maandag 23 juni 2014

vangstberichten: zondag 22 juni 2014_sessie_II



Hallo vis vrienden,

Met het overgebleven en gekregen aas vertrek ik naar het Noordzeekanaal, er staat een no-wind draaien naar nno van 3 bft, temperatuur 15 °C, als ik aankom blijkt er nog 1 visser te staan verderop links bij het huisje, maar als ik bezig ben om m'n tweede hengel op te tuigen zie ik die ook vertrekken. Om 20:00 uur gaat de eerste hengel erin, hoofdlijn 22\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, onderlijn flexi metalen afhouders, haakje f31\8, gevuld met een pier, zager, slik of een combinatie hiervan tommylood 20 gram ~ piramidelood 140 gram. De spuilampen aan de overkant branden weer, 120 gram is eigenlijk net iets te licht, maar door iets naar rechts te werpen komt de lijn uiteindelijk recht tegenover je hengelstok te liggen. Een kwartier later volgt de Hiro Dream Surf met dito uitrusting.


20:19 uur komt het eerste tongetje boven water, 20:34 uur volgt er een bot.



Er komen nu wat mede vissers, een stuk of vier, altijd gezelliger dan alleen. 20:41 uur een tong, 20:48 uur een tongetje.



21:06 uur een tong, 21:18 uur een tong,



21:27 uur een tong, 21:45 uur een doublet tongen. Inmiddels staat John van de video's voor m'n neus, altijd gezellig, en komt mee vissen.



22:02 uur een tongetje, 22:25 uur een doublet tongetjes.



22:33 uur een tongetje, hierna gaat het wat moeizamer met de aanbeten t.o.v. de vorige sessie's hier, uiteindelijk weer een zware draai, maar het blijkt een wolhandkrab te zijn, dit keer ben ik zo'n 3 haken kwijt aan die "krengen".



John vangt ook een ondermaats en later nog een mooie maatse tong. 23:26 uur een tongetje, 23:39 uur een zware draai van een triplet tongen, waaronder 1 maats. Op de een of andere manier heb ik alleen de lijn van m'n andere hengel meegenomen, die zodanig in de "klit" zit dat ik een flink stuk moet afknippen. De onderlijn weet ik nog te reden door met de hand het resterende gedeelte binnen te trekken, er zit zelfs nog een tongetje aan met "de hand" gevangen grapt John.



23:50 uur een tongetje, 00:26 uur een doublet van tong en tongetje.



00:37 uur een tongetje, 00:43 uur een tongetje.



00:54 uur een tongetje, 01:01 uur een paling. John vangt nog een maatse tong op zo'n 20 meter uit de kant



De aanbeten worden minder en minder en er trekt een behoorlijke kou op van de grond, bovendien begin ik het aardig in m'n rug te voelen. 02:10 trek ik m'n lijn kapot na een vastloper en besluit deze niet meer in te werpen. We beginnen op te ruimen, op de laatste hengel zit nog een tongetje. Van een andere visser die ook heeft opgeruimd krijg ik nog een restant zagertjes waarvoor nogmaals dank.



Totaal vang ik deze sessie 25 vissen, 1 bot, 1 paling en 23 tongen\tongetjes, waarvan 7 maats, wat weer een verhouding maats\ondermaats oplevert van 1:3,2. In ieder geval was het weer gezellig vissen met John en we hebben regelmatig vis gezien. Dus voor herhaling vatbaar.

Vis greetz,

Willem 

11 opmerkingen:

  1. Hey Willem,
    Toch weer een goede sessie heerlijk om te lezen! Ik weet niet of het wat uitmaakt maar mag ik weten waar jij meestal staat? Ik heb aan de hand van je foto's geprobeerd je stek te analyseren maar dat is niet echt gelukt hahaha. Ik zit meestal aan de kant van IJmuiden links van de pont. Ik vermoed dat je tussen de pont en Velsen-zuid in zit. Als je het niet wil delen, wat ik volkomen begrijp, even goede vrienden hoor. Ik ga vrijdag as weer even proberen en hoop een paar leuke te vangen. Nog bedankt voor de tip van de haken want die werken perfect!
    Ik hoop je een keer aan de waterkant te ontmoeten!
    Mvg Koen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Koen,

      Ja was weer leuk, al was het iets minder dan andere keren sta meestal op Velsen zuid (afslag bij het benzine station), is nog plek zat. Mooi dat je er wat aan hebt en misschien komen we elkaar wel een keer tegen, ik sta er regelmatig.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
    2. Heb je die tip van die taken s'morgens niet gebruikt Willem ?
      In ieder geval s'avonds wel zo te zien !!

