maandag 3 november 2014

vangstberichten: zaterdag 01 november 2014



Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik het N.K. (Nederlandse Kampioenschap Kustvissen) 2014 op de stranden van Domburg tot en met Westkapelle. Om 08:15 uur vertrek ik van huis, volgens de ANWB routeplanner 01:50 uur rijden, ruim op tijd dacht ik zo. Nou mooi niet, ik heb er totaal niet aan gedacht dat er wegwerkzaamheden zouden kunnen zijn en lange tijd sta ik dan ook in de file op de a16, vervolgens nog een korte op de a58, was allemaal niet zo erg geweest als m'n auto opeens in storing schiet en vervolgens de maximale snelheid nog maar 100 km per uur is. Uiteindelijk ben ik 11:02 uur voor het verenigingsgebouw De Couberg in Koudekerke wat net leeg loopt met vissers die naar de waterkant snellen. Als ik me aanmeld blijkt m'n wedstrijdkaart al weg te zijn en m'n aas heb ik ook nog niet. Volgens een appje staat er iemand voor de ingang, mooi niet dus, een van de korpsgenoten die ook op individuele basis vist heeft hem meegenomen, bellen maar weer, we spreken af bij de vuurtoren van Westkapelle maar ook daar staat niemand. Ik bel en wordt gebeld daardoor is alles in gesprek, het stressniveau is inmiddels behoorlijk aan het oplopen. Uiteindelijk kom het goed als ik Jan Groenewegen tegen kom die m'n wedstrijdkaart en m'n aas heeft, gelukkig maar.

Ik mag het proberen op A3, een aantal vissers hebben hun auto bij twee campings geparkeerd. Ik schiet ook dat weggetje in en net als ik m'n spullen uit de auto heb gehaald komt er een mevrouw aan wat dit te betekenen heeft op haar prive terrein. Uhh, we vissen het N.K. mevrouw en ik zag de andere vissers hier ook parkeren. Ja maar die hebben het gevraagd. O, sorry mevrouw, ik wist het niet, ik kom uit Zoetermeer, maar ik wil er eventueel wel voor betalen. Gelukkig dat ik niet tegen de heg ben gaan staan zeiken, want ik moest als een stier.(Dus dat heb maar op het strand gedaan). Betalen hoefde dan ook weer niet en na m'n uitleg was ze wat milder gestemd. Nogmaals bedankt mevrouw.

Als ik het strand op loop kom ik bij de bordjes a10, a11 uit, mooi maar een klein stukje naar links. Er staat een zzw-wind van 4 bft, temperatuur 16 °C, Lw Westkapelle 14:26 uur (-138 cm), hw 20:36 uur (+163 cm), (± 301 cm).

Om 12:30 uur mogen we beginnen, niet door een hoornsignaal maar met een roep van de controleurs, ja gooi maar in. Ik start met de Tubertini feeder, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje f31\8, gevuld met een pier\zager\slik of een combinatie hier van tommy lood 150 gram. Niet veel later zie ik al wat tikjes en langzaam draai ik een zeebaarsje binnen die ik om 12:47 uur op de foto zet, lekker van de 0 af en weer in de eerste draai. M'n buren op a1 en a2 volgen ook met een zeebaarsje en net als m'n buurman links z'n tweede pakt draai ik er ook weer 1 binnen om 13:29 uur.



Na zo'n twee uur komt er weinig meer bij diverse draaien leveren niet meer op, de zeebaarsjes blijken verdwenen te zijn en ik schakel over op "ver". Hiervoor neem de ik de 4,60 meter NBS Tornado, hoofdlijn 12\100 mm gevlochten lijn met een nylon tapse voorslag, onderlijn ultra korte wapperlijntjes, haakje f31\8 ~ f314\10, tommy lood 180 gram. Bij m'n buren komt er inmiddels schar naar boven en om 15:08 uur is het mijn beurt. 15:46 uur nog een schar.



Echt "wild" is het niet, hier en daar komt er wel vis naar boven maar lang niet bij iedereen. 16:04 uur een doublet schar, gevolgd door nog een doublet schar om 16:14 uur, wat een feest! Ik sta weer gelijk met m'n buren links.



M'n buurman rechts vangt eindelijk z'n eerste visje een zeebaarsje en is blij om van de 0 af te zijn. Prijzenswaardig blijft ie er vrolijk onder, ik heb dan de neiging om saggerijnig te worden. Zeker als iedereen vis vangt en ik zelf niet. In de laatste draai komt er niets meer bij de buren links pakken beide nog een visje en gaan me voorbij, gelukkig hebben ze zich niet opgegeven voor de nacompetitie waardoor m'n kans daarop weer wat groter wordt.

Met m'n 8 vissen eindig ik op de 57e plaats overall en mag voor de 2e keer de nacompetitie vissen, n's kijken of ik m'n 49e plek kan verbeteren.

1e is geworden en tevens Nederlands Kampioen Kustvissen 2014 Arjan Rijnberg met 29 vissen (732 cm), 2e Hendrik Jan Polhuis 25 vissen (648 cm), 3e Mike Lubbers 24 vissen (562 cm), 4e Kees Gillissen 13 vissen (331 cm), 5e Danny van der Meide 13 vissen (316 cm). Mannen gefeliciteerd!

De voorlopige individuele uitslag (klik op het plaatje voor een groter formaat):









1e bij de korpsen HSV Oosterschelde Vissers Korps K-3 met 24 punten, 2e DZV De Eurovissers Korps K-1 met 27 punten en 3e HSV Westkapelle Korps K-4 met 41 punten. Korpsen gefeliciteerd!

De voorlopige korpsuitslag:






Vis greetz,

Willem

4 opmerkingen:

  1. Wát een zenuwen toestand vóór het begin zeg! Gelukkig alles toch nog goed gekomen, maar de 'rust' lijkt me er dan wel goed uit.... Toch een mooi resultaat hoor. Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Kees,

      Inderdaad vervelend allemaal, maar zodra ik m'n eerste visje kon vangen was alles weer vergeten. Bedankt en ook voor je berichtje.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  2. Hallo Willem

    Toch nog goed gevist na dit geval van Murphy's Law ( Wet op behoud van Ellende) . Toch nog redelijk koel gebleven en een mooi resultaat neergezet.
    Nu een volgende keer een beetje meer geluk en een gunstige loting dan komt alles toch nog goed tijdens de Nacompetitie.

    Herman # 1306

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Herman,

      Bedankt, ik hoop in ieder geval m'n 49e plaats te verbeteren. Het prettige is in ieder geval dat het 22 november in Kijkduin/monster (uitwijk Calandkanaal) gehouden wordt en op 13 december wijk aan zee/noordpier. Wat meer in de buurt en meer "mijn" water is.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen