vrijdag 7 februari 2020

Zandmotorsessie vrijdag 07 Februari 2020



Hallo vis vrienden,

Het weer is nog goed vandaag, niet teveel wind, droog met een winter zonnetje, zodoende besluit ik er weer een vissessie aan te wagen. Er staat een zo-wind van 4 bft met stoten van 5 bft, temperatuur 8 °C, hw HvH 13:26 uur (+114 cm), lw 21:48 uur (-52 cm), (± 166 cm). Droog en zonnig, om 13:40 uur werp ik in met de 4,5 meter K2 Titanium, hoofdlijn 20,5\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, korte wapperlijn, haak f31\8, gevuld met een zeepier, zager of een combinatie hiervan, tommy lood 140 ~ 160 gram. Een kwartier later volgt de 4,5 meter Hiro Dream Surf, met een spoel van 20\100 mm nylon en voor de rest een zelfde uitrusting.

Lang hoef ik niet te wachten, de eerste draai om 13:58 uur levert me al een vis op, maar wat is het een steenbolk of een wijting? De kenmerkende draad van een steenbolk ontbreekt, maar bij de vleugel vin zit wel een zwarte stip. Hybride misschien, van alle twee wat? Af en toe komen er voorbijgangers die het leuk vinden om een praatje te maken, zo komt er ook een stel en hebben we het over de schar, dat er vanaf het strand nog niet veel van wordt gevangen deze winter. Ze zijn nog geen vijf minuten weg en ik draai om 14:16 uur een doublet van een wijtingkje met een schar het strand op.


14:25 uur volgt er nogmaals een doublet van een wijtingkje met een schar, 14:40 uur een wijtingkje.


14:51 uur een schar en 15:02 uur nogmaals een schar deze wordt ook wel een mos schar genoemd vanwege de groene pigment stoornis.


15:23 uur een wijtingkje, 15:51 uur een wijtingkje.


16:01 uur een wijtingkje, 16:11 uur een wijtingkje.


Als ik met de hengelstok aan de linkerkant bezig ben zie ik vanuit m'n ooghoek plotsklaps de rechter hengelstok een aantal maal flink doorbuigen, zeebaars denk ik en een flinke ook nog, maar als ik een groep krijsende meeuwen hoor en naar het water kijk blijkt er een meeuw in m'n lijn gevlogen te zijn, langzaam draai ik binnen, pak een doek die het beest gelijk met z'n snavel vastpakt en leg de rest over z'n kop heen, na het een en ander ontward te hebben zijn de meeuw en m'n lijn heel gebleven en vliegen beide weer over het water.

Na een kwartier gebeurd er hetzelfde met de andere hengelstok waar ook een meeuw in is gevlogen, ook hier dezelfde procedure gevolgd en beide hebben het overleefd. Ik besluit de hengelstokken wat lager te zetten zodat de kans kleiner wordt dat er een derde meeuw invliegt, hierdoor zie ik een mooie tik op de hengeltop en als ik binnen draai zit er een bot aan. 17:45 uur volgt er aan de andere hengelstok een triplet van twee wijtingkjes met een botje.


17:55 uur een wijtingkje en om 18:00 uur besluit ik om op te ruimen, bij het binnendraaien van de laatste hengelstok zit er nog een botje aan.


Met 18 vissen, toch ook weer een leuke wintersessie.
Als ik thuis de buik van de eerste vis opensnij komt er een soort gele pus uit, ik vertrouw het niet en besluit de vis in een zak in de vuilnisbak te deponeren. Vermoedelijk een zieke wijting. 

Vis greetz,

Willem


2 opmerkingen:

  1. Willem, die meeuwen zien van grote afstand al een drijvend visje, en blijven in de buurt. Ik geef de visjes die het toch niet gaan halen een tik op de kop en prik de zwemblaas door zodat ze gelijk zinken. Werkt bij mij goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ok Aart, bedankt voor de tip. Deze meeuwen zitten op de zandmotor en even voor de schemering gaan ze op pad. Wijtingen redden het soms niet, maar na voorzichtig terug zetten, zwemmen de meeste na een tijdje toch wel weer weg.

      Verwijderen