      Tot zaterdag groetjes Jan

      Verwijderen
    3. IK bedoel natuurlijk die haken i.p.v.taken !!

      Verwijderen
    4. Ha Jan,

      Ja, s' ochtends liep het voor geen meter, en waar het nu aan ligt? Vermoedelijk de stek denk ik, s' avonds dezelfde onderlijnen gebruikt en hetzelfde aas, dus dat is het niet. Jan je hebt van die dagen...........Maar daar kan jij toch van meepraten ;-).
      Tot zaterdag, een nieuwe wedstrijd met nieuwe kansen.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  2. Hoi Willem,

    het was zeker weer gezellig zo aan de waterkant. Leuke vissen gezien en, goed weer ook nog. Ondanks mijn late start na 22:00 uur, toch wat gevangen.
    Tot de volgende keer.

    Groet John.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha John,

      Zo is dat, maar dan met iets hogere nacht temperaturen.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
    2. Hallo Willem,

      Ik heb diezelfde avond ook in het nzk gevist maar dan op de kleine parkeerplaats vlak bij de pont.
      In tegenstelling tot bij jou begon het bij mij pas te lopen toen het geheel donker was. Dus om 23.00 uur zeg maar.
      Het was lastig een visje te vangen.
      Heel erg veel krabben en sporadisch een tong.
      Uiteindelijk 11 tongen gevangen maar wel 7 maatse en een mooie schol van 28 cm.
      Ook nog enkele palingen en wat bot.
      Ik vis eigenlijk niet meer bij Oud Velsen vaak erg druk en bij de parkeerplaats staat de auto nog wat dichter bij.
      Ik ga je denk ik dit seizoen wel een keer zien of spreken.

      Groet Dirk.

      Verwijderen
    3. Ha Dirk,

      Ok, dus erg stek afhankelijk, nu viel de krab bij mij weer mee t.o.v. de vorige keer. Dat is een mooie verhouding 7 maats op de 11 tongen. Het is nu nog erg rustig daar we stonden totaal met z'n vijfen maar bij de pont is het ook prima vissen een aantal jaar geleden stond ik daar vaak. Dirk denk het ook, jammer dat de site zeevistips niet meer te bereiken is, maar we komen elkaar wel weer tegen. Bedankt voor je berichtje.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
  3. Hallo Willem,

    Goede vangst. Zondag j.l. was ik de 2e visser rechts van jou. Ik heb 3 tongetjes gevangen, waarvan 1 maats, een paling en wat klein spul. Willem jij vist met flexi afhouders, wat zijn dat. Vis je met 2 of 3 afhouders. Ik heb met metalen afhouders gevist, haak maat 8 of 10 Gamatsku. Op deze afhouders ving ik alleen maar krab. Wil jij wat tips geven inzake je onderlijnen, haken enz. Alvast bedankt.

    Groetjes,
    Kenneth



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Kenneth,

      Leuk om van je te horen als 1 van de vissers die toen ook heeft gevist. Flexi afhouders zijn dunnen metalen afhouders van zo'n 22 cm lang, 1 mm dik, denk verenstaal of zoiets, soepel en toch stevig, ik zet er altijd 3 op de lijn, maar 2 kan ook. Haak maatje 8 of 10 is prima, zelf gebruik ik voor de tong vaak f31\8 van Gamakatsu. Dat je alleen maar krab hierop ving is gewoon pech. Wel heb ik ruim aangeaast en als ik half rotte zagers bij me heb van 1 week of ouder doe ik vaak een stukje daarvan ertussen op de haaklijn zodat het geurspoor versterkt wordt. Hoop dat je hier wat aan hebt en misschien kom ik je wel weer tegen daar, mocht je nog vragen hebben kun je gerust naar me toekomen.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen