zondag 23 november 2014

vangstbericht: zaterdag 22 november 2014

Vandaag vis ik de "topcompetitie" zout 2014, in principe de 50 best geselecteerde vissers van Nederland. We vissen op het strand van Kijkduin (Den-Haag), links en rechts van de strandslag Savorin Lohmanpad. Het is verzamelen in Sporthal "de Wielepet" in Monster en hier worden de lotingsnummers uitgereikt na een welkomst woord van Leen van Wensen en Arthur van Tienen. We vissen vandaag 3 wedstrijden van 2 uur steeds weer op een andere stek. Op 13 December doen we er nog 3 maar dan op het strand van Wijk aan Zee. Degene die bij de eerste 20 zitten na deze 2 dagen vormen de Nationale selectie, waaruit de coach een wk team selecteerd, dat volgend jaar naar Portugal wordt uitgezonden.

Er staat een zo-wind van 3 bft met stoten naar 4 bft, temperatuur 12°C, Lw Sch. 11:05 uur (- 61 cm), hw 14:47 uur (+ 128 cm), af en toe een zonnetje, ik mag beginnen op A9, met links een strekker van me, op het eerste gezicht een prima stek. Om 08:30 uur wordt er een hoornsignaal gegeven en mogen we beginnen. Ik start met de 4,50 meter Tubertini feeder, hoofdlijn 20,5\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes, haakje f314\10 ~ f31\8, gevuld met een witje, zager, pier, tap, slik of een combinatie hiervan, tommy lood 150 gram. En dan is het zoeken, waar zit de vis, eerst maar een vooraan proberen maar erg veel water staat er niet, in de buurt van de strekker dan maar, ook niets, tegen de stenen aan ook niets. 4 plekken rechts van me waar er wel branding staat komt er een zeebaarsje en een aantal mooie grote botten rondom naar boven. Wat verder dan maar, maar ook het "slijtgat" om de kop bij de strekker levert me geen vis op. En na 2 uur vissen moet ik afsluiten met een 0 voor de eerste wedstrijd, daar gaat de "topcompetitie" zegt John Muis die rechts van me staat en ook een 0 gevist heeft. Maar ja, je moet ook wat geluk hebben met de loting van je stek, want vissen kunnen ze allemaal.

Voor de 2e wedstrijd mag ik naar stek B26 een stukje links, en ik hoef gelukkig niet ver te lopen. Rechts van me heb weer een strekker en met het opkomende water zou ik nu dan wel een visje moeten kunnen scoren dacht ik zo. Om 11:30 uur mogen we weer beginnen en dit keer krijg een mooie aanbeet op de feeder, voorzichtig draai ik binnen maar er zit niets aan. Inmiddels is jan Groenewegen komen kijken en ik krijg weer een mooie rammel op de feeder, ik laat hen even doorbijten en Jan zegt dat is vis, op zeker zit ie eraan zo niet dan eet ik m'n stropdas op, als ik binnen draai zit er weer niets aan. Eet smakelijk Jan! ;-). 12:34 uur weer een tikje op de feeder en ditmaal is het een "hanger", een botje van 18 wedstrijdcentimeters, mooi van de 0 af. 12:14 uur lig ik tegen de strekker aan en heb een zware draai aan de feeder, jammer genoeg blijkt het geen dikke bot te zijn maar een krab.

13:26 uur een nog een botje van 18 wedstrijdcentimeters en in de laatste draai om 13:30 uur nog een klein botje van 14 cm, geen vetpot, maar gelukkig vis deze sessie.

De 3e wedstrijd zou eigenlijk van 15:30 uur tot 17:30 uur duren maar omdat er dan 2 uur tussen zit wordt het wachten wel erg lang. Vandaar dat deze wedstrijd om 14:30 uur gestart wordt en dit keer heb ik steknummer B13 een flink stuk lopen naar rechts, regelmatig passeren er nog bezweten en met een rood aangelopen hoofd vissers, die hun stek nog iets verder hebben.Volgens mij nemen we allemaal te veel mee ;-). 15:08 uur mag ik hier het eerste visje eruit trekken een spiering (komkommervisje) van 21 wedstrijdcentimeters. 15:51 uur volgt er een mooie bot van 25 cm.

Ook deze sessie gelukkig vis, maar weer geen vetpot. Spullen opruimen en op zoek naar de uitgang. Helaas blijk ik het spoor weer bijster te zijn en ga 1 strandslag te vroeg erop, daarna loop ik nog eens twee keer verkeerd en uiteindelijk nadat ik de weg heb gevraagd kom ik uit op het Savorin Lohman pad. Ik voel me net een Belgische knol (werkpaard) met oogkleppen op, ik rij naar huis en de uitslag zie ik nog wel. Hopelijk kan ik 13 December nog wat plaatsen stijgen, we gaan het meemaken.
De voorlopige einduitslag van dag 1(Gebruik Ctrl + scrollmuis om bericht groter te maken) :

1. hé Willem, had ik dat geweten: was ik even komen kijken, je was letterlijk hier om de hoek aan het vissen... Was wel leuk geweest om de hele ploeg eens te zien zweten... Want, het was wel weer onnatuurlijk warm voor de tijd van het jaar.
    Nou, ik hoop dat je bij de volgende sessies meer geluk hebt. Sukses hoor!

1. Ha Kees,

Ja we mogen niet klagen over het weer. Bedankt en ik ga m'n best weer doen.

Verwijderen
  2. Hoi Willem
    Was inderdaad weer een hele beleving als ik het zo lees en heb gezien .
    Volgend jaar doen ze er bij de N.V.V.S. ook een coopertest bij , ik heb zo het idee dat ze het leuk vinden om de vissers lekker af te matten en als je niet meer zo goed te been bent dan heb je toch een aardig probleem ! Voor jou maakt het allemaal niet zo veel uit na 3 wedstrijden loop je er nog ff een halve marathon achteraan ( Ha, Ha, )! Misschien een Tom Tom op je viskist laten zetten ? Zondag gaan we het weer op De Hoek proberen ik neem aan dat je visspullen dan wel weer in orde zijn !!

1. Ha Jan,

Ja, leuk dat je nog ff kwam supporten. Zo bouw je conditie op, ik heb wel 1 dag stijve spieren gehad van die 4 kilometer die ik omgelopen heb, was vooral het gewicht wat ik meesjouwde. Maar goed volgende keer beter opletten, ga weer lijntjes knopen, heb er al weer zin in. En heeft de stropdas gesmaakt? ;-))).

Verwijderen
  3. Stropdas was heerlijk maar zo zie je maar mooie aanbeten en geen vis en dan weer niks te zien en vis . Je hebt toch nog wat mannen achter je gelaten !!
    Zijn toch weer leer momenten waar je altijd wat van op steekt ! Zondag weer een ontspannen wedstrijd met Ter Heijde . Heb er ook zin in !! Stuur nog wel even een mailtje voor het aas !! Gr Jan