maandag 29 mei 2017

Zeeviswedstrijd vanaf het strand van Ter Heijde zaterdag 27 mei 2017

Na het debacle van de Richard Solleveld Bokaal, vis ik een wedstrijd mee georganiseerd door Ed van der Vegt op het strand van Ter Heijde , een cyclus van 4 wedstrijden à 3 uur om de week van 19:30 tot 22:30 uur waarvan de 3 beste resultaten gelden voor de einduitslag. Om 19:00 uur rijden we met de platte kar weg van "de Viskeet" waar ik steknummer 9 heb geloot. De wind is gedraaid naar WZW 3 bft met stoten van 5 bft, temperatuur 15 °C, hw HvH 16:43 uur (+130 cm), lw 21:48 uur (-70 cm), (± 200 cm).

Ik start om 19:30 uur met de 4,5 meter K2 Titanium hengelstok, hoofdlijn 20,5\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, wapperonderlijnen afgewisseld met flexi-metalen afhouders, haakje f31\8 gevuld met een zeepier, zager, slik of een combinatie hiervan, tommy lood 150 gram ~ piramide lood 160 gram.
Afgewisseld met de Tubertini feeder om vlak onder de kant te vissen, zo'n beetje dezelfde uitrusting behalve dan dat er 22\100 mm nylon op zit en 150 gram tommy lood wordt gebruikt voor deze hengel stok.

Wild is het niet met de vangsten maar om 19:43 uur scoor ik een doublet botjes vanaf bovenop de zandbank. Ook in mijn omgeving komt er hier en daar een botje vanaf de zandbank het strand op gedraaid. Het blijkt eenmalig te zijn bij mij want wat ik ook doe er komt niets meer bij. Onder de kant met de feeder dan maar, ook daar geen aanbeet van een botje.

Ver weg lijkt de enige optie, ik schakel weer over om met de K2 Titanium hengelstok zover mogelijk over de zandbank te gooien die al snel zichtbaar wordt. Gelukkig haal ik de afstand en draai ik aan de flexi-metalen afhouders weer een doublet botjes naar de kant.

Han van der Lek links van me vangt een leuke zeebaars en doet dat later nog eens. Jan Dibbets is ook op dreef en vangt regelmatig bot. Zodra het water waadbaar is vertrekken de meeste naar voren om vanaf de zandbank te vissen in wat dieper water, met een omtrekkende beweging besluit ik de rest maar te volgen, waar ik om 21:28 uur een botje onder de kant vang, dat gaat best lekker zo. Alleen de nylon zit in een "vette pruik" (=in een kluwen draad). Ik pak de feeder er maar weer bij en om 21:54 uur krijg ik heftige stoten op de feeder, ik zit te denken aan een zeebaarsje maar het is een horsmakreel op zo'n 15 meter uit de kant.

22:06 uur een vreemde combinatie op de feeder, aan de fleximetalen afhouders zit een botje samen met een schar, die zou je nu toch niet meer verwachten. Over vreemde combinaties gesproken 22:26 uur komt er nog een wijting bij.

22:30 uur is het weer afgelopen en met 9 vissen heb ik het leuk gedaan. Alleen moeten we maken dat we wegkomen, de vloed begint al weer op te komen. Gelukkig rijdt de trekker gewoon weg, en komen we niet vast te zitten.  Arno bedankt voor het veilig stellen van m'n spullen, thuis de boel maar eens goed schoonmaken.