donderdag 10 september 2015

vangstberichten: dinsdag 08 september 2015



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik weer eens wat aas opmaken op de Maasvlakte 2 (mv2), er staat een nno-wind van 4 bft, temperatuur 17 °C, droog op wat miezer spatjes na. Hw HvH 12:05 uur (+89 cm), lw 17:46 uur (-49 cm), (± 138 cm). Dit keer probeer ik weer eens een nieuwe stek uit, op die manier leer je de Maasvlakte 2 wat beter kennen denk ik. Rond 15:00 uur gaat de Grauvel Vertix Moonlight erin, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje Aberdeen 10 ~ls5013f\6 gevuld met een pier\slik\zager of een combinatie, tommy lood 160 gram. Van Jan Groenewegen en Arnold Talmon (nogmaals dank hiervoor) heb ik nog een restant aan aas meegekregen van de afgelopen wedstrijd, dus laat de krabben maar komen!

Een kwartiertje later volgt de NBS Tornado met een zelfde uitrusting, ik vis dit keer met 2 verschillende onderlijnen om wat te experimenteren. Het is bij mij altijd nog de vraag vang je meer vis met dikke sneuen (haak zijlijnen) of dunne sneuen?

Vaak vis ik met sneuen van 30\100 mm nylon of amnesia 6,8 kg of 9,1 kg en er zijn visser die hier prima resultaten mee hebben omdat ze vinden dat het beter blijft liggen en minder gauw in de klit raakt, andere vissers zweren weer bij zo dun mogelijk en zitten te vissen met 18\100 mm nylon of dunner en vangen daar vaak weer een hoop kleine vissen mee die waarschijnlijk met het dikkere nylon teveel weerstand voelen. Dit keer vis ik met een wapperlijntje van 24\100 mm fluorcarbon en haakjes Aberdeen 10 en een wapperlijn met 30\100 mm fluorcarbon met haakje ls5013f\6.

15:15 uur heb ik al een rammel op "de Moonlight" en komt er een zeebaarsje het strand op, 15:26 uur volgt de tweede.



15:51 uur een zeebaarsje, 16:02 uur een zeebaars van precies 42 cm aan het lijntje van 24\100 mm met haakje 10.



16:21 uur een zeebaarsje, 16:23 uur een zeebaarsje.



Leuk vissen weer, met zoveel aanbeten. En ik heb het dan ook prima naar m'n zin. 16:58 uur een tarbotje, 17:38 uur een zeebaarsje.



17:54 uur een zeebaarsje, 18:08 uur een zeebaarsje.



En even worden de tussenpossen van de aanbeten weer langer.18:54 uur een zeebaarsje, 19:07 uur een zeebaarsje.



Er komt nog een stelletje langs waarvan de man ook vist en we maken een gezellig kletspraatje. Als ze later weer op de terug weg langs komen heeft de man een imposante slagtand van een mammoet gevonden. Die vind je daar ook niet ieder dag.

19:41 uur een zeebaarsje, 19:58 uur een zeebaarsje.



En dan krijg ik een verschrikkelijke mooie aan beet op de "Moonlicht" hij staat te beuken alsof er een trekpaard aan hangt. Vanaf het begin dat ik begin te draaien wil hij er alleen nog maar vandoor, langzaam en voorzichtig draai ik binnen want uitgerekend deze zit aan een sneu van 24\100 mm met haakje 10.

Meter voor meter komt hij dichterbij en opeens ben ik kwijt waar ie gebleven is, ik kan een aantal slagen maken totdat ik weer weerstand voel, hij ligt al in wat ondieper water, een enorme stekel met een stuk boven lijf komt af en toe tevoorschijn als er even geen golf overheen spoelt. Dit is echt een mooie en vermoedelijk gaat m'n record van 68 cm eraan.

Voorzichtig wil ik hem met een golfje mee laten lopen en opeens is het contact weg met de vis. Het zal toch niet, shit, shit shit! Vermoedelijk is de lijn om de stekel heen geslagen, 1 haaklijn is helemaal verdwenen en de andere is door de helft gebroken en helemaal gekruld. Erg jammer, maar ik zal de eerste visser niet zijn die een "mooie" verspeeld heeft, hoe jammer het ook is, dat hoort er ook bij.

Rond 20:30 uur begin ik op te ruimen en aan één stok zit nog een zeebaarsje.



Totaal vang ik deze sessie 15 vissen, 14 zeebaarsjes waarvan 1 maats en 1 tarbotje.

Vis greetz,

Willem


Geen opmerkingen:

Een reactie posten