maandag 10 december 2018

12e Competitiewedstrijd Ter Heijde aan Zee zondag 09 December 2018



Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik de 12e competitiewedstrijd van Ter Heijde aan Zee, er staat een harde nw-wind van 6 bft met stoten van 7 bft, dalend naar 5 bft met stoten van 6 bft, temperatuur 9 °C, regenbuien en hagel, maar gevist moet er worden dus wijken we uit naar de waterweg, locatie Maasluis. Lw Maasluis 09:25 uur (-47 cm), hw 17:30 uur (+130 cm), (± 177 cm). Een spannende wedstrijd dit keer met een kopgroep van 4 man, die maar een paar punten verschillen met elkaar en dus alle 4 nog clubkampioen 2018 kunnen worden. In "de Viskeet" krijg ik steknummer 2 toebedeeld en sta hiermee naast medestander Jan Dibbets die op steknummer 3 staat. De andere twee staan in het B vak Ed van Zanten op steknummer 11 en Ed van der Vegt op steknummer 20.

Om 09:00 uur mogen we beginnen en ik start met de 4,5 meter Cobra GT, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, wapperlijnen, haak f314\8, gevuld met een zeepier, slik od mesheft, piramidelood 200 gram, wat aan de wandel gaat dus even later wordt dat 215 gram wat redelijk blijft liggen. M'n eerste draai levert een grote bot op, terwijl Jan aan de rechterkant een triplet grote wijtingen binnen draait.


Even later volgt er bij hem een doublet en nog eens een triplet. Bij mezelf komt er ook een triplet wijtingen naar boven maar stukken kleiner. En zo staat Jan al snel een paar vissen voor, het gaat over en weer met binnenhalen van vis.

Op een gegeven moment besluit ik over te schakelen om geankerd te vissen. Dus neem ik de 4,5 meter K2 hengelstok met 25\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, een wat dikkere lijn om de 200 gram met ankers wat makkelijker los te trekken, zonder te hoeven vrezen dat m'n lijn knapt.

Omdat het een belangrijke wedstrijd is stop ik met individuele visfoto's te maken, met de korte indraai tijd heb ik elke minuut nodig om m'n lijnen aan te azen. Ook Rene Olsthoorn links van me op steknummer 1 vangt regelmatig mooie wijtingen.

Zo strijden we vier uur lang in regen, hagel en wind om op de beste plaats in het vak te eindigen, en dus zo min mogelijk punten te scoren.


Wijtingen, scharren en botten komen er naar boven. Jan rechts van me heeft de pech dat hij twee keer vast komt te zitten en onderlijn met vis verspeelt. Zelf heb ik in die 4 uur twee draaien met niets eraan.

Om 13:00 uur is het weer afgelopen en kunnen we de balans opmaken 59 vissen heb ik gevangen waaronder een 1 punter, (vissen onder de 10 cm gelden voor 1 cm). Jan heeft er 58 en met die grotere vissen in het begin vrees ik dat ik het niet red, maar als de uitslag wordt berekend blijk ik toch meer centimeters als Jan te hebben, en wordt uiteindelijk 2e in het vak, en 3e overall wat me 3 punten oplevert. 

In het B vak blijkt Ed van Zanten goede zaken gedaan te hebben en ook een 2e plaats in het vak heeft opgeëist, die ben ik dus niet voorbij in het algemeen klassement. Ed van der Vegt had een slechte loting en wordt vierde in het B-vak wat hem 8 punten oplevert, die ben ik dus wel voorbij. In iedergeval het was een mooie laatste strijd.

uitslag:

Vak A: 1e en 1e overall Rene Olsthoorn 62 vissen (1506 cm), 2e Willem Louman 59 vissen (1409 cm), 3e Jan Dibbets 58 cm (1387 cm).

Vak B: 1e Jaimy Posthumus 47 vissen (1147 cm), 2e Ed van Zanten 45 vissen (1071 cm), 3e John Duynisveld 38 vissen (891 cm). Mannen gefeliciteerd! 


Met de 3e plaats overall win ik een waardebon van €15 van Hengelsport Westland en met de kwartaalprijs een waardebon van Hengelhuis Maasluis van €25, mooi meegenomen.
Met de tombola win ik nog een plant, en van Ed van Zanten krijg ik er nog één bij, plus een aftershave pakket, hmmmm moet m'n baard er nu af? Ed bedankt in iedergeval. 



De eindcompetitie stand van de eerste 10 plaatsen van 2018:


Uiteindelijk ben ik met evenveel  punten als Jan Dibbets geëindigd, maar Jan heeft een keer een 2 gevist in het rijtje dus blijft hij staan op de tweede plaats en eindig ikzelf op de derde plaats. Waarmee ik mijn doelstelling om bij de eerste 5 te eindigen dit jaar heb behaald.  

Ed van Zanten eindigt als 1e en wordt clubkampioen van Ter Heijde aan Zee 2018. Ed gefeliciteerd!

Volgend jaar een nieuwe ronde met nieuwe kansen!

Vis greetz,

Willem 


2 opmerkingen:

  1. Knap hoor, zoveel vis vangen in zo korte tijd gebeurt niet veel bij wedstrijden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Stefan,
      Inderdaad meestal is het een stuk minder. Maar nu zaten ze er gewoon.


      Vis greetz,


      Willem

      Verwijderen