maandag 29 januari 2018

1e Competitiewedstrijd Eurovissers "kop van de Beer" zaterdag 27 Januari 2018


Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik de 1e Competitiewedstrijd van "de Eurovissers", ditmaal op een nieuwe stek "kop van de beer" de kruising van het Beerkanaal met het Calandkanaal, vrijgegeven door het havenbedrijf onder strikte voorwaarden. In "de Pub" trek ik balletje 19, een plaats achterin het B-vak, het zal mij benieuwen wat het hier gaat worden, de grote rotsblokken onderaan de helling voorspelen in ieder geval niet veel goeds. 09:15 uur starten we met 31 vissers (30 man, 1 vrouw). Er staat een zzw-wind van 4 bft , met stoten van 5 bft, oplopend naar 5 bft met stoten van 6 bft, temperatuur 6 °C, droog. Hw HvH 10:35 uur (+100 cm), lw 16:16 uur (-68 cm), (± 168 cm).

De avond van te voren heb ik samen met Paul van Boheemen nog een introductie cursus " onderlijnen lijmen voor beginners" gehad bij Ed van der Vegt thuis, een prima span lat meegekregen en m'n keurig gerepareerde top, van m'n Grauvell Moonlight die ingescheurd was. Klasse gedaan Ed, wereld gozer, en nogmaals bedankt! En natuurlijk vlogen de vis tips ons om de oren, met deze nog in gedachte, probeer ik maar eerst eens veel te variƫren om zo op het punt te komen wat er werkt hier en vandaag.

Ik start met de 4,5 meter K2 Titanium, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, diverse lijnen, haak f31\8 ~ ls5013f\6 gevuld met een pier\slik of een combinatie hiervan, tommy lood 160 gram ~ piramidelood 180 gram. Als reserve hengelstok staat de 4,5 meter Tronix pro Cobra GT klaar met een zelfde uitrusting.

Het begin is nogal onfortuinlijk bij mij, de eerste draai is niets en nadat John de Vries links van me van afstand een doubletje binnen draait hangt er bij mij een grote rode krab aan, je draait je eigen de "pestpokken" en dan nog geen vis. Rechts van me vangt Marcel Adriaans een schar van dichtbij en ik probeer het ook dichterbij, na een aanbeet draai ik binnen maar ik loop vast en m'n lijn knapt. Daarna weer een zware draai en ik red het net er hangt weer zo'n rode krab aan maar wel met een zeebaarsje erbij, manoeuvrerend tussen de rotsen lukt het me die op de kant te krijgen, mooi ik ben van de 0 af.
Helaas is de foto van het zeebaarsje met krab niet opgeslagen in het geheugen, maar daar blijft het een lange tijd bij. Er blijken flinke talud richels onder water te zitten waar menig visser z'n lijnen op kapot trekt, en soms met vis eraan, dan baal je. Op m'n gelijmde lijn vang ik om 10:30 uur een gulletje.


10:51 uur volgt er een tweede, en dat is mooi ik doe weer mee met m'n buren. Met de Cobra GT gaat het lange tijd goed, een zichtbare tik op de top verraad dat er iets aan het aas knabbelt, maar ook nu gaat het fout en loop ik vast in het talud. Een spoeltje 25\100 mm nylon erop, een onderlijn met haakje ls5013f\6 en sneuen (=haaklijntjes) van 15 cm met 1 enkel zwart piertje doen uiteindelijk de truc, op zo'n 40 a 50 meter pak ik om 11:05 uur een schar.


11:14 uur nogmaals een schar en daarna een aanbeet met niets eraan. M'n buurman neemt m'n lijn mee en ik lig tussen de stenen, helaas pindakaas, snel weer verder met gevlochten draad (=touw). Arjan van Drunen komt langs met zelfgebakken oliebollen, altijd lekker, bedankt Arjan. 12:28 uur een schar.


12:57 uur geeft de gevlochten lijn keurig weer dat er vermoedelijk een vis in het aas heeft gebeten bij het binnen draaien komt er een schar aan en zwiep ik hem over de rotsen de kant op want het water is inmiddels weer aan het zakken.



De laatste draai om 13:15 uur is weer een zware en ik hoop op nog een mooie vis erbij, maar het blijkt weer een knijter van een rode krab te zijn die boven de stenen van de haak valt.
Met 7 vissen blijk ik het uiteindelijk prima gedaan te hebben na een slechte start. Omdat Henk Verlinde er ook 7 heeft met grotere vissen erbij en Martin van der Drift 6 maar de kleinste maat 24 is en een 30 plusser erbij heeft verwacht ik niet in de prijzen te vallen.

Moe van de korte nachtrust besluit ik op huis aan te gaan, nog ff een paar uurtjes bij pitten (=slapen). Groot is de verassing dan ook als ik zie dat ik nipt, met 1 cm verschil ben geƫindigd voor Henk Verlinde en eerste in het vak ben geworden, 3e overall. Ook bij "de Eurovissers" een goede start, jammer dat ik de volgende wedstrijd er niet bij kan zijn i.v.m. de eerste NFB wedstrijd in Noordwijk aan Zee met het korps. En zoals John zegt je moet keuzes maken en korpswedstrijden gaan bij mij voor individuele wedstrijden.

De kanjerpot wordt gewonnen door Armel Spee met een zeebaars van 35 cm. Gefeliciteerd Armel

De uitslag: 1e en 1e overall Danny Lemmens 18 vissen (425 cm), 2e Harry van der Harst 8 vissen (188 cm) en 3e Willem Louman 7 vissen (159 cm). Mannen gefeliciteerd!


Van John de Vries, Marel Adriaans en Corne van de Kar krijg ik nog het overgebleven aas mee, waarvoor nogmaals dank!

Vis greetz,

Willem #1168

Geen opmerkingen:

Een reactie posten