zee 05:26 uur, lw 13:35 uur. Het is verzamelen in de kantine van voetbalvereniging Egmondia waar we na een welkomst woord door de visvereniging Nacht en Ontij de stek kaarten krijgen toebedeeld, voor mij is dat C16 en met een keurig uitgedeeld mini platte grondje erbij komen we net voorbij de oude bowling baan op een gereserveerd stuk parkeerplaats waar we niet hoeven te betalen. Kijk, dat is nou goed geregeld door die "jongens" daar.

Het C vak blijkt makkelijk te belopen te zijn en de rest wordt keurig met "de platte" kar weggebracht. Om 08:30 uur mogen we beginnen een half uur eerder dan gebruikelijk, dit in verband met een mountain bike wedstrijd op het strand. Grappig dat ik weer dezelfde vissers van een vorige wedstrijd als buren heb, links van me staat Harry Timmer en rechts van me Jiff Cuypers, dat brengt geluk zeg ik nog tegen Jiff. 114 deelnemers werpen rond 08:30 uur in en dan is het wachten op de eerste aanbeet. Ik ben trouwens gestart met de 4,60 meter NBS stok, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje f31\8, gevuld met een pier\slik\zager of een combinatie hiervan.

Het blijkt weer eens een moeizame visserij te zijn, Harry links van me vangt als eerste een schitterende zeebaars van 39 cm, ik krijg een mooie aanbeet en met een flinke weerstand draai ik voorzichtig een zeebaars het strand op, tenminste, daar hoopte ik op, in de laatste meter, loop ik vast (er hangen wat mesheften bij de haken) en wil de vis het strand op slepen, kennelijk iets te wild en jammer genoeg is de vis licht gehaakt en voordat ik het besef is ie weer verdwenen, dat is balen !

Daarna begint Jiff te vangen en om 09:23 uur lukt het me wel met een zeebaarsje van 25 cm. Gelukkig van de 0 af, vist altijd en stuk prettiger, zeker in teamverband. Ik krijg nog een misser, dat heb je met die kleine zeebaarsjes weleens, die pakken het aas vaak niet volledig in de bek. Als de vangsten in de zwin terug lopen en het waadbaar is werp ik vanaf de zandbank naar de 2e bank en daar weet ik om 11:24 uur een botje met een zeebaarsje weg te trekken.



En met 3 vissen in het vak zit ik bij de eerste 5 tot nu toe. 12:04 uur volgt er een botje van 16 cm en in bij het sein binnen draaien om 12:30 uur zit er nog een zeebaarsje aan van 23 cm.



Met 5 vissen in het vak blijk ik het redelijk goed gedaan te hebben met een 2 in het vak. (is van de vissers in je vak eindigen op de tweede plaats). Ed heeft een 3 in het vak gevist met 4 vissen,  Han v\d Lek heeft 3 vissen, en Paul en Rob ieder 1 vis. Als Korps Ter Heijde 1 eindigen we op de 5e plaats van de 22 korpsen wat zeker niet slecht te noemen is. Ed valt in de prijzen met als 14e plaats overall een boot hengel en ik als 10e overall met een mini vist kist, makkelijk als ik weer eens naar de zandmotor moet lopen.



Als eerste is geëindigd Ton Polet 10 vissen (261 cm), 2e Gerard Oltmans en 3e Ab Tot, 4e Albert Leeuwis en 5e Douglas Hulst. Beste korps Slufter 2. Mannen van harte gefeliciteerd!

De tussenstand na 3 wedstrijden (klik op het blaadje voor een groter formaat) :







Vis greetz,

Willem

7 opmerkingen:

  1. ha Willem,
    Mooi resultaat weer. Gefeliciteerd.. Zondag stonden er 3 volgers van jouw blog zij aan zij op de zandmotor..:-). Floor en zijn vismaat en ik. We kenden elkaar overigens niet, maar via het noemen van jouw blog viel alles op zijn plek. Floor had de plaats dus gevonden. Nou héb ik gehoord van een wandelaar dat er verderop richting kijkduin 'nog 2' stonden. Jij en Paul misschien?
    Tot ziens aan zee!
    oh ja...Floor en z'n vriend zaten ruim in de vis, van mij hadden de beestjes weer eens weinig last :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Kees,

      Dank je! Geinig, nee Paul en ik hadden een wedstrijdje zoals je ziet in het volgend verslag. Leuk voor Floor en z'n maat, maar blijven volhouden Kees en werken aan je werptechniek, straks als de wijting en gul onder de kant zit ga je ze vangen. Bedankt maar weer voor je berichtje en tot ziens.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
    2. Willem nog bedankt voor je tips. Helaas waren we al onderweg. We hebben bij de Molenslag geparkeerd en moesten nog een heel eind naar de zandmotor. Gelukkig hadden we vouwfietsen meegenomen. We waren er al om 07:15 uur. Mijn vismaat en ik hebben ca 35 botten, waarvan 1 tegen de 50cm! (Nog nooit gezien), 7 kleine zeebaarzen en 1 tong tegen de 40 cm. Een zeer mooie vangst. Natuurlijk zwemt alles zo veel mogelijk weer. Behalve de tong en enkele botten die de haak hadden ingeslikt.
      Kees er is niets mis met je werpen. Je gooit waarschijnlijk juist te ver. Misschien twee hengels proberen. 1 dicht aan de kust en 1 achter de horizon. Veel succes, was een leuke dag. Misschien zien we elkaar daar weer.
      Groet Floor

      Verwijderen
    3. Ha Floor,

      Graag gedaan, jullie hebben goed gevangen en een bot van 50 cm heb ik ook nog nooit gezien. Zo dus Kees maakt progressie ;-), nog even en hij kan het wedstrijdcircuit in. Wel leuk want daar leer je veel. Fijn dat jullie hebben genoten en tot ziens misschien,
      Bedankt voor je berichtje.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  2. Gefeliciteerd..Willem met je behaalde resultaat bij NFB in Egmond aan zee
    Ik heb je daar gesproken en mij zelf aan je voor gesteld (bram is de naam)
    Als ik weer hersteld ben van mijn ziek zijn wil ik toch wat meer vangstberichten delen met anderen via willem gaat vissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Bram,

    Bedankt, leuk dat je even mailt. Prima, heel veel sterkte met het overwinnen van je ziekte, want dat zal best wel zwaar zijn. Ik zie ze wel verschijnen, liefst met wat foto's erbij, dat maakt dat het verslag wat meer spreekt, en altijd leuk om te zien wat er in het noorden gebeurd.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen