woensdag 30 juli 2014

vangstberichten: zondag 27 juli 2014



Hallo vis vrienden,

Vandaag vis ik weer eens aan het Noordzeekanaal er staat een nnw-wind van 3 a 4 bft, temperatuur 19  °C, dreiging van regen maar behalve wat regen spetjes blijft het droog. Om 18:15 uur gaat de eerste hengel erin de 4,60 meter NBS Tornado, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, dit keer experimenteer ik met wat verschillende onderlijnen, flexi-metalen afhouders, oranje plastic MKS afhouders en een ultra korte wapperlijn met sneuen van 15 cm, haakje f31\8, gevuld met een pier\slik\zager of een combinatie hiervan, tommy lood 140 ~ 150 gram. En zo te zien ben ik de eerste visser voor vanavond aan de waterkant. Tijdens het optuigen van de tweede hengel met een dito uitrusting komt er nog een groepje van drie vissers aanschuiven, gevolgd door nog één enkele visser en daar blijft het bij deze avond.

Het begint goed om 18:51 uur wat kleine tikjes en er komt een tong samen met een wolhandkrab naar boven, 19:22 uur een tongetje. Als ik een mooie door buiger krijg op de ultra korte wapperlijn gaat het binnen draaien zwaar, meter voor meter kan ik binnen slepen, totdat de lijn knapt. Waarschijnlijk een hoop afgeworpen onderlijnen meegesleept. Aangezien ik deze niet meer bij me heb, zet ik een extra flexi-metalen afhouder onderlijn in.



19:34 uur een doublet van steenbolk en wijtingkje. Het gaat moeizaam met de aanbeten vanavond pas een uur later weer een tikje, 20:35 uur een steenbolk.



20:52 uur een doublet tongetjes, 21:13 uur een triplet van een tongetje met een wijtingkje en een steenbolk.



21:30 uur een doublet  van een tongetje me een scholletje, 21:41 uur een tongetje.



Juist als ik denk , vreemd ik vang vanavond het merendeel ondermaatse tong, komt er om 22:00 uur toch weer een maatse om de hoek kijken, 22:11 uur een doublet tongen.



22:36 uur een tong, 22:50 uur een tong.



22:58 uur een tong, 23:08 uur een tongetje.



23:38 uur een doublet tongetjes, 24:00 uur een wijtingkje.



00:17 uur een tong, 00:33 uur een doublet tongetjes.



00:59 uur een tongetje, 01:12 uur een doublet van tong en tongetje.



01:33 uur een triplet van tong en tongetjes, 01:48 uur een doublet van tong en tongetje.



02:03 uur een tong, 02:18 uur een tong.



02:30 uur begin ik op te ruimen, bij het binnen draaien zit er op 1 hengel nog een tongetje en op de andere een tong.



Aanvankelijk leek het niet veel te worden,  niet veel felle doorbuigers, soms geen tikje of een klein tikje met dan toch nog een tong of een tongetje eraan. Wat later op de avond en in de nacht iets meer maatse tong. Echt naar de kant toe komen deden ze deze avond niet. Uiteindelijk 38 visssen gevangen, 1 scholletje, 3 steenbolken, 3 wijtingkjes en 31 tongen\tongetjes, waarvan 14 maats staat in verhouding tot maats ondermaats 1:1,2.

Vis greetz,

Willem

9 opmerkingen:

  1. Hoi Willem,
    Ik reageer nooit, maar lees altijd met veel plezier je verslagen.
    Ik heb verder een vraagje: heb je nou nog verschillen gezien tussen verschillende afhouders?

    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Sander,

    De MKS (klik)afhouders zijn wat steviger en verbuigen niet, 1x bij het inwerpen schoot er 1 los doordat de haak vast zat aan een graspol of zo iets, hij was er weer makkelijk tussen te zetten. Ik kan me voorstellen dat als je vast komt te zitten onder water op die manier nog de rest van je lijn en vis kunt redden doordat hij los schiet. De flexi-metalen afhouders zijn dunner en dus beweeglijker onder water waardoor de aas aanbieding wat natuurlijker overkomt naar mijn idee. Met alle twee vang je vis, zelf heb ik een lichte voorkeur voor de flexi-metalen afhouders. Verhoudingsgewijs heb ik met de flexi-metalen afhouders meer vis gevangen Maar een harde conclusie kan ik er nog niet aan verbinden, dan zou ik langdurig moeten testen. Leuk dat je een berichtje achterlaat.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Willem,

    een best gevarieerde vangst eigenlijk. Een aantal wijtingen en zo.

    Vandaag naar de Hondsbossche zeewering geweest, kijken naar een plek waar ik ooit een paar keer gevist heb. Jammer weer een mooie visstek weg binnenkort. Natuurlijk videobeelden gemaakt, als aandenken hoe het ooit was geweest.

    Groetjes John.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha John,

      Ja was weer leuk vissen daar. Zal toch wel weer goedkomen, het strand wordt toch alleen opgespoten daar?

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  4. Hoi Willem,

    ja het wordt alleen opgespoten. Maar er zullen vast geen strekdammen gebruikt worden. Teminste ,dat heb ik nog nergens gelezen. Om te gaan vissen hoefde je alleen de dijk over te lopen, zo vanaf de parkeerplaats.
    Dat zal wel anders worden, dus de wandelschoenen aan.

    Groet John,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha John,

      Ja dat zal wel even wennen worden dan. Een beetje ala Zandmotor ;-)

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  5. Hoi Willem,

    Bedankt voor je antwoord. Dan ga ik binnenkort denk ik ook maar eens flexi afhouders gebruiken. En ook met korte wapperlijntjes, maar die hou ik op 20 cm.

    Groetjes Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Willem,

    Ben zelf afgelopen donderdag avond geweest. Tijdens de schemering veel steenbolkjes. Pas in volledige duisternis begon het een beetje te lopen met de tong. O.a. een van 35 cm. Blijkbaar de vele regen van afgelopen dagen en het spuien had blijkbaar invloed op de vangstresultaten. Uiteindelijk toch nog met 11 maatse tongen thuisgekomen.

    Groet,

    René
    uit Delft

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha René,

      Een prima resultaat! Leuk dat je dit even in een berichtje terug meld.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen