dinsdag 6 november 2018

11e Competitiewedstrijd Ter Heijde aan Zee zondag 04 November 2018


Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik de 11e competitiewedstrijd van Ter Heijde aan Zee, er staat een zo-wind van 3 bft, temperatuur 10 °C, lw HvH  07:56 uur (-44 cm), hw 12:10 uur (+95 cm), (± 139 cm). Het weer is nog lekker, in het begin nog vrij koud maar als het zonnetje doorbreekt kunnen de jassen uit. De opkomst is prima te noemen met 32 man waarvan 4 introducees vertrekken we met 2 platte karren richting "de Zandmotor". In "de Viskeet" krijg ik steknummer 4 toebedeeld, afwachten maar wat dat gaat worden.

Als we worden afgezet met "de platte kar" blijken er een paar oranje boeien te liggen van een "staand want" net op zo'n 50 meter uit de strand kant. Om 09:05 uur gaat de toeter en kunnen we beginnen. Al snel blijk het "staand want" van links naar recht geplaats te zijn en bij het binnen draaien sneuvelen dan ook de meeste lijnen van de eerste 10 vissers door vast zitten in het net. Zelf heb ik de eerste draai mazzel en draai een schar om 09:21 uur binnen. de tweede draai na een aanbeet verlies ik door vastzitten in het net. Nou, lekkere loting denk ik nog. 


Dan maar wat minder ver inwerpen, maar daar blijkt weinig tot niets te zitten, Uiteindelijk komt de SCH 7 (SCHEVENINGEN 7) z'n netten binnen halen. Vijf kwartier nadat de wedstrijd begonnen is. Volgens mij is het nog illegaal ook, "de Zandmotor" is een recreatiegebied en daarom verboden voor de beroepsvisserij, zeker als dit ook nog eens 50 meter vanaf het strand gebeurd.


Maar goed we kunnen weer en laten de rest van de wedstrijd ons plezier niet "vergallen" door dit incident. 10:42 uur komt er een doublet schar bij. Intussen blijkt korpsgenoot Han van der Lek aan de rechterkant voor "ver" gegaan te zijn en hiermee een voorsprong van 3 vissen meer heeft opgebouwd. Ik vis overigens met de 4,5 meter K2 Titanium hoofdlijn 20,5\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, ik schakel over op een ultra korte lijn met sneuen van 15 cm, haak f31\8 ~ls5013F\6, alles om zover mogelijk te komen qua afstand. 11:42 uur komt er een schar bij.


12:11 uur een bot, het is prettig vissen want van "apenhaar" hebben we weinig last. 12:26 uur een schar.


12:39 uur draai ik binnen en zie ik een zeebaarsje door de branding naar me toe komen. Maar het blijkt vette pech te zijn hij zit aan de afgetrokken lijn die stuk ging toen hij in contact kwam met het staand want net. Vis aan afgetrokken lijnen telt niet en deze gaat dan ook weer de zee in, jammer van de 25 wedstrijdcentimeters. 12:53 uur komt er een schar bij ik ren en vlieg want ik kom qua aantal steeds dichterbij Han.


Nogmaals een explosieve inworp en na wat tikjes gezien te hebben draai ik om 13:00 uur binnen met een mooie bot eraan. Gelukkig komen er vijf minuten extra tijd bij i.v.m. het later starten van de wedstrijd en als het eindsignaal gaat draai ik binnen met nog een bot eraan. Mooi denk ik in een juich stemming gelijk met Han, allebei 9 stuks en de mijne zijn net wat groter.


De deceptie komt als de uitslag berekent wordt Han heeft niet goed geteld en blijkt 10 vissen te hebben met 4 cm verschil pakt hij de 4e plaats overall. Jammer voor mij maar met een 6e plaats heb ik het ook niet slecht gedaan en wat klassementspunten van m'n voorgangers afgesnoept.

De kanjerpot gaat naar John Duynisveld met een zeebaars van 46 cm. Gefeliciteerd John!

Vak A: 1e Ed van de Vegt 12 vissen (290 cm), 2e Han van de Lek 10 vissen (223 cm), 3e Willem Louman 9 vissen (219 cm). 

Vak B: 1e en 1e overall  John Duynisveld 21 vissen (573 cm), 2e Arno Arkestein 18 vissen (433 cm), 3e Brian van de Ploeg 15 vissen (347 cm). Gefeliciteerd mannen!


In de tombola win ik nog 2 plantjes, van Han krijg ik een pak hamlappen en van Ed van Zanten een pak sinas en citroen bier. Waarvoor nogmaals dank en Han bedankt voor het resterende aas.


De laatste wedstrijd op 09-12 -2018 gaat erg spannend worden met Ed van Zanten op nummer 1 met 46 punten, Ed van de Vegt op plaats 2 met 47 punten, Jan Dibbets op plaats 3 met 48 punten, Willem Louman op plaats 4 met 50 punten en Jan Groenewegen op plaats 5 met 62 punten.

Het kan nog alle kanten op!

Vis greetz,

Willem 


2 opmerkingen: