maandag 1 maart 2010

vangstberichten: maandag 01 maart 2010

Vandaag doe ik mee met een evenement van "de Eurovissers", we gaan vissen op de Grevelingen met de Hendrik II , schipper Willem Buitendijke. Om 02:15 uur duik ik me nest in en de wekker gaat weer om 04:30 uur (soms lastig als je een avond\nachtmens bent). Ff douchen, bak koffie naar binnen werken, brood mee en om 05:30 uur rij ik weg naar de nieuwe ligplaats van de Hendrik II, de jachthaven in Den Osse.

Rond 07:00 uur kom ik aan en er staan al aardig wat vissers te "poppelen" om te beginnen. Ik probeer nog een plekje te bemachtigen op het achterdek, maar "helaas pindakaas" er staan al 5 vissers, dan maar de zijkant vlakbij de stuurhut. Er staat een guure koude w-wind van 4 bft, temperatuur 3 °C en wonder boven wonder geen regen. Als aas heb ik zeepieren, zagers, diepvries mesheften en garnalen bij me.

Om 08:10 uur als iedereen aan boord is vertrekken we, we worden welkom geheten door de evenementen commissie en het is de bedoeling deze dag om de grootste maatse platvis eruit te trekken, degene die dat doet is de titaan en mag het einde van het jaar weer strijden in de "titanen tocht", andere grootste vis is weer winnaar van de kanjerpot (inleg 1 euri, niet verplicht). Rond 08:30 uur zijn we bij de eerste put gearriveerd en kunnen we beginnen, ik vis met nylon 20\100 mm met een tapse voorslag, als onderlijn gebruik ik een helicopterafhouder (metalen afhouder, regelbaar met een schroef, in de vorm van de wieken van een helicopter, dus) met amnesia, haakje 6, gevuld met een pier of een zager of een stukje garnaal, lood 100 gram ongeankerd.

Ik lig met alle 3 de lijntjes helemaal op de bodem, laat de "platten" maar komen! 08:46 de eerste tikken, hoopvol draai ik de lijn naar boven, geen platten, maar een gulletje. 08:55 uur hoor ik de kreet, schepnettttt! er wordt door iemand een tarbot naar boven getrokken van 42 cm.

Dat zal moeilijk worden om dat te verbeteren, omdat er momenteel erg weinig platvis wordt gevangen op de Grevelingen, het zijn allemaal gulletjes, wijting en steenbolken. Ik kijk het nog een drie kwartier aan en verwissel daarna m'n onderlijn voor een wapperlijntje, onder het motto beter "iets dan niets" en om 09:50 uur komt er een mooie wijting naar boven.

Het is niet echt "wild op de "put" en we verkassen naar een andere (totaal zo'n 4 keer, daar is de schipper niet te beroerd voor, zodat iedereen z'n visje kan vangen ;-). 10:24 uur weer een wijting en 10:30 uur een wijting en een gulletje en eigenlijk gaat het zo met tussen pozen de hele dag door, in de ochtend wordt er wat gretiger geaasd en in de middag zeer voorzichtig, meer missers en degene die je vangt, de meeste, allemaal haak voorin het lipje. De "tongenklatser" klatst er om 14:35 uur nog een mooie wijting uit van 35 cm.

Jammer genoeg voor hem, net niet genoeg voor de "kanjerpot". En om 16:00 uur vertrekken we weer naar de haven. De Titaan van dit evenement is Jack Feijtel geworden, tevens winnaar van de kanjerpot met een wijting van 37 cm. Jack gefeliciteerd! (hoe zeggen ze dat ook alweer: de duivel schijt altijd op de grootste hoop!;-). Hierna krijgen we nog een verloting met wat leuke prijzen, maar ook daar vang ik bot. Zelf vang ik deze sessie 25 vissen, waarvan de grootse wijting rond de 30 cm ligt.

Al met al weer een erg gezellige dag en hulde aan de famillie van den Hoogen voor het goed verzorgde evenement! Totaal neem ik 9 maatse wijtingen mee voor de pan.