maandag 14 juli 2014

vangstberichten: zondag 13 juli 2014



Hallo vis vrienden,

Vandaag ga ik samen met Jan Groenewegen op "jacht" naar de tong aan het Noordzeekanaal. Er staat een n-wind van 3 bft, temperatuur 14 °C, even een dreiging van regen maar het blijft gelukkig droog. Bij aankomst is het al aardig druk aan de waterkant, ik schat dat er zeker zo'n tien vissers staan. Als aas hebben we pieren en zagers bij ons en vol goede moed beginnen we, om 17:50 uur gaat de Hiro Dream Surf erin, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslagonderlijn flexi-metalen afhouders, haakje f31\8, gevuld met bovengenoemd aas, tommy lood 140 gram. Na 12 minuten volgt de NBS Tornado, met dito uitrusting.

18:17 uur zie ik al de eerste tikjes en er komt een mooie maatse tong naar boven, 18:36 uur volgt er een ondermaatse.



18:44 uur een bot, 19:02 uur een tong en Jan vangt een paar steenbolken.



19:09 uur een tong, en als ik deze op de foto wil zetten blijkt de batterij van de camera niet goed opgeladen te zijn en moet ik het doen met de camera in m'n telefoon, 19:54 uur een zware draai behalve een tong zit er ook een wolhandkrab aan. Ik vang er deze sessie 4, maar gek genoeg verlies ik geen enkele haak hieraan.



20:45 uur een doublet tongen, 21:25 uur een mooie van 32 cm, een makkelijke draai met weinig weerstand kennelijk bleef het lijf gestrekt dit keer.



21:45 uur en zware draai van 2 tongetjes met een wolhandkrab, 21:53 uur een tong.



22:16 uur een doublet tongen, Jan verwisseld van stek, want de rechterkant van mij wil het niet echt vlotten het blijft maar bij twee maatse tongen en wat ondermaatse, aan de linkerkant gaat er juist een visser weg, dus gaat Jan het daar proberen. 22:52 uur een tongetje.



Van stek wisselen werkt soms wel en nu begint Jan ze al snel te vangen. Wat later komt er ook nog een mooi maats doublet uit.



23:05 uur een tongetje, 23:23 uur een tongetje.



23:37 uur een tong, 23:48 uur een tong.



00:17 uur een doublet tongen, 00:34 uur een paling.



00:46 uur een tongetje, 00:55 uur een doublet tongen.



01:16 uur een doublet tongetjes, om 01:30 uur beginnen we op te ruimen en aan 1 hengel zit er nog een net maatse tong.



Ondanks dat Jan het water niet kent en hier voor de eerste keer vist vangt hij toch 16 vissen, waaronder 7 maatse tongen. Jan bedankt voor je gezelschap en de volgende sessie vang je er nog meer. Totaal vang ik deze sessie 28 vissen, 1 bot, 1 paling en 26 tongen\tongetjes, waarvan 17 maats wat dit keer een verhouding van maats: ondermaats oplevert van 1: 0,65.

Vis greetz,

Willem



7 opmerkingen:

  1. Willem
    Het was gezellig , leuke plek om te vissen en inderdaad moet je even de trucjes weten en ja die kleur lijn ik zal hem niet noemen anders krijgt Ed nog meer kapsones ! Bedankt we gaan zeker nog een paar keer daar naar toe !!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Jan,

    Ik kijk er naar uit, de tongen kunnen alleen nog maar groeien. Tot de volgende sessie daar!

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Willem,

    leuk dat Jan ook een keer mee gevist heeft.

    17 maats mooi hoor en één van 32 zeker niet slecht.

    En Jan, goed dat je de vis ging opzoeken. Het kan zeker verschil maken blijkbaar.

    Gezellig gevist zo te lezen.

    Groetjes John.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Jonn,

      Zo lekker relaxed op vakantie op de boerderie. Ja gezellig was het, maar je record tong van bijna 40 cm hebben we nog niet kunnen evenaren. We blijven het proberen. Bedankt voor je bericht en nog een prettige vakantie.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  4. Hoi John
    Ja het viel niet tegen voor de eerste keer . En wat de gezelligheid betreft moet je het met Willem altijd maar afwachten , je kent hem !! ( grapje ) Willem weet wel hoe hij de tongen moet vangen daar !! Groetjes Jan

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Willem,

    Ik lees zo af en toe jou blog. Ik zal nu ook maar eens reageren omdat er veel goed nieuws is. Sinds enkele jaren vis ik ook regelmatig aan het Noordzeekanaal omdat er altijd wel wat te vangen is, makkelijke stek en bijna nooit vast zitten. Maar dit jaar zijn de tongen veel groter dan voorgaande jaren. Afgelopen vrijdagavond heb ik daar ook nog met mijn collega gestaan. Zelf had ik 14 maatse tongen gevangen waarvan één van 38cm! Bijna een record dus. Wie weet wat deze zomer nog meer brengt.

    Groet,

    René

    uit Delft

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha René,

      Leuk dat je even de moeite hebt genomen om te reageren. Ja dit jaar boffen we met de vangsten daar. Het zal binnenkort wel drukker worden denk ik. Mooi maatje 38 cm.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen