dinsdag 14 april 2015

vangstberichten: maandag 13 april 2015



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik het overgebleven aas opmaken op "de zandmotor" er staat een w-wind van 3 bft en dalend naar 2 bft, temperatuur 10 °C met een lekker zonnetje. Hw Scheveningen 12:00 uur (+91 cm), lw 20:04 uur (-67 cm), (± 158 cm). Om 14:10 uur start ik achteraan "de Zandmotor" in een gebied met veel zandbanken en zwinnen, het idee is om een nieuw ontwikkelde onderlijn uit te proberen. Normaal vis ik niet met langere sneuen dan 40 cm, maar tijdens de wedstrijd in die heksenketel zag ik toch diverse vissers met sneuen van rond de 80 cm, in dat "wilde" water leek mij dat veels te onrustig voor de vis. Een soort "koekhappen" maar dan alleen dat het touwtje ook nog eens van links naar rechts wordt getrokken, zou de vis het aas dan nog wel kunnen pakken? Nou ik stond er van te kijken, er werd op zulke lange lijnen gewoon vis gevangen, bijkomend voordeel dat er ook mooie zeebaarzen mee werden gehaakt.

Ik start met de 4,60 meter NBS stok, hoofdlijn 14\100 mm yuki nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn lange wappers, haakje f 31\8, gevuld met een pier\slik\zager\witje of een combinatie hiervan tommy lood 160 gram. Een kwartiertje later volgt de 4,50 meter Tubertini feeder, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, met een fijn getunede Portugese onderlijn. Als ik de NBS stok wil binnen draaien blijkt de 14\100 yuki lijn al door geschuurd te zijn, daar gaat m'n experimentele lange wapperlijn. Waarschijnlijk toch iets te dun, of net langs een steen geschuurd? De 22\100 mm nylon van yuki bevalt overigens prima. Ik schakel over een "normale" wapperlijn met een piramide loodje van 140 gram, maar na een uurtje nog niets gezien te hebben besluit ik te verkassen en het wat meer vooraan te proberen.

Lang hoef ik niet te wachten want gelijk nadat ik heb ingegooid begint de top te tikken en draai ik om 15:41 uur een zeebaarsje het strand op. 15:53 uur volgt er een mooie bot.



16:01 uur een botje, 16:10 uur weer een dikke bot.



Het "regent" aanbeten, zit ik de ene onderlijn op m'n gemakkie te beazen zie ik alweer tikken op de andere stok en dat is leuk vissen zo. 16:23 uur een triplet 30+ botten.



16:39 uur een doublet botten op de getunede portugese lijn waaronder een bot van 41,9 cm wat een nieuw p.r. bot betekend voor mij.



16:56 uur een doublet botten, 17:09 uur een bot.



17:53 uur een doublet bot en botje. 18:14 uur een doublet bot en botje.



18:34 uur een triplet botten en botjes, 18:50 uur nogmaals een triplet botten en dit keer weer op de Portugese lijn.



19:00 uur een bot, 19:17 uur een bot.



19:28 uur een bot, 19:37 uur een doublet botten.



19:53 uur een doublet bot en botje. 20:03 uur een doublet bot en botje.



20:10 uur begin ik op te ruimen en zit er aan één stok nog een bot.



Veelal was de haak diep geslikt, 4 botten hadden zelfs een dubbelle haaklijn in hun bek.
Totaal vang ik deze sessie 32 vissen, 1 zeebaarsje en 31 botten\botjes. Lekker gevist!
En Teun je had gelijk, het waren geen wedstrijdpiertjes maar zandmotor pieren ;-)!

Vis greetz,

Willem


2 opmerkingen:


  1. Hallo Willem

    Altijd weer een lekker een dag met overvloedige vangst , die maakt weer een heleboel goed van de vangsten van afgelopen tijd. Zo is maandag de 13e gelijk een geluksdag voor je.

    Herman#1306

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Herman,

    Inderdaad, het was weer genieten. Bedankt voor je reactie.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen