woensdag 1 juni 2016

vangstberichten: maandag 30 mei 2016

Vandaag ga ik vissen in de Amazonehaven, het was al weer een tijd geleden dat ik hier geweest ben. Toendertijd  was er nog een strandje waar je heerlijk vanaf kon vissen, later ben ik er nog weleens langs gereden maar toen waren ze volop bezig om er een havenkade van te maken en kon je nergens staan. Ik start in het begin waar je op de kade je auto neer kan zetten en kan vissen in diep water, wel komt er af en toe een boot aanleggen en dan moet je verkassen want de scheepvaart gaat voor. Er staat een harde n-wind van 6 bft met stoten van 8 bft, 13 °C, wat mistig, lw HvH 16:20 uur (-52 cm), hw 22:36 uur (+81 cm), (± 133 cm). Er is al een visser bezig als ik ga vragen wat de vangsten zijn blijkt het niet wild, een tijdje bezig en 2 scharren gescoord is het antwoord. Rond 14:15 uur probeer ik het eerst maar eens met 1 stok de 4,5 meter Tronixpro Cobra GT, gevlochten lijn 08\100 mm met een nylon tapse voorslag, wapperlijn, haakje f31\8  ~verzwaarde driehoekafhouders gevuld met een pier\zager of een combinatie hiervan, lood 150 ~ 175 gram.

Na 3 kwartier nog steeds geen stootje gehad te hebben besluit ik het verderop eens te proberen, om 15:00 uur zet ik de 5 meter Shimano Surf Leader 500 BX-G erbij, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, voor de rest een dito uitrusting. Hier verwacht ik toch flink wat vis, Captain Jan Groenewegen en Arnold Talmon  hebben hier 2 dagen eerder zich scheel gevangen aan de schar en wijting, 40 scharren en 29 wijtingkjes samen, dan zou je toch wel wat vis mogen verwachten. En die komt er ook om 15:42 uur een schar en om 15:50 uur nog een schar.

Voor de rest blijven de toppen stil en ik ruim m'n boeltje op om het nog wat verder naar achteren te proberen.

Om 17:00 uur vis ik weer verder met 1 stok, het is een beetje krap daar en door de windstoten klapt m'n stok een aantal maal tegen de vlakte aan, gelukkig zijn de ogen nog heel en heb ik alleen wat lakschade. Even rechts van me staan nog 4 vissers en daarmee is het plaatsje vol. Maar wat een feest, het is inwerpen heel even wachten en gelijk tikken op de top, jammer dat de eerste tikker een misser is. Om 17:20 uur komt er weer een schar bij het enige wat je voor lief moet nemen is de koolstof die waait echt overal tegen aan.

Omdat het fotograferen erg lastig is besluit ik het maar even te laten. Er komen doubletten , tripletten en enkele scharren naar boven bij alle vissers die daar staan. Om 18:55 uur heb ik weer een zware takel en m'n gevlochten lijn knapt. Een mooi moment om er mee op te houden, ik moet tenslotte nog een uurtje terug rijden, en met 21 scharren heb ik mooi maal.

Heb ik net alles ingeladen komt nummer 8 van de wereld aanrijden, juist ja! Ruud van Noord! Een gedeelte van het overgebleven aas gaat naar Ruud, heeft ie iets meer als de 50 piertjes die hij mee heeft. Hij verteld me net dat er code geel is afgekondigd, ben ik mooi op tijd weg. Ruud en andere visser die er nog stond succes!

1. Hey Willem, mooie aantallen, maar wel erg klein, of zie ik dat verkeerd? Op de foto is de grootste 22. Maar in ieder geval een lekkere vis. Gr Peter