woensdag 2 april 2014

vangstberichten: maandag 31 maart 2014



Hallo vis vrienden,

Met een berg overbleven aas vertrek ik naar "de Zandmotor", de laatste dag dat er in de berm bij het schelpenpad geparkeerd mag worden, dus daar maak ik nog maar even gebruik van. Er staat een ozo-wind van 2 bft, temperatuur 15 °C, in het begin wat sluier bewolking maar die trekt al snel landinwaarts zodat de zon doorkomt. Lw Sch. 12:05 uur (- 91 cm), hw 16:21 uur (+ 129 cm), (± 220 cm).



Ik start met m'n nieuwe NBS tornado stok, lengte 4.60 meter, 2 toppen, 1 hybride met een best performance van 80 ~170 gram en 1 hollow top met een best performance van 80 ~200 gram, beide topdelen kunnen een belasting aan van 300 gram en dat is prettig, mocht je je een keer vergissen in het gewicht zal die niet breken. Ik was al een tijdje op zoek naar zo'n stok die 300 gram aan kan, en dit is de eerste die er niet dik en lomp uitziet. Zeker bij een wedstrijd met veel stroming is het belangrijk om goed te ankeren, en hier kan je dus een aardig gewicht aanhangen zonder dat je gelijk bang hoeft te zijn dat je topdeel breekt.



Arjan Geelhoed importeert dit soort stokken en voor een bedrag van 400 euro is deze set in mijn bezit gekomen. Het is en blijft een gok natuurlijk want je hebt de stok niet in handen gehad voor een indruk. Maar die heb ik genomen en er blijken gewoon topstokken gemaakt te worden in de wereld waar de Nederlandse markt nooit kennis mee heeft gemaakt.

Om 14:15 uur start ik met de hybride top, hoofdlijn 12\100 mm gevlochten met een nylon tapse voorslag, wapperlijn, haakje f314\8, gevuld met een pier\slik\zager of een combinatie hiervan, tommy lood 160 gram. Na tien minuten volgt de tweede stok van 4,50 meter, hoofdlijn 20,5\100 mm nylon met een nylon tapse voorslag, dito onderlijn etc, etc.

Om 14:39 uur wordt de Tornado gedoopt met een botje ;-). Maar daar blijft het dan ook bij, de stroming komt erin en ik zet de hollow top erop die iets stugger is en ik verhoog het lood naar 180 gram piramidelood. 16:31 uur een triplet botjes. Het begint erop te lijken dat ik de laatste tijd alleen nog maar kleine visjes vang, eigenaardig.



17:29 uur nog een botje, 17:42 uur een doublet botjes. Regelmatig zitten m'n lijnen vol met drab wat keurig bij het binnen draaien van het topoog afvalt.



Als de stroming eruit gaat schakel ik weer over op 160 gram tommy lood. 20:07 uur volgt er nog een botje.



Om 20:15 uur ruim ik op met acht kleine botjes geen super vangst. Maar wel heerlijk relaxed in het zonnetje staan vissen. En zoals een wandelaar al zei, het is gewoon een paradijs hier.

De nieuwe stok is goed bevallen, wel nog even wennen met werpen maar ik gooi zeker niet minder ver als m'n andere stokken. De toppen zijn minder stug als m'n 5 meter Shimano Surf Leader 500 BX-G. Persoonlijk vindt ik het iets weg hebben van een combinatie tussen een Hiro Dream Surf en een Shakespeare K2. In ieder geval een welkome aanvulling.

Vis greetz,

Willem

4 opmerkingen:

  1. Hoi Willem,
    Ik heb zelf de nbs fujika kw en de nbs fujika bliss. Het zijn stokken waar je heerlijk mee kunt gooien en als het moet kan je ermee rammen. Prima aankoop
    Groetjes uut Playa del Bru, Dennis

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Dennis,

      Goed om te weten en gefeliciteerd met julie doorgang naar het NK.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen
    2. Hoi Willem,
      Dank je wel... Het werd wel weer eens tijd ook dat we door gingen. Jullie succes de 12e. Zullen veel botten en botjes uitkomen denk ik.
      Groetjes uut Playa del Bru,
      Dennis

      Verwijderen
    3. Ha Dennis,

      Thx! Denk het ook.

      Vis greetz,

      Willem

      Verwijderen