woensdag 12 augustus 2009

vangstberichten: dinsdag 11 augustus 2009

Vandaag belt Paul me op en vraagt of ik vanavond nog ga vissen, ik zeg ja en vertel hem m'n plannen waar ik naartoe ga. Paul heeft ook wel zin om te vissen (zal n's een keer niet zo wezen) maar is nog onderweg naar Zeeland om een verse kilo steekzagers te halen. Als aas neem ik het gekregen restant zagers en slikken mee. Op een doorde weekse dag is het niet zo druk met vissers en ik ben van plan om op de plek te gaan staan waar er de vorige sessie 15 tongen zijn uitgesleept.

Als ik aankom op de Maasvlakte staat Paul al te vissen, precies op die plek, maar ja, wie het eerst komt wie het eerst maalt. Ik zet m'n spullen 50 meter verderop en rond 23:00 uur vliegt de eerste hengel erin. Er staat een zw-wind later draaiend naar w-wind van zo'n 4 bft, temperatuur 14 °C, hw HvH om 18:55 uur, lw 00:05 uur op 12-08-09. Ik vis weer met een paternoster met 3 wapperlijntjes van 50 cm, haakje 6 gevuld met zagers en slikken.

Om 23:30 uur draai ik een steen bolkje binnen en 23:56 uur de 2e. Paul vangt inmiddels z'n eerste tong, een mooie van 38 cm. Om 00:25 uur gaat het binnen draaien erg zwaar en de hengel staat behoorlijk krom, ik krijg hoop dat er 2 mooie tongen tegelijk aanzitten. Maar dat valt tegen 2 botten en een paling. Om 00:45 uur en 01:00 uur komt er weer bot boven water en Paul gaat lekker door met tong vangen. Om 01:13 uur en 01:21 uur volgt er weer een steenbolkje en een bot en om 01:45 uur nog een bot.

Om 01:55 uur een klein wijtingkje, 02:53 uur een steenbolkje en om 03:11 uur nog een klein wijtingkje.

Paul blijft tongen vangen de hele nacht door, ik krijg het vermoeden dat er daar een diepe kuil ligt onder water, waar de tong zich verzameld en als ze niet actief azen en je gooit er een zager in of in de buurt de tong dat ruikt en ze dan de verleiding niet kunnen weerstaan om toe te happen. Uiteindelijk vangt Paul 15 tongen waarvan 12 maats, wat botten en een mooie schol (te herkennen aan de geheel gladde bovenkant met oranje\rode stippen, bij bot zit er een verruwing aan de bovenkant en heeft ook weleens van die stippen).

Een mooi resultaat Paul, daar mag je trots op wezen! Al had ik liever gezien dat een paar van die maatse bij mij aan de haak hadden gezeten. Je hebt zeker weer lopen zingen in je auto? (gelukkig in je auto, hahaha ;-). Toch lekker gevist en om 05:00 uur ruimen we op.

N.B. Volgens Paul heb ik de verkeerde conclusie getrokken en kan er geen kuil zijn ivm de stroming. Waarschijnlijk ligt het aan het werpen, Paul komt een stuk verder als ik.