maandag 22 juli 2019

Maasvlakte 2: Zaterdag 20 Juli 2019



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik vissen met oud collega Fred Egberts, die normaal gesproken op barbeel vist maar zo nu en dan een uitstapje maakt naar het "zoute". Er staat een zw-wind van 4 bft met stoten van 5 bft wat later oploopt naar 6 bft, temperatuur 20 °C, lw HvH 14:04 uur (-41 cm), hw 18:05 uur (+106 cm), (± 147 cm). Net als we willen beginnen om 14:50 uur breekt de hemel open en krijgen we een gigantische stortbui met hevige windvlagen over ons heen. Gelukkig klaart het na een half uurtje weer op en dan sta je toch een stuk lekker te vissen.

Op de K2 Titanium heb ik een spoeltje met 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, wapperlijnen haak f31\8 gevuld met een zeepier, zager of een combinatie hiervan, tommy lood 180 gram. De Hiro Dream Surf heeft een spoel gevlochten nylon 08\100 mm met een nylon tapse voorslag en voor de rest een zelfde uitrusting.

15:42 uur na wat tikken op de nylon draai ik een zeebaarsje het strand op en dan is het lang wachten. We kletsen wat bij, drinken een citroen biertje en genieten aan de waterkant. 17:45 uur vlak voor hoogwater komt er een bot bij op zo'n 30 meter uit de kant.


Omdat de wind is toegenomen naar zo'n 6 bft komen er meer en meer surfers en natuurlijk gaat er eentje door m'n twee lijnen heen, wonder boven wonder blijft alles heel, en hij komt zijn excuses maken dat ie niet op zat te letten. Netjes toch!

18:04 uur komt er een bot bij van zo'n meter of 60. Collega Fred krijgt een aantal aanbeten achter elkaar maar weet ze niet te verzilveren, helaas kan een "lijnhapper" geweest zijn Fred. 18:19 uur is het raak m'n lijn is sterk naar rechts gelopen en ligt helemaal slap, in eerste instantie krijg ik geen contact met een vis, pas een paar meter van het strand af komt er weerstand, na een kort gevecht sleep ik een mooie maatse baars van 48 wedstrijdcentimeters het strand op.


Die gaat naar Fred zodat hij toch niet voor niets is geweest. Inmiddels is er een tweede surfer door m'n lijn heen gegaan, weer alles heel en ook hij biedt zijn excuses aan. We vissen nog door tot 21:30 uur en beginnen dan op te ruimen, weinig vis maar een gezellige middag zo. Voor herhaling vatbaar.

O ja bij het inhalen van de laatste hengelstok vindt schop ik tegen een stuk hout aan, als ik het oppak blijkt het een prehistorische slagtand of rib (denk ik) van een of ander beest (misschien mammoet) te zijn. Hoe gaaf is dat!



Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten