dinsdag 6 oktober 2015

vangstberichten: zondag 04 oktober 2015



Hallo vis vrienden,

Vandaag doe ik mee met de open federatie wedstrijd van Sportvisserij MidWest Nederland op het strand van Wijk aan Zee. In het verzamelpunt " Café de Zon" krijg ik na betaling van €15 m'n wedstrijdkaart nummer E81, een flink stukkie lopen naar rechts. Er staat een z-wind van 3 bft, draaiend naar zw , 16°C, in het begin wat mistig, later een lekker zonnetje. Om 10:00 uur vliegen er 71 lijnen de Noordzee in op zoek naar de vis. Ik start met de Grauvel Vertix Moonlight, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje f31\8, gevuld met een pier\zager of een combinatie hiervan, tommylood 150 ~ 170 gram geankerd. Rechts van me staat Herbert van der Vlugt, daarnaast Tom van der Pol als laatste steknummer en links van me Cor van Houten wat een gezellige kletser blijkt te zijn, en daarnaast Hans Hendriks de voorzitter van IJ.Z.Z.V. en de latere winnaar van dit potje.

Herbert begint voortvarend door er in de zwin een dikke bot van 35 cm uit te trekken, in de zwin krijg ik ze niet te pakken, maar bovenop de bank scoor ik om 10:19 uur een botje, met 14 cm niet erg groot maar in ieder geval van de 0 af. Cor pakt links van me een zeebaarsje, en Hans vangt gewoon de ene vis na de andere alsof het de normaalste zaak van de wereld is, en Herbert gaat nog ff lekker door met nog 2 botten uit de zwin te trekken en loopt gelijk al gigantisch uit. 11:52 uur komt er een botje bij van 18 cm en nog zit ik niet aan de lengte van de eerste vis van Herbert.



12:08 uur komt het derde botje eraan, echt krap achter de branding kan ik ze vandaan plukken. 12:39 uur eindelijk een mooie van 26 cm. En ik krijg weer hoop.



Als ik hierna binnen draai gaat het niet lekker, m'n lijn is getwist om de top heen, om dat te corrigeren trek ik het bovenste hengeldeel naar boven uit de bus, zodat ik wat makkelijker kan draaien. Omdat bij het wisselen van de onderlijnen de lijn door de ogen van de hengel is gezakt, blijk ik per vergissing een oog te hebben overgeslagen, vandaar de getwiste lijn. Bij het ouder worden gaan je ogen achteruit, en een variafocus bril vindt ik niet prettig kijken.

Nadat ik dit euvel verholpen heb, knal ik weer in en tot m'n schrik knapt m'n hengel deel de zee in, shit vergeten terug te schuiven in de bus. Een geluk bij een ongeluk er is 1 cm van het onderste deel afgebroken en hij past nog net in de bus van het volgende deel, alleen is door die rare worp m'n lijn in één grote "pruik" veranderd. Het "gekloot" is nog niet afgelopen als ik een spoeltje pak met 20,5\100 mm nylon, met een krachtige worp krijg ik een luide knal, alles eraf, blijkt het spoeltje nog op lijnklip te staan, ai.

Van armoede, pak ik maar de NBS Tornado stok met gevlochten 08\100 mm lijn en komt er om 13:15 uur een botje bij. 5 minuten voor tijd heb ik al een tik gezien maar om binnen te draaien en opnieuw in te werpen heeft weinig zin dus laat ik hem liggen. En jawel toch een mooie zesde bot met m'n oude onderlijn erbij. Gelukkig zit ie aan m'n onderlijn waarmee ik vis en niet aan m'n afgeworpen lijn anders had ie niet geteld.



Voor m'n gevoel heb ik het nog redelijk gedaan en verwacht ik net wel of net niet in de prijzen te vallen. Het wordt uiteindelijk dus net niet, Herbert is de laatste in het E-vak die in de prijzen valt, dus 1 visje van 19 cm te kort. Toch was het een gezellige wedstrijd en heb ik het prima naar m'n zin gehad.

Uitslag Individueel:
1e overall wordt Hans Hendriks met 11 vissen (250 cm), 2e Dennis Ooyendijk 11 vissen (230 cm), 3e Rens de Jong 9 vissen (227 cm|), 4e Arno Arkesteijn 8 vissen (164 cm), 5e Martin vd Drift 5 vissen (110 cm). Mannen gefeliciteerd!

Uitslag Korpsen:
1e korps Ahoy Yuki 20 punten (662 cm), 2e korps Ahoy 2 21 punten (683 cm), 3e De Snoek 3 22 punten (657 cm). Korpsen gefeliciteerd!

Van Herbert van der Vlugt krijg ik nog het overgebleven aas mee waarvoor nogmaals dank.

Vis greetz,

Willem

Geen opmerkingen:

Een reactie posten