zondag 13 april 2014

vangstberichten: zaterdag 12 april 2014



Hallo vis vrienden,

Eindelijk is het dan zover de voorselectie midden voor het NK (Nedelandse Kampioenschap) gaat vervist worden vandaag. Met 99 deelnemers verdeeld over 5 vakken, en zo'n 30% gaat door naar de NK wedstrijd op zaterdag 1 november in Domburg. Een spannende dag dus, omdat ik bij de selectie wedstrijden van m'n eigen korps niet genoeg centimeters vis gevangen had om me te selecteren voor m'n eigen korps, doe ik mee met het gelegenheid korps bestaande uit: Ellen van Es, Danny Lemmens, John de Vries, Mario Kosterman en ik, Willem Louman onder de naam Eurovissers korps 4. Als steknummer heb ik D15 toegewezen gekregen. Paul van Boheemen uit m'n eigen korps Zeevisteam Westland die meedoen onder de naam Eurovissers korps 3 heeft steknummer 12 toegewezen gekregen. En dat is mooi Paul heeft een grote kar waar alles opgeladen kan worden en dat scheelt een stuk sjouwen. Paul bedankt! Het toeval wil dat Paul net op de stek terecht komt waar hij donderdag 13 vissen heeft gevangen. Kat in het bakkie zou je zeggen? Nou mooi niet het zou nog een hele klus worden om vandaag vis te vangen.

Er staat een zzw-wind van 2 bft die langzaam oploopt naar zw van 4 bft, temperatuur 12 °C, lw HvH 07:50 uur (-69 cm), hw 14:19 uur (+112 cm), (± 181 cm).
Het mooie van mijn stek is dat ik midden in een mui sta en daar zit meestal vis in maar vangen is een tweede natuurlijk. Om 10:00 uur mogen we beginnen en ik start met de NBS 4.60 meter stok hoofdlijn 12\100 mm gevlochten met een nylon tapse voorslag, tommy lood 160 gram, wapperlijntjes, haakje f314\8, gevuld met een pier\zager\slik\witje\tap of een combinatie hiervan de eerste worp zover mogelijk maar dat levert me niets op, de tweede worp vooraan in de mui met de portugese lijn ook niets, halverwege dan maar helaas niets. Trouwens bij de meeste niet. Paul vangt in het begin al een visje van ver maar daar blijft het ook bij. Om 11:45 uur komt het water op en begint m'n lijn weg te lopen.

Ik schakel over op de 4.50 meter Hero dream surf met 20,5\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, piramide lood 180 gram. En om 12:09 uur levert me dat net over de branding een meer dan welkome bot op van 28 cm. Zo, dan sta je meteen een stuk lekkerder te vissen zeg als je van de 0 af bent. Hier en daar wordt er vis gevangen en zo te zien allemaal botjes, maar stukken minder als bij het voorvissen. 13:04 uur komt er nog een botje bij van 15 cm.



Ik probeer nog een poging met flexi metalen afhouders maar dat levert me ook niets op. 13:32 uur nog een botje van 15 cm en met 3 stuks sta ik redelijk vooral met één grote erbij want er worden vooral veel kleine visjes gevangen. De vraag blijft natuurlijk, zal het genoeg zijn? En wat heeft het korps gedaan?



Om 14:00 uur is de "strijd" weer gestreden. Op de terug weg verliest Paul nog een zak met wat bakjes aas, met een brilkoker en een foedraal erin mocht iemand die gevonden hebben en meegenomen geef dan even een seintje door een mailtje te sturen naar willemgaatvissen@hotmail.com, het aas mag je inmiddels houden ;-).

Inmiddels terug bij het clubhuis van wvs s'Gravenzande zijn de speculaties in volle gang, veel korpsen hebben een 0 (= een visser die geen vis gescoord heeft) in hun korps. Eerst is er de tombola waar ik 2 prijsjes scoor.



En dan is er de uitslag. Helaas pindakaas, de eerste 6 korpsen van de 18 zijn door wij hebben als gelegenheidskorps even veel klassementspunten als nummer 6 maar 6 centimer te weinig. Met een eervolle vermelding voor Mario Kosterman die op de 9e plaats individueel eindigt en een medaille verdiend. Close but nou enough. En dat geldt ook voor m'n eigen korps dat op de 8e plaats eindigt, met een eervolle vermelding voor Gilles Traas die individueel als 7e eindigt en ook een medaille verdiend. Gelukkig ben ik individueel wel door en mag het 1 november gaan proberen op het NK in Domburg.

Het 1e korps is geworden:  ZHC de Zeenaald - Korps 2, 2e WSV 's Gravenzande - Korps 2 en 3e HSV de Slufter - Korps 2.

Individueel: 1e Jan Grinwis 8 vissen (153 cm), 2e Fred van Toledo 7 vissen (147 cm), 3e Mark Huijps 8 vissen (120 cm), 4e Cornelis van de Linde 4 vissen (110 cm) en 5e Gert Jan Booij 5 vissen (102 cm). Iedereen die zich geplaatst heeft inclusief de korpsen van harte gefeliciteerd! En veel succes op 1 november in Domburg. En John de Vries nogmaals bedankt voor de koeltas!

Vis greetz,

Willem

2 opmerkingen:

  1. Hoi Willem,

    een taaie visserij geweest, en toch doorgaan voor de NK.
    Dat is leuk.

    groet John. (niet van de koeltas) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha John,

    Ja wel jammer dat het niet is gelukt met het korps. Eens kijken of we individueel nog op een mooie plaatsing kunnen komen.

    Vis greetz,

    Willem

    BeantwoordenVerwijderen