zaterdag 19 december 2009

vangstberichten: zaterdag 19 december 2009



Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik weer een wedstrijdje, "de grote prijs van Ter Heijde" op uitnodiging van "de Scharrejager" mag ik deelnemen in het Rancar 2 Team ( bestaande uit: Nico Teerds, Paul Sylvester ("leermeester"), Kevin van der Toorn ("de Slager"), Wilfred Wander("de Scharrejager"), Willem Louman ("willemgaatvissen")  voor het zogenaamde korpsvissen. Zo'n korps bestaat uit 5 man\vrouw die verdeeld worden over de vakken. Zo ben ikzelf ingedeeld in vak c12 en staat er weer iemand anders van je korps in vak d12, totaal zijn er deze wedstrijd 5 vakken.

We worden weer keurig weggebracht met de platte kar, maar jezus wat is het koud. Er staat een no-wind van 2 bft, temperatuur -6 °C, lw HvH 09:34 uur, hw om 16:35 uur. Ruim van te voren ben ik op de platte kar gestapt want ik heb m'n tijd nodig om alles te installeren. Om 10:00 uur gaan we van start met 98 vissers (een x aantal heeft afgezegd). Als aas heb ik zeepieren, zoute pieren en zoute stukjes mesheft en ik vis weer met nylon 22\100 mm, wapperlijntjes 30 cm van fluorcarbon, haakje 6, lood 170 gram geankerd.

Als ik om me heen kijk zie ik dat de 1e draai bij de andere vissers niets oplevert, dus ik besluit het aas nog wat langer te laten liggen. Na 20 minuten draai ik binnen, niets, gauw m'n beaasde reserve onderlijn eraan en gaan maar weer. Dit gaat zo maar door en het 1e en 2e uur zijn alweer verstreken zonder maar 1 visje gezien te hebben (behalve die dan van m'n buuren) Ik schakel over op 2 geclipte haken om wat verder weg te kunnen werpen, het scheelt wel, ik kom wat verder, maar waarschijnlijk niet ver genoeg want er komt nog steeds geen vis naar boven. Johan (Suriman) die links van me staat werpt wat verder en weet ze wel te vangen.

Ondertussen moet ik regelmatig stukken lopen want m'n voeten zijn bevroren, bij het aan aazen is het snel de handschoenen uit aas erop schuiven, inwerpen en handschoenen weer aan, inmiddels zijn je handen dan al verdoofd en komen ze na verloop van tijd weer bij in je handschoenen. Het 3e uur is voorbij en nog steeds niets, het zal toch niet die hatelijke 0 worden denk ik bij m'n eigen. Het laatste half uur begint het water op te komen en merk ik verandering er wordt dichterbij wat meer vis gevangen, ik schakel weer over op een wapperlijntje en uiteindelijk is het mijn beurt, een scharretje van 26 cm, pfff, gelukkig de 0 is weg.



En daar blijft het bij, om 14:00 uur houden we er mee op. Aangekomen bij "de Viskeet" blijkt Nico er 3 te hebben gevangen, Paul heeft er 12, Kevin 14, en Wilfred 8. Als korps eindigen we hiermee op de 9e plaats van de 18 (dacht ik). Rancar 1 wordt 5e, en natuurlijk hadden we "stilletjes" gehoopt voor hun te eindigen, maar ja wat wil je ? Allemaal top-vissers met jaren lange ervaring en ware kwaliteit verloochent zichzelf niet, dus heren Rancar 1, Proficiat!

Grofweg onderscheidt ik nu 2 dingen, vissers die de vis van ver weg ( voorbij de 100 meter of verder ) halen (en meestal zit daar altijd wel vis). Voor mij meestal onbereikbaar met m'n huidige werp techniek (mag blij zijn beaasd met wapperlijntjes en 170 gram als ik de 80 meter haal.) En vissers die zeggen je hoeft niet ver te werpen (wat is niet ver dan?). Ze peuteren de visjes uit kleine geultjes (moet je wel precisie worpen kunnen maken lijkt me) of tegen een zandbank aan vissen (ervoor dus vanaf het strand gezien) en hoe breed is die helling van "die zandbank" dan? Waarschijnlijk variabel want de ene zandbank is de andere niet. Ik bedoel maar te zeggen, je ziet wel de golven uiteen spatten als een zandbank wordt geraakt en dan gaat het over in "rollers" maar je ziet niet waar de helling van de zandbank afloopt. (zal wel de ervaring zijn).

Waar ik uiteindelijk individueel geindigd ben weet ik nog niet, maar in ieder geval bij de onderste helft. Ach het was weer een "leuke" ervaring, alhoewel ik ergens "blij" was dat de wedstrijd afgelopen was om weer een beetje op temperatuur te komen.

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten