maandag 21 mei 2012

vangstberichten: zondag 20 mei 2012



Hallo vis vrienden,

Met het resterende aas van afgelopen wedstrijd vertrek ik naar "de Zandmotor". Het weer is lekker om te vissen. Boven zee hangt een lichte nevel, er staat een n-wind draaiend naar nno van 4 bft, met stoten van 5 bft, temperatuur 12 °C, Hw Sch 15:59 uur, lw 00:05 uur op 21-05-2012. Het water staat al vrij hoog, dus onbegonnen werk om door de mui heen te baden, bovedien staan er nu waarschuwingsborden bij van mogelijk drijfzand, dus omlopen maar weer langs het binnen meer wat wel weer groter lijkt te zijn geworden en dan terug naar  "de kop". Bezweet kom ik aan, de volgende keer toch eens zonder waadpak proberen met alleen laarzen, scheelt ook weer een paar kilo ;-). Maar goed als je er eenmaal bent, heb je ook het idee dat je door de woestijn bent gelopen en aan de rand van de zee staat, niemand om je heen, slechts een enkele wandelaar op zoek naar stenen, schelpen en fossielen. Heerlijk wat een rust, slechts het gedonder van de beukende golven.

15:37 uur gaat de eerste hengel erin de 5 meter stok, hoofdlijn gevlochtenlijn 12\100 mm met een nylon tapse voorslag, onderlijn, wapperlijntjes haakje ls5013f\6 gevuld met een zeepier, zager of wat slikken. Het aas is trouwens sterk achteruit gegaan, ondanks de 2 koelelementen in de aastas, maar dat heb je weleens met dit weer en bij de wedstrijd hebben ze natuurlijk ook al wat te verduren gekregen, 170 gram geankerd lood. 35 minuten later gaat de 2e hengel erin de 4,5 meter stok, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, dito onderlijnen, 150 gram geankerd lood. Vreemd genoeg is er geen enkel visdiefje te bekennnen wat ik zeker wel zou verwachten met dit weer, afwachten maar wat deze sessie zal brengen.

15:51 uur een leuke bot, 16:21 uur een paar mooie doorbuigers op de gevlochten lijn ik zit gelijk te denken aan zeebaars maar bij het binnnen draaien zit er een grote bot aan.



16:30 uur een doulet van bot en botje. 16:57 uur een botje. Bij elke draai zit er weer van dat vervelend kleefvuil  aan de lijn wat je met je nagels eraf moet pulken, gelukkig niet extreem veel als de vorige keer hier het blijf nog bevisbaar.



Om 17:48 uur is m'n nylon lijn sterk naar rechts gelopen, eerst denk ik nog het lood is van z'n ankers geslagen, maar bij het binnen draaien zit er een mooie zeebaars aan de haak van 42 cm op een zeepier. 18:36 gebeurd precies hetzelfde, de nylon lijn is weer sterk naar rechts gelopen en met een "kromme stok" sleep ik een zeebaars van 50 cm het strand op, ook weer aan een zeepier.



18:50 uur een botje. 19:40 uur een doublet botjes.



20:02 uur weer een mooie grote bot. 20:21 uur een triplet van moeder bot met d'r kinderen.



20:43 uur een botje, 20:51 uur een botje.



21:03 uur een bot, 21:12 uur een botje.



21:20 uur, de hengel met de gevlochten lijn gaat te keer, mooie doorbuigers, en ik weet het al, zeebaars! Dit keer is het een vechtertje, hevig bonken bij het binnen draaien. Zo zien we ze graag, 48 cm en gevallen voor een zager. Om 22:00 uur begin ik op te ruimen en bij het binnen draaien van de hengel met nylon zit er nog een zeebaarsje aan, mooi voorin gehaakt, hij mag weer zwemmen.



Totaal vang ik deze sessie 20 vissen, 16 botten\botjes en 4 zeebaarzen. Na exact 42 minuten kom ik badend in het zweet weer bij m'n auto op de Maichel Vrijenhoeklaan. Eigenlijk ideaal dit, lekker visssen en conditie training. Bespaart weer een avondje sportschool en nog gratis ook ;-).

Vis greetz,

Willem

15 opmerkingen:

  1. Een mooi zooitje vis Willem! De Zeebaars is nu echt wel gearriveerd. Je zou het daar een met mesheften moeten proberen; ik denk dat de kans groot is dat je dan nog meer Zeebaars haakt.

    'k heb nog aas van zaterdag (wedstrijd) dus ga ik deze week ook nog ff. Het is tenslotte nu genieten met dit weer!

    Leo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Leo,

      Bedankt! Zou je denken, mesheft boven pieren en zagers zal het eens proberen. Ja het is nu heerlijk om te vissen, succes!

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  2. Lekker Willem, ziet er goed uit. Mooie baarzen. Heb het met kunstaas geprobeert, maar het mocht nog niet baten.

    groeten Ed van der Ham

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ed,

      Bedankt, ze zitten nog diep denk ik. Ik had ze allemaal op de middelste sneu.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  3. Hoi Willem,
    Tsjonge lekker gevangen zeg. Heb nog geen lekkere zeebaarzen aan de dobber gehad. Hoop dat ze snel de havens ook weer wat binnen zwemmen:)

    Sieb

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Sieb,

    Bedankt! Zal ongetwijfeld nog gebeuren.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Willem,

    Mooie website en pakkende verhalen!

    Ik ben eigenlijk benieuwd welke aasshop jij gebruikt?
    Ik moet nogal een stukje rijden, dus wil ik altijd vroeg beginnen. Het is dan natuurlijk handig als alles een beetje bij elkaar ligt en vroeg open is.

    Omdat het voor mij de eerste keer wordt dat ik op de zandmotor ga vissen had ik Hengelhuis Maassluis in gedachten.

    Misschien een ander idee?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Valentijn,

    Bedankt! Voor wedstrijden Avicentra in Monster (ruimere keus aassoorten) een enkele keer Paddy in Voorburg ( Zeepieren, vrij groot, zagers op bestelling) Hengelhuis Maasluis is makkelijk op zondag, dan zijn ze open, wel moet je het aas dan van te voren bestellen.
    Succes!

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Willem,

    Bedankt voor je snelle reply,

    Het wordt voor mij dus Maasluis vanwege de zondag.
    Wat ik mij afvraag is of de zandmotor veilig is om op te vissen. Je eerdere opmerking over borden met drijfzand en natuurlijk de bewegelijkheid van de zee op zo'n hoeveelheid zand kunnen voor onveilige situatie zorgen. Ik heb het opgezocht op het internet en daar staat dat het ook voor recreatie gebruikt kan worden, met als voorbeeld wandelen. Niets gaat echter voor de mening van iemand die daar al recentelijk is geweest. Als je tips hebt hoor ik het graag!

    groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Valentijn,

    De zandmotor is veilig om op te vissen, er zijn geen "velden" met mogelijk drijfzand. Behalve dus bij de waarschuwingsborden in de buurt van de mui en halverwege het binnen meer het waren eigenlijk 2 aparte meren maar door de hoeveelheid water die erin gelopen is is het 1 groot meer geworden. Bij de scheiding is het zand mogelijk instabiel geworden en staat er ook een waarschuwingsbord (lag vorige keer op de grond). Dat is dus alleen zo als je er doorheen gaat waden.
    Let wel even op dat Maasluis een beperkte tijd open is op zondag en dat je het aas van te voren besteld. Dit om teleurstelling te voorkomen.
    Veel vis plezier!

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als tip kan ik nog meegeven, neem voldoende drinkwater mee, want na zo'n wandeling en in de zon kan je behoorlijk uitdrogen. Wat te eten is ook niet gek. Travel light. Rugzakje met het hoognodige, koelelementen om de eventuele vis "goed" te houden en als je een maatse vis toch meeneemt gelijk de ingewanden eruit. Zal zelf dit weekend ook nog wel gaan, als het meezit vrijdagavond nog ff na het werk als er geen onweer is.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  9. Hallo Willem,

    Bedankt voor alle info!
    Ik had mijzelf ook voorbereid op een behoorlijke wandeling en ben van plan hiervoor een rugzak aan te schaffen. Ik heb de Super Match rugzak van Ian Golds op het oog. Goeie tip van het slachten. Dat doe ik normaal niet.

    Het is wat.. ik ben vaak veel langer bezig met voorbereiden dan het vissen op zich. Dat maakt het ook zo'n mooie combinatie!

    Ik heb deze keer mijn materiaal aangepast om verder te kunnen werpen:

    17/100 Spiderwire code red
    Albatros surfcaster onderlijn / Catch it easy ready match onderlijn (probeer nog gemini onderlijnen te bemachtigen zonder een creditcard aan te hoevel schaffen)
    tapse voorslag 23/53 Mitchel
    Breakaway lood 125 of 150 (met kraaltjes dus net wat fijner)

    Ik denk dat ik mijn rubberbootje meeneem.. kan ik meten hoeveel verder ik ben gekomen..

    Ach het is net een virus.. ik houd je op de hoogte

    groeten,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Valentijn,

    Met het voorbereiden heb je de voorpret al. Ik neem aan dat je een geintje maakt met die rubber boot. Er kan daar een "gierende" stroming staan waarbij je aan 190 gram geankerd nog niet genoeg hebt, maar er zijn ook dagen waarbij je het red met 150 gram geankerd. Echt ver werpen hoef je daar niet (Wat is ver ?)Je zit daar gelijk al in wat dieper water te vissen tov het strand. Prima, succes!

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Willem,

      Ja dat was zelfspot..

      groeten en succes vanavond!

      Verwijderen
    2. Hallo Valentijn,

      Bedankt, heb er weer zin in ;-)

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen