zondag 14 september 2008

vangstberichten: vrijdag 12 september 2008

Vandaag ga ik een nieuwe stek uitproberen, ik heb gekozen voor Maassluis. Er staat een o-no wind van zo'n 4 a 5 bft. aan de kust, bij een temperatuur van 14 °C. Hoogwater Maasluis om 03:00 uur op 13 september. Ik heb nu gekozen om te vissen met een jojo onderlijn met 1 haak. Het voordeel is dat je minder gauw vast komt te zitten, als de vis aanbijt schuift het lood op naar de tonwartel en komt het lood boven de vis te zitten waardoor de kans op vastlopers kleiner wordt.

Als aas gebruik ik zeepieren en steekzagers. Om 22:05 uur gooi ik m'n eerste hengel in met als lood (een nieuw expiriment) een ronde bal van 140 gram, de bedoeling hiervan is om op die manier de bodem af te tasten, als het ware: zoek de vis op! Het enige nadeel is dat het ballood over de bodem blijft rollen en de hengeltop constant staat te tikken alsof je beet hebt, totdat ie in een kuil of tegen een steen aan ligt. Om 22:06 uur krijg toch een ferme tik te zien en ik sleep al gelijk m'n eerste gul van 42 cm naar binnen. Na het nog een aantal malen geprobeerd te hebben met het ballood ga ik over op 150 gram klaplood, omdat het balletje teveel naar de zijkant rolt.

Om 23:10 uur vang ik m'n tweede van 40 cm en 10 minuten later m'n 3-e gul van 35 cm. Een 4-e gul loopt vast tussen de stenen, maar ik ben alleen m'n haakje kwijt. Om 00:50 uur vang ik een botje van 24 cm.

Om 01:25 uur zij de krabbetjes er weer, de gul lijkt verdwenen te zijn. Omdat het water nu sneller begint te stromen schakel ik over op 200 gram lood. Ik krijg nog velle aanbeten, maar alleen aan de hengel waarop een zager zit. Regelmatig zit er nu troep in m'n lijn, waaronder een klein wit kwalletje.

Vreemd, ik had juist gul verwacht even voor hoog en na hoogwater, nu heb ik ze 5 uur voor hoogwater gevangen. In iedergeval lekker gevist, aardig wat aanbeten gehad, het is droog gebleven met weinig wind en slechts 2 haken verloren, geen andere vissers gezien. Om 04:45 uur ruim ik op en ga naar huis.