maandag 17 augustus 2015

vangstberichten: zaterdag 15 augustus 2015

Vandaag ga ik vissen op "de Zandmotor", er staat een nnw-wind van 4 bft oplopend naar 5 bft, temperatuur 18 °C, regelmatig een langdurige regenbui, hw HvH 16:36 UUR (+ 119 cm), lw 21:25 uur (-65 cm), (± 184 cm). Om 13:30 uur start ik met de Grauvel Vertix Moonlight stok, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje f314\8, gevuld met een pier\zager of een combinatie hiervan, tommy lood 120 ~ 175 gram. Na een kwartier volgt de 4,50 meter Tubertini feeder, dito hoofdlijn, etc etc.

Behalve dat er op het binnen meer veel kite surfers aanwezig zijn, scheren er ook een aantal door de branding langs de buitenkant, net als ik in wil werpen komt er 1 langs en ik wacht even, netjes steekt hij zijn duim omhoog en ik kan inwerpen, er komen er nog een aantal langs die vlakbij stoppen en weer omkeren omdat ze mij zien staan vissen, keurig, ik kan niet anders zeggen.
14:30 uur is het raak, een onmiskenbare aanbeet van vis op de Moonlight, en bij het binnen draaien komt er een bot met een zeebaarsje het strand opgeschoven.

En dan komt er een kite surfer die er lak aan heeft en gewoon dwars door m'n lijn heen gaat waardoor de hele boel afknapt. Nadat ik hem een aantal maal voor "klootzak" heb uitgescholden, kiest ie het "hazenpad" en voor de rest van de sessie heb ik er gelukkig geen een meer gezien. Nieuwe voorslag en onderlijn erop en gaan maar weer. 16:11 uur een bot.

Het is maar "matigjes" met de aanbeten maar om 18:15 uur krijg ik een serie mooie op de Tubertini feeder een zeebaars van precies 41 cm.

18:27 uur volgt er nog een bot.

Om 20:00 uur vind ik het weer "mooi" geweest, ruim op en vertrek naar huis.

1. Hoi Willem,

Ik heb laatst ook wat Sandmotor~ervaringen opgedaan.
    Allereerst ben ik met Peter van der Kuil afgelopen maandag daar wezen vissen.
    Wij door het zwin gelopen en op een noordelijk stuk van De Zandmotor de hengels uitgegooid.
    Ik had van Jan Groenewegen gehoord dat er in de 'lagune ' vis zwemt.
    Ik ben er ff naartoe gelopen en ik zag inderdaad hele kleine botjes zwemmen.
    Die vissessie had ik drie vissen,het was niet veel.

Op weg naar de auto komt Peter in gesprek met een hondenuitlater en krijgt horen dat hij behoorlijk wat vis heeft zien zwemmen.

Ik met het overgebleven aas de volgende dag naar de lagune.
    In tegenstelling tot de dag er voor waren er héél véél surfers aan het kiten, en heb ik één keer ingegooid. Prompt stond er zo'n kite dude naast me met de mededeling dat dit voor kiters was. ''nee'',heb ik gezegd, ''het is voor iedereen ''...maar ik heb het bij één keer inwerpen gelaten,... mij te druk.
    Heb mn spullen gepakt en ben naar zee gelopen, waar ik nog een meeneem~baars heb gevangen van 45cm op de feeder.

Bij rustig weer ga ik het toch een keer proberen om de eerste visser te zijn die vis vangt in de maagdelijke lagune. 😁😂

1. Ha Arno,

Mooi zo'n baars op de feeder, dan vechten ze tenminste nog. Inderdaad is het binnen meer van iedereen net als de zee. Maar als het druk is met kitters is het geen doen. Dan moet ik je teleur stellen want de "Lagune" is reeds "ontmaagd" door Paul van Boheemen :-).

Verwijderen
  2. Is inderdaad zoals Arno aangeeft een maagdelijke lagune waar we de aankomende tijd het een en ander gaan uitproberen want dat er vis in zit is duidelijk maar alleen mogelijk als het rustig is. Met die circusartiesten in het water is het geen doen ! ( wordt vervolgd ) !!

Groetjes jan

3. Dag Willem,
    Bij deze nog een digitale groet van de 2 vissers rechts van je. We hebben ons geen tijd gegund om even een praatje met je te maken hoewel ik zo'n vermoeden had dat jij het was. Ik lees je blog regelmatig en vorig jaar heb ik je iets gevraagd over tongvissen in de Nieuwe Waterweg. Ik heb weinig tijd om te vissen helaas dus ik moet goed plannen en jouw blog is dan erg handig!
    Wij hebben enkel op zeebaars gevist en er 4 gevangen waarvan 1 maats (38 cm; per 1 september niet meer dus....). Gelukkig geen kiters gevangen.
    Succes met het vissen en je website,
    Lodewijk

4. Ha Lodewijk,

Dus jullie waren die 2 vissers die op de fiets op de zandmotor kwamen. Op zich wel makkelijk, heb er ook weleens over lopen denken maar ben toch bang dat het een en ander wordt aangetast door het zoute. Leuk dat jullie ze ook gevangen hebben en met een maatse erbij, top. Bedankt,jullie ook en misschien komen we elkaar nog wel een keer tegen daar. Leuk dat je nog even een bericht hebt gestuurd!

5. Tja, het is wel altijd een lange wandeling dus die fiets is wel handig om spullen op te leggen. Hopelijk niet te veel zoutschade aan de fiets van mijn dochter....