dinsdag 16 juli 2013

vangstberichten: zaterdag 13 juli 2013

Vandaag vis ik de 7e competitie wedstrijd van "de Eurovissers" in het Hartelkanaal. In "de Pub" trek ik balletje no:15 een meetbeurt. Van tevoren heb ik me goed voorbereid en speciaal 5 korte lijntjes geknoopt om extra ver te kunnen werpen met dikke sneeuen zodat de krab er wat meer moeite voor moet doen om het lijntje door te knippen. Met de nieuw aangeschafte Tubertini feeder van 4,50 meter en een maximaal werpgewicht van 150 gram te verdelen over 3 toppen light, medium en heavy zie ik het wel zitten om er dit keer wat meer vis uit te trekken.

Om 18:00 uur mogen we beginnen en vliegen er 35 loodjes het Hartel in. Er staat een n-wind van 3 bft, temperatuur 15  °C, met een lekker zonnetje, hw Hartelhaven 18:56 uur (+109 cm), lw 03:07 uur (-82 cm) op 14-07-2013, (± 191 cm). Ik start dus met de Tubertini feeder medium top, hoofdlijn 20\100 mm nylon, met een nylon tapse voorslag, onderlijn korte wappers, haakje f314\10, gevuld met een piertje\slikje, tommy lood 100 gram. later als de stroming erin komt afgewisseld met 120 gram piramide lood.

En ik ben aangenaam verast, de eerste worp gaat behoorlijk ver voor een feeder, je kunt duidelijk merken dat ie "body" heeft, even later zie ik een duidelijke tik van afstand op de nylon, de beetregistratie is ook nog eens optimaal. 18:15 uur, de eerste draai, een botje, gelijk van de 0 af en dat is lekker. 18:29 uur een wat zwaardere draai een botje samen met een wolhandkrab (deze sessie verlies ik 4 haken aan de wolhandkrab).

18:36 uur vangt m'n buurvrouw Jolanda vd Hoogen, links van me een joekel van een brasem, 54 cm en dan zit je gelijk goed voor "de kanjerpot".

18:42 uur een botje, 18:59 uur een triplet botjes.

Arvy Schonherr rechts van gaat gelijk met me op, door een tripletje te vangen sta ik even voor. 19:12 uur een botje, 19:32 uur een botje.

19:46 uur een doublet botjes, 19:57 uur een doublet botjes.

20:04 uur een botje en Theo vd Hoogen vangt een houting van 31 cm, een beschermde vis die standaard voor 30 cm geldt bij "de Eurovissers". Vorige week bij de wedstrijd van Ter Heijde aan zee werd er ook een houting gevangen in het Hartelkanaal.

De stroming komt erin en m'n lijn gaat langzaam aan "de wandel", ik verhoog naar 120 gram piramidelood en hierna heb ik 4 draaien met niets eraan, Arvy gaat me qwa aantal voorbij en ik probeer het onder de kant, dat levert me om 21:04 uur nog een botje op. Gelijk bij de aanbeet de lijn geklipt en om 21:17 uur een paar mooie diepe doorbuigers op de feeder een "dikke" bot van 29 cm, welkom!

21:35 uur gaat het fout bij het binnen draaien kom ik vast te zitten tussen de stenen met m'n piramide lood, een dillema, naar de auto lopen m'n waadpak aan, afzakken en proberen hem los te krijgen dan weer naar boven, waadpak uit en verder vissen, kost me zeker 15 minuten, kostbare vis tijd. ik besluit de boel kapot te trekken en verder te vissen met de 5 meter stok, die met 12\100 mm gevlochten lijn als reserve klaar staat. Om 21:40 uur heb ik nog een botje die ik in alle haast vergeet te fotograferen en ergens deze sessie heb ik er nog 1 gemist. Om 22:00 uur in de laatste draai heb ik er van ver weer 2.

Totaal 19 vissen, en met een mooie 2e plek in het vak ben ik dik tevreden. Wat ik wel jammer vindt is dat er door een hoop vissers gewacht wordt met het meten van de vis tot het einde. Als je dat na een wedstrijd duur van 2 uur doet en op het einde nog een keer gaat er toch een hoop minder vis kapot. De prijzen voor de grootste botten gaan naar Cees Selders en Gilles Traas beide met een bot van 37 cm. De kanjerpot gaat naar Jolanda vd Hoogen met een brasem van 54 cm.

De 1e plaats is voor Mark Huijps 28 vissen (393 cm), 2e Henk Verlinde 21 vissen (342 cm) en 3e Arvy Schonherr 22 vissen (338 cm). Mannen gefeliciteerd!

De voorlopige uitslag:

Van Koos Hubbers krijg ik het resterende aas mee waarvoor nogmaals dank.

Willem#1168

1. Lekker gevist Willem, Ik begin aan te haken :-), ik realiseerde me echter pas te laat dat ik mijn loodje wat had aan moeten passen, ik raakte visjes kwijt op de richel voor mijn visplek. Zondag nog wat gevangen? Ik heb 3 tongen, een paling en een botje gevangen in de europoort...... Groetjes Ed

1. Ha ed,

Bedankt! Je hebt het zeker ook niet slecht gedaan door ruim in de bovenste helft te eindigen. In de richel zat ik ook regelmatig vast maar door spanning op de lijn te houden kwam ik er toch steeds weer uit, ook al duurde het soms een aantal minuten. Zo te lezen is de tong eindelijk actief geworden. Nog 2 veslagen schrijven ga zo verder. Bedankt voor je reaktie!

Verwijderen
  2. Ha Willem! Een vijfde plek is niet gek met 35 vissers, en tweede in je vak, netjes! Lijkt me een heel ander dimensie te hebben zo aan het kanaal te vissen...Vis je nog wel eens aan de Zeeuwse stranden?

Groeten,

Dimitri

1. Ha Dimitri,

Bedankt, was er ook wel tevreden over. Ja dat zeker maar persoonlijk sta ik liever op het strand te vissen. Alleen met wedstrijden kom ik nog weleens op de Zeeuwse stranden, las dat de tong daar nu ook goed te vangen is.