vrijdag 27 juli 2018

Hitteplan Zandmotor donderdag 26 Juli 2018



Hallo vis vrienden,

Vanwege het extreem warme weer neem ik een dag vrij om vanaf "de Zandmotor" een hengeltje uit te gooien, aan zee is het toch vaak aangenamer vertoeven als thuis of op het werk. Als ik de straat uitrij vanuit Zoetermeer geeft de autothermometer 36,5 °C aan, pfff. Er staat een nno-wind van 3 bft draaiend naar ozo, temperatuur 28 °C, hw HvH 15:19 uur (+110 cm), lw 20:34 uur (-64 cm), (± 174 cm), zeer zonnig en extreem warm. Nadat ik mijn aas opgehaald heb bij Hengelsport Westland rij ik door naar de parkeerplaats aan de Haagweg om zo met de kar het Schelpenpad op te lopen. Ondanks dat ik pas eind van de middag ben weg gegaan staat het nog steeds aardig vol met geparkeerde auto's, maar verder naar achteren is er plek zat. Vandaaruit wandel ik richting strand en om 18:15 uur werp ik in met de 4,5 meter Tubertini feeder, hoofdlijn 20, 5\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, wapperlijn haak 8, gevuld met een zeepier, steekzager of kweekzager of een combinatie hiervan, tommy lood 100 ~ 140 gram. Een kwartier later volgt de 4,5 meter k2 Titanium hoofdlijn 10\100 mm gevlochten lijn met een nylon tapse voorslag, en voor de rest eenzelfde uitrusting.

Het aas is er vrij snel af, binnen 4 minuten  dus na een half uurtje schakel ik over op onderlijnen met drijvertjes, hierdoor krijgt de vis iets langer de kans om te azen dan dat de krabben en garnalen het van de haken hebben gesnoept. Veel scheelt het niet maar afentoe zitten er op de sneuen (zijlijntjes) nog stukjes zagers, jammer genoeg is er geen vis die wil happen.

Rond 19:30 uur heb ik een zwaardere draai aan de Tubertini feeder, maar geen vis het blijkt een oude onderlijn met haak en lood te zijn. 20:49 uur vang ik een klein visje met de hand, een harinkje denk ik. Om 21:00 uur veer ik op vanaf m'n viskist als de k2 hengelstok dubbel buigt een grote bruin gespikkelde zeemeeuw is door de gevlochten lijn heen gevlogen, langzaam draai ik binnen met z'n snavel bijt ie in de handdoek en kan zo de draad uit z'n rechter vleugel ontwarren, blij vliegt ie weer weg.


Het gaat even aangenaam waaien en de temperatuur zakt weer een paar graden, 21:30 uur krijg ik zelfs een klein miezer buitje, maar het is meer een paar druppels op een gloeiende plaat. In de verte is er hier en daar een bliksemflits te zien, maar donder hoor ik niet.

Ik heb m'n hoop op het donker gevestigd vaak komt de vis dan wat dichterbij, maar echt donker wordt het niet, er is tegenwoordig zoveel omgevingslicht dat je bijna zonder hoofdlamp kunt vissen. Rond 23:30 uur is er zeevonk te zien enigszins te vergelijken met het Noorderlicht maar dan in het water. Vaak ook een teken dat de vissen stukken minder azen, en ik besluit om 23:45 uur m'n boeltje in te pakken en op huis aan te gaan, toch een paar graden afgekoeld voor het moment.

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten