vrijdag 28 augustus 2009

vangstberichten: donderdag 27 augustus 2009



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik weer vissen op de Maasvlakte, ik heb nog 1 ons zagers van maandag en koop er 4 ons bij. Als ik aankom op de Maasvlakte om 19:15 uur staan de mannen van Zwolle al te vissen, als ik een praatje maak blijkt het dat ze vanochtend om 09:00 uur al zijn gaan rijden met 70 euri aan aas bij zich, 12:00 uur zijn ze begonnen en hebben 2 mooie botten gevangen. Er staat een zw-wind van 5 a 6 bft, wat op die plek niet verkeerd is omdat je de wind in de rug hebt, hw HvH 20:35 uur, lw om 02:50 uur op 28-08-09, nachttemp. 15 °C.

Ik instaleer me weer op dezelfde plek als de vorige sessie, waar ik de vorige keer alleen wat bot en steenbolken had, want de ene dag is de andere niet. Om aas te besparen voor het donker wordt besluit ik om met 1 hengel te vissen, want het kan erg hard gaan daar. Als ik even later inwerp komt er nog een leuke makreel bij voor de buren die bij het binnen draaien het aas heeft gegrepen. Maar bij mij gebeurd er niet veel. Net als het hoogwater is geweest, hoor ik een toeter, Peter(fishguppy) komt aangereden om te vissen. Na handen schudden instaleerd ie zich rechts van mij, gezellig! Om 21:22 uur is het raak en zit er een maats tongetje aan van 24 cm, daarna volgt er nog een bot en een steenbolkje en om 22:25 uur volgt de 2e tong van 29 cm.



Om 23:29 uur gaat het binnendraaien erg zwaar, er komt een bot en tong naar boven van 35 cm.



Om 23:42 uur volgt de 4e tong van 28 cm en om 00:14 uur draaid Peter(fishguppy) een dikke bot naar boven (zie foto boven) na eerder al een ondermaats tongetje gevangen te hebben. Hij zegt hier ben ik blij mee! (schertsend). Hoe harder het gaat waaien hoe meer last we krijgen van fijn stuifzand. Tot 00:42 uur vang ik nog 2 bolken en een bot (aan z'n staart). Waarna (om 00:59 uur) er weer een bot een maatse tong van 27,5 cm volgt.



Bij Peter(fishguppy) gaat het niet zo lekker, hij heeft een pech dag, keer op keer komt ie vast te zitten, verliest zijn hoofdlijn en komt ook daar weer in vast te zitten en raakt al z'n nieuw geknoopte onderlijntjes kwijt (een stuk of 6, geloof ik). Rond 02:00 uur komt er nog een ondermaats tongetje bij mij naar boven van iets groter dan 23 cm. Even over 03:00 uur komt Peter(fishguppy) me feliciteren (ben ik jarig dan?) met de mededeling dat ie het voor gezien houd en zo gaat opruimen. Hij had deze avond\nacht gewoon "vette pech" ik denk dat de factor "geluk" ook een grote rol speelt. Peter volgende keer vang jij de tongen weer (misschien zelfs wel dubbel) en heb ik weer niets, en zo gaat dat bij het gericht vissen op tong.

Als Peter(fishguppy) weg is (na afscheid te hebben genomen) begint het nog harder te waaien en er blijft een poederlaagje van fijn zand op m'n hengelstokken achter, ze zijn helemaal wit uitgeslagen, ook begint 1 van m'n molentjes te kraaken tijdens het draaien. Dan krijg ik weer een mooie aanbeet op beide hengelstokken het lijkt op gul aanbeten, maar het zijn de buuren die beide lijnen meenemen. (Maar de soep was erg lekker, aardige gasten die zwollenaren) 1 lijn weet ik nog te redden, de andere zit hopeloos in de klit en ik moet er een flink stuk vanaf knippen (oude lijn opgerold en meegenomen om netjes thuis in de vuilnisbak te deponeren).

Hierna krijg ik totaal geen aanbeten meer, terwijl bij laag, het los zou moeten "barsten", maar bij de tong is er geen peil op te trekken. Om 04:20 uur nog een steenbolkje en om 05:00 uur begin ik langzaam op te ruimen, maak de vissen schoon en schiet een totaal plaatje. Heb ik alles in de auto staan, en ja hoor krijg ik nog een tik op m'n laatste hengelstok en om 05:25 uur draai ik de 6e maatse tong van 24 cm naar binnen, snel even schoonmaken, en om 05:30 uur rij ik naar huis.



  
Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten