maandag 27 oktober 2014

vangstberichten:zondag 26 oktober 2014



Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik een dubbele wedstrijd tegelijkertijd, het is een tweekamp de Eurovissers tegen Ter Heijde aan Zee, nu ben ik van beide verenigen betalend lid en vis de competitie voor alle twee. Ik dacht zo bij m'n eigen het zou toch mogelijk moeten zijn op het zelfde strand dezelfde tijd voor alle twee te vissen zodat ik bij beide m'n punten in de competitie kan pakken. Het resultaat van de beste 5 van beide clubs wordt bij elkaar opgeteld en wie dan de meeste centimeters heeft krijgt de wisselbeker. Zoals met alles heb je voor en tegenstanders van een idee, een meningsverschil moet kunnen, maar het is nog altijd de wedstrijd commissie die bepaald, daarna kan je elkaar gewoon blijven respecteren en verder vissen met elkaar zonder enige wrok. Beide wedstrijd commissies gaven het groene licht voor mijn idee, waarvoor nogmaals bedankt voor de soepele instelling (En ik hoop volgend seizoen ook weer gebruik te kunnen maken van deze regeling). Een aantal vissers maakt ook gebruik van deze regeling, het is inschrijfgeld aan beide clubs betalen, de kanjerpot was dit keer op 1 hoop geveegd dus als je de grootste vis zou vangen krijg je het geld van beide kanjerpotten. Wel moest ik aangeven voor welke club ik wil vissen i.v.m. de beker uitslag, bij Ter Heijde krijg ik steknummer 10 toebedeeld en vis dit keer voor Ter Heijde, bij de Eurovissers krijg ik na betaling m'n schaduw kaart.

We worden weer keurig weg gebracht met "de platte kar" een flink stuk links het strand op. Er staat een zzw-wind van 5 bft, temperatuur 14 °C, lw HvH 11:45 uur (-48 cm), hw 16:07 uur (+142 cm), (± 190 cm). Om 09:00 uur mogen we beginnen en ik start met de 4,60 meter NBS Tornado, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn wapperlijntjes haakje f31\8, gevuld met een pier\zager slik of een combinatie hiervan, tommy lood 175 gram wat later piramide lood 180 gram.  Het begint veel belovend nog geen 5 minuten en ik krijg een dubbele riedel tikken op de top. Maar bij het binnen draaien zit er niets aan, ik wijt het aan te dik aan azen, hierdoor heeft de baars vermoedelijk het aas in de lijn gehapt en niet de haak, opnieuw proberen maar weer, nu iets dunner met het aas.

Cor Doeven die links van me staat begint voortvarend met een baarsje en Arnold Talmon  die daar weer naast staat trekt er ook een baarsje uit en gaat daarna nog even door met een aantal botten uit de zwin te trekken. 10:09 uur scoor ik een dikke bot en ben weer blij dat ik van de 0 af ben. 10:20 uur volgt er een zeebaarsje.



De stek die ik heb is pal naast een half onder het zand liggende strekdam wat zowel een voordeel als een nadeel heeft, vaak zit er vis tegen de stenen aan om voedsel te vergaren wat daar is blijven liggen en jacht te maken op de krabbetjes die bij de stenen zitten. Het nadeel is dat er veel rotsblokken naast de strekdam liggen waardoor de kans op vastzitten groter wordt, bij mij ligt er ook nog eens een stalen lus in het water, kennelijk om een boot of een net aan vast te maken. Hieraan verlies ik twee onderlijnen waarvan 1x duidelijk met vis eraan. Toch mag ik niet klagen, in het gedeelte waar ik zit (de eerste 10 nummers) wordt goed gevangen aan de andere kant van de strekdam is het stukken minder, wat dat betreft heb ik een gelukkige loting.

10:48 uur trekt Arjan van Velzen uit de zwin een mooie zeebaars van 61 cm tonnetje dik.



11:09 uur komt er een dikke bot van 37 wedstrijdcentimeters bij, lekkerrrr........... 11:48 uur heb ik iets verder geworpen omdat er naast de strekdam erg weinig water staat en dat levert me een mooie doorbuiger op van een vette baars van 41 cm.



12:05 uur volgt er nog een dikke bot.



Nadat ik ben overgeschakeld op de 5 meter stok, omdat ik m'n lijn stuk getrokken heb aan de metalen lus in het water, zie ik opeens dat het top oog eraf is, kennelijk iets geraakt. De beide nylon lijnen zijn teveel uitgerekt door het vastzitten, ik trek ze met de hand gewoon kapot, dat ik over moet schakelen op gevlochten lijn.

13:00 uur is het weer afgelopen en met 5 grote vissen heb ik het redelijk gedaan, ik haal het niet bij Arjan en Arnold met zo'n 10 a 11 vissen, maar toch stukken beter als de nummers na de strekker. Bij "de Eurovissers blijk ik een 1 in het vak gevist te hebben en wordt 3e overall.

1e is geworden Tom vd Pol 12 vissen (303 cm), 2e Dirk Dierckx 8 vissen (229 cm) en 3e Willem Louman 5 vissen (161 cm). Mannen gefeliciteerd!





Bij Ter Heijde aan Zee val ik ook nog in de prijzen en wordt 5e overall wat me een waardebon van 10 euro oplevert ;-).

Vak A: 1e Arjan van Velzen 9 vissen (269 cm) tevens winnaar van de kanjerpot met een zeebaars van 61 cm, 2e Arnold Talmon 11 vissen (261 cm), 3e Willem Louman 5 vissen (161 cm).
Vak B: 1e en 1e overall Bert Heukels 15 vissen (365 cm), 2e Joop Schildknegt 4 vissen (92 cm), 3e Jan Cornelissen 4 vissen (90 cm). Mannen gefeliciteerd!





De tweekamp is uiteindelijk gewonnen door Ter Heijde  met een klein verschil, de Eurovissers hebben iets in de 10 meter vis  met de beste 5 en Ter Heijde 12 meter zoveel. Koos neemt de wissel beker in ontvangst.



Van Cor Doeven en Arnold Talmon krijg ik het overgebleven aas mee waarvoor dank.
Bij de tombola win ik nog een bak met kipkluifjes en van Ed van Zanten krijg ik nog een plantje, waarvoor nogmaals dank.



Vis greetz,

Willem

4 opmerkingen:

  1. Dat was weer een TOP weekend Willem...haha. Mooi gevist en weer leuk geschreven!

    Groet,

    Leo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Leo,

    Ja, geen weer lekker deze keer, a.s. zaterdag het N.K. in Zeeland hoop dat ik daar ook een beetje kan meekomen. Thx, en bedankt voor je reactie !

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Willem,
    ik ben een beginnende zeevisser en wil ik op maandag bij zandmotor strandvissen. Ik heb geen idee op welke tijdstip moet ik daar vissen. 11:45 hw en 19:56 lw. Op welke tijdstip kan ik beter vissen? Kun je mij een advies geven?

    Gr. Erdinc

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Erdinc,

    Het is elke keer weer verschillend, de laatste tijd bij mij rond hoog water vis en zo'n 2 uur later niets meer totdat het behoorlijk was gezakt en toen begon ik weer te vangen. Maar ook weleens een periode meegemaakt dat de vis daar constant onder de kant zat in de schemering\donker. Ik zou gewoon gaan wanneer je zin hebt en succes.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